کد خبر: ۴۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷ 09 December 2018

شهر نازيبا تبعات جسمي و روحي را بدنبال دارد

شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان برای ساختمانهایی که طبق تشخیص ناظران و تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، مقررات ملی ساختمان در آنها رعایت نشده باشد، تا زمان رفع نقص، پایان کار صادر نخواهند نمود

به گزارش سازه نیوز، مهندس محمدرضا محمدیان که در "همایش آشنایی باحقوق مهندسی ؛ مسئولیت های (طراح، ناظر ومجری)"سخن می گفت اظهار داشت : جامعه مهندسی با جهانی روبرواست که بیش از امروز بهم پیوسته و مرتبط می باشد ونیازمند تیزهوشی اجتماعی و سیاسی است تا بتواند در شرائط متغیرجهان کارکند.

وی باتأکیدبرالزام به رعایت مقررات ملی ساختمان توسط مهندسین ناظرافزود: گرچه بر طبق قانون كليه دستگاه‎ها بايد از مقررات ملي تبعيت كنند معهذا در روندهاي اداري موجود در سيستم اداري كشور با چند بار مكاتبه و جريمه الزامات مقررات ملي ساختمان نقض شده و قانون براي خودش در كتاب‎ها مي‎ماند.بطور كلي يا ضوابط شهرداري‎ها  میبایستی در راستاي تحقق مقررات ملي ساختمان سازگار شوند و يا مقررات ملي ساختمان بدون توجه و درنظر نگرفتن ضوابط درون سازماني مثلاً شهرداري‎ها تدوين گردند، مثال معروفش هم همان ماده 100 و تباصر آن مي‎باشد است كه غالب تخلف‎ها و عدول از مقررات را با پرداخت جريمه نقدي حل وفصل مي‎شوند.

محمدیان ادامه داد : ساخت و سازهاي غيرمجازمعمولاًسبب توليدتصاويرنازيباوناهماهنگ درشهرمي‎گردند. شهر نازيبا تبعات جسمي و روحي را بدنبال دارد. نيز حتي ممكن است در مدت كوتاهي حتي در چند ثانيه همانند زلزله سرپل ذهاب وسایر زلزله های ادوار گذشته جمعيت كثيري از مردم به دليل يك بلاي طبيعي از بين بروند.

بنابراین وفق ماده 28 آیین نامه ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان:شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان برای ساختمانهایی که طبق تشخیص ناظران و تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، مقررات ملی ساختمان در آنها رعایت نشده باشد، تا زمان رفع نقص، پایان کار صادر نخواهند نمود.

این مدرس دانشگاه گفت : با اشاره به زلزله سال گذشته کرمانشاه گفت :درحقوق ایران هدف از مسئولیت مدنی یا ضمان قهری، جبران خسارت شخص متضرر بوده و به عبارت دیگر، برای حفظ حقوق خصوصی افراد وضع شده است قلمروی مسئولیت مدنی بسیار گسترده است؛ به نحوی که به محض ورود خسارت از طرف زیان‌زننده، مسئولیت مدنی وی جهت جبران خسارت ظاهر می‌شود؛ به عبارتی دیگر هر خسارتی ناشی از تقصیر، بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی وعدم مهارت، عدم رعایت نظامات دولتی قابل جبران خواهد بود..  مسئولیت مدنی از حیث قلمرو به دو شعبۀ مهم تقسیم می شود. یکی مسئولیت ناشی از قرارداد و دیگری مسئولیت خارج از قرارداد.ومتاسفانه مهندسین طراح ، ناظر ومجری با هردوشعبه مواجه هستند .

محمدیان در ادامه ضمن ارائه تعریفی از کنترل ونظارت گفتند : نظارت عبارت از كسب اطلاعات از طريق مشاهده و بررسي وضع موجود و تعيين پيشرفت كارها در مقايسه با وضع مطلوب است كنترل به منظور باز گردانيدن سيستم اجرايي به شكل درست و مطلوب آن از طريق انجا م كارهاي اصلاح كننده مي باشد كه يك فرايند اجرايي و عملياتي باشد.در واقع نظارت، مهم تر و مقدم بر كنترل مي باشد زيرا نظارت يك امر مشاهده اي و تحقيقي مي باشد و اگر در يافتن انحرافات جريان عملياتي سازمان موردي ديده نشود نيازي به كنترل نخواهد بود.

ومهندسین ناظری که نام آنها در پروانه ساختمانی قید گردیده نسبت به کلیه امور کیفی ساختمان با نظارت دقیق ومستمری که انجام می دهند مسئولیت داشته ودر هر زمان براساس گزارشات مرحله ای که در حین اجرای عملیات ساختمانی ودر موعد مقرر به مرجع صدورپروانه ارائه نموده اند، میبایستی به مزاجع مربوطه وذینفعان وبهره برداران پاسخگو باشند . زیرا مسئولیت از نظر قانون وضعیت و شرایطی است که شخص را مطابق قانون در مقابل فعل و یا ترک فعل ملزم به پاسخگوییمی نماید»

این پاسخگویی ممکن است حاصل فعل یا ترک فعل ناشی از نقض قوانین موضوعه کیفری یا تخلف از قرار داد، مکتوب یا غیر مکتوب و با تخطی از موازین و مقررات حرفه ای و صنفی باشد. 
شایان ذکر است دراین نشست  دکتر حسن شرفی رئیس محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان طی سخنانی کوتاهی ضمن تبریک فرارسیدن شانزده آذرماه و روز دانشجو به حاضرین از رویکرد هشتمین دوره هیأت مدیره سازمان استان نسبت به اهمیت آموزش وارقاء سطح آگاهی مهندسین عضو سازمان نسبت به مباحث حقوقی وگزارش نویسی خبرداد.

این کارگاه  توسط معاونت آموزشی وپژوهشی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه در روزهای چهارشنبه ۱۴ آذر و پنج شنبه ۱۵ آذرماه به مدت دو روز در شهرکرمانشاه وبا حضور اعضای این سازمان و همچینین مشارکت واحد آموزش شهرداری کرمانشاه وجمعی از دانشجویان رشته های حقوق در محل سالن علامه امینی دانشگاه آزاد و با حضور رئیس وتعدادی از اعضای هیأت مدیره وریاست دانشگاه ومسئولین آموزش شهرداری کرمانشاه برگزار گردید.