کد خبر: ۴۴۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷ 09 December 2018

افزایش بودجه عمرانی

بودجه عمرانی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور،‌ در بخش های مختلف افزایش داشته است.
به گزارش سازه نیوز، در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور در بخش حمایت از تولید و اشتغال بر استمرار برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار که شامل افزایش برنامه نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده از ۱۰۰ هزار واحد در سال ۹۷ به ۳ برابر در سال ۹۸ می‌شود، تاکید شده است.
یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۳۹۸ تامین بودجه عمرانی در شرایط تحریمی برای استمرار برنامه‌های تولید و اشتغال بخش کشاورزی، اشتغال در حوزه گردشگردی، صنایع دستی و میراث فرهنگی، حمایت از شرکت های دانش بنیان و توسعه آنها، تولید و اشتغال حوزه صنعت و معدن و استمرار در اجرای طرح جایگزینی ناوگان فرسوده حمل و نقل است.
همچنین در برنامه حمایت از تولید و اشتغال بر استمرار فاصله طرح های حوزه سیاست های فعال بازار کار که شامل؛ طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی، طرح مشوق بیمه سهم کارفرمایی، طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، طرح یارانه دستمزد، طرح توسعه تامین مالی مشاغل خرد با رویکرد بانکداری پیوندی و توسعه و حمایت از مشاغل خانگی می‌شود،‌ تاکید شده است.
در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور،‌ در بخش حمایت از زیرساخت‌ها شاهد بودجه عمرانی حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان (افزایش حدود ۵ درصد رشد) هستیم.
اهرم کردن منابع بودجه عمرانی و استفاده از منابع بازار پول و سرمایه برای جلب مشارکت بخش خصوصی و اجرای طرح مشارکت عمومی و خصوصی یکی دیگر از ویژگی‌های لایحه بودجه ۹۸ در این بخش به شمار می‌آید.
همچنین در جهت حمایت از صادرات برای توسعه صادرات غیر نفتی و اجرای بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی و متنوع سازی در کشورهای هدف۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار تامین شده است.
حمایت از پیمانکاران که شامل جبران بخشی از ریسک‌های غیرمترقبه مشاوران و پیمانکاران (ناشی از ارز و تحریم) و برقراری انضباط مالی بیشتر در پروژه‌ها با تاکید بر گسترش نظام فنی و اجرایی کشور نیز از دیگر مواردی است که در بخش حمایت از زیرساخت‌ها به آن اشاره شده است.

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور در طرح‌های تأمین و انتقال آب شرب ۲۰ درصد، خرید تضمینی آب از بخش خصوصی ۱۰۰ درصد، هزینه توجه ویژه به محیط‌ بانان و پوشش‌های حفاظتی ۷۸ درصد، محیط‌ زیست عمرانی ۱۸ درصد و آموزش و فرهنگ‌ سازی محیط‌ زیست ۸۴ درصد رشد دیده می‌شود.
، در این لایحه ، توجه ویژه‌ای هم به حفاظت از بناها و اشیای میراث فرهنگی و تاریخی و موزه شده و رشد ۱۰۰ درصدی دیده شده و در زمینه تقویت اعتبارات ورزش همگانی به ویژه ورزش روستایی نیز رشد ۱۰۰ درصدی لحاظ شده است.
این گزارش حاکی است که در زمینه ایجاد و توسعه زیر‌ساخت‌های فرهنگی در مناطق کم‌ برخوردار، رشدی ۵۰ درصدی و در زمینه استفاده از ظرفیت فن‌آوری نوین اطلاعاتی و ارتباطی برای تولید اخبار هم رشدی ۵۰ درصدی پیش‌بینی شده است.

تمام دستگاه‌ها بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد خواهد داشت
در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور در بخش افزایش درآمدهای پایدار بودجه، به اصلاحات مالیاتی، مولد‌سازی و واگذاری دارایی‌های دولت و اصلاح نظام یارانه‌ای و قیمت‌گذاری توجه شده است.
در این لایحه همچنین در بخش کاهش هزینه‌ها، به صرفه‌جویی در اعتبارات هزینه‌ای با اولویت‌ بندی هزینه‌ها، حذف هزینه‌های غیرضروری و توجه ویژه‌ به طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اهتمام لازم شده است. 
در این لایحه همچنین در زمینه افزایش شفافیت و انضباط بودجه‌ای، به بودجه‌ ریزی مبتنی بر عملکرد توجه شده و برای اولین بار، تمام دستگاه‌های ملی و استانی، بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد خواهد داشت.
به موجب همین گزارش، در بخش افزایش شفافیت بودجه‌ای، بر آشکار کردن معافیت‌های مالیاتی برای نخستین بار و نیز بر آشکار کردن یارانه‌های پنهان برای اولین بار توجه شده است.
در زمینه انضباط بودجه‌ای شرکت‌های دولتی نیز، بر لحاظ‌ کردن بودجه این شرکت‌ها که در قانون بودجه سنواتی درج نمی‌شدند و همچنین بر احصای شرکت‌های زیان‌ده بر حسب عملکرد واقعی سال‌های گذشته توجه شده است. 
بر پایه همین گزارش، در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، بر ارایه بودجه تلفیقی سازمان‌های مناطق آزاد و بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد برای تمام شرکت‌های دولتی هم تصریح شده است.