کد خبر: ۴۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷ 09 December 2018

بازسازی راه‌آهن جنوب؛ تا پایان سال جاری

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن معتقد است باوجود تمام مسائل اقتصادی موجود، درطول سال‌های گذشته اقدامات قابل قبولی درعرصه توسعه و بازسازی خطوط ریلی صورت گرفته و بسیاری از این طرح‌ها ادامه خواهد داشت.
به گزارش سازه نیوز، مصطفی معینی درباره ابعاد فنی کار شرکت تراورس توضیح داد: این شرکت که بزرگترین شرکت ریلی غرب آسیا به شمار می‌رود نزدیک به 6000 نفر پرسنل داشته و وظیفه نگهداری حدود ۷۰ درصد از شبکه ریلی کشور و همچنین وظیفه توسعه حدود ۷۰ درصد از شبکه راه آهن در دست بهره برداری پس از انقلاب اسلامی را در اختیار داشته و همچنان در بسیاری از این بخش‌ها فعالیت می‌کند.

به گفته وی، تراورس که چند سالی است به بخش خصوصی واگذار شده است، بیش از ده‌ها کارگاه و پروژه مختلف در سراسر کشور دارد و چه در عرصه راه‌آهن برون‌شهری و چه در عرصه متروهای درون‌شهری فعالیت گسترده دارد.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن با بیان این‌که شرکت تراورس در حوزه تولید، توسعه و طراحی بخش‌های مختلف ریل و راه‌آهن فعال است، تصریح کرد: در حوزه تولید ما چهار کارخانه تولید فرآورده‌های بتنی داریم. در حال حاضر در ایران برای ساخت تراورس به جای چوب در اکثر پروژه‌ها از تراورس بتنی استفاده می‌شود و این کارخانه‌ها بخشی از نیاز کشور را برطرف می‌کند. از طرفی هفت دستگاه ماشین‌آلات مکانیزه ریلی که به تازگی توسط این شرکت به کشور وارد شده جزو کارآمدترین ماشین‌آلات فعال کشور هستند و اگر شاهد سرعت گرفتن فعالیت در برخی پروژه‌های ریلی بودیم، یکی از اصلی‌ترین دلایل آن فعالیت موثر همین ماشین‌ها است.

معینی درباره فعالیت این شرکت در عرصه توسعه نیز اظهار کرد: براساس سند چشم‌انداز باید همه مراکز استان‌ها به شبکه راه‌آهن متصل شوند. در دولت‌های یازدهم و دوازدهم برنامه‌ریزی برای اتصال پنج استان انجام شد که خوشبختانه راه‌آهن همدان و کرمانشاه رسما از چند ماه قبل مورد بهره‌برداری قرار گرفتند و راه‌آهن مراغه-ارومیه نیز چند روز قبل با حضور رییس جمهور افتتاح شد و آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن هم در راه‌آهن مراغه-ارومیه و هم در راه‌آهن قزوین–رشت که طول هر دو آن‌هاحدود ۱۸۰ کیلومتراست، فعالیت کرده و وظیفه احداث (روسازی) پروژه را برعهده داشته است. بسیاری از ماشین‌آلات جدید شرکت ما توانستند در این پروژه کار خود را آغاز کرده و در تکمیل طرح نقشی مهم و کلیدی ایفا کنند. اجرای راه‌آهن قزوین-رشت که ان‌شالله در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد از نظر فنی بسیار سخت و پیچیده بود و با توجه به تعداد تونل‌ها و پل‌های کار شده در آن، پروژه‌ای منحصر به فرد به‌شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت در پروژه‌های بعدی اتصال استان‌های باقی‌مانده به شبکه ریلی فعالیت می‌کند نیز توضیح داد: در هر پروژه‌ای که مشغول به فعالیت شده‌ایم با استفاده از موفقیت در مناقصه‌ها بوده است. قطعا در طرح‌های آینده نیز مشارکت خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم با تمام قوا در رقابتی سالم با دیگر شرکت‌های حاضر در این بخش، اهداف زیرساختی کشور را پیگیری کنیم.

معینی درباره‌ی چگونگی ورود فناوری‌های جدید مورد نیاز کشور با توجه به فضای تحریمی شکل گرفته، تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر جز تولید ریل در دیگر بخش‌های راه‌آهن شرکت‌های ایرانی توان لازم را دارند و به خودکفایی قابل قبولی رسیده‌اند. البته برای طرح‌هایی مانند راه‌آهن سریع‌السیر نیاز به ورود فناوری‌های جدید وجود خواهد داشت که ما در جریان تفاهم‌نامه با شرکت‌های خارجی تلاش کرده‌ایم بخشی از آنها را وارد کرده و در آینده نیز نسبت به اجرای کامل قراردادها پیگیر خواهیم بود.

وی افزود: خوشبختانه در سال ۱۳۹۷ و در ایام تحریم‌های جدید و ظالمانه آمریکا، ما توانستیم هفت دستگاه ماشین‌آلات جدید ریلی وارد کشور کنیم که از نظر تخصصی اهمیت بسیار زیادی دارد و باعث سرعت گرفتن پروژه‌ها می‌شود و البته امکان ساخت آنها فعلاً در داخل کشور مقدور نبود.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن درباره آخرین وضعیت پروژه‌های در دست پیگیری این شرکت نیز گفت: یکی از پروژه‌های دشوار ما پروژه بازسازی خط راه آهن محور جنوب بود. این محور که برای دوران بسیار طولانی (حدود ۷۰ سال) هیچ‌گونه بازسازی در آن صورت نگرفته بود، خوشبختانه با وجود تردد بسیار بالای قطارهای مسافری و باری در بسیاری از بلاک‌ها، به شکل کامل بازسازی شده و در خصوص بلاک‌های باقی‌مانده پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال به اتمام برسد. در کنار آن بهسازی خط ۵ متروی تهران تا کرج نیز که در حدود ۱۸سال هیچ اقدامی در خصوص آن صورت نگرفته‌بود کارهای اجرایی لازم انجام شدند و شرکت تراورس تلاش می‌کند حضور خود را در دیگر خطوط متروی شهرهایی مانند تهران، اصفهان، قم وشیراز نیزادامه دهد، کمااینکه در حال حاضر وظیفه نگهداری و تعمیرات خطوط ۱ و ۵ متروی تهران و همچنین ساخت متروی هشتگرد – گلشهر به عهده این شرکت است.

وی در پایان با اشاره به برنامه‌ریزی برای جذب نیروهای متخصص دانشگاهی و دانشجویان بخش‌های فنی دانشگاه‌های مطرح کشور توضیح داد: یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های مفقوده در صنعت ایران نبود مسیری مشخص برای استفاده از نیروهایی است که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و قصد ورود به بازار کار را دارند. ما تلاش کرده‌ایم با استفاده از تشکیل فرآیندهای کارآموزی مشخص ارتباطی کامل با دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایجاد کنیم تا بدین ترتیب سهم خود را در جذب نیروهای متخصص ادا کرده و البته از توان و دانش نیروهای جدید بهره‌مند شویم. به همین منظور با دانشگاه‌های معتبر کشور از جمله دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) و ... قرارداد داشته و سعی می کنیم ارتباط صنعت و دانشگاه را هر روز گسترش داده و ان شاالله در تشکل کانون ارتباط صنعت و دانشگاه فعال خواهیم شد.

منبع: ایسنا