کد خبر: ۴۴۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷ 19 December 2018

کاهش سرعت فرونشست در تهران

معاون وزیر کشور با بیان اینکه سرعت فرونشست زمین در جنوب غرب تهران کنترل شده است، گفت: امیدواریم شهرداری دیگر نهرها و جوی‌های آب را سنگ و سیمان نکرده و اجازه ورود آب به زمین را بدهد.
به گزارش سازه نیوز، اسماعیل نجار (معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور) با بیان اینکه تغییراقلیم یک واقعیتی است که با آن روبرو هستیم، گفت: براثر تغییر اقلیم 1.7 درجه گرمای زمین بیشتر شده که باعث افزایش تبخیر، تعریق و همچنین تغییر مدل‌های بارشی شده است و همین امر باعث نیاز به آب بیشتر و برداشت بیشتر از آب‌های زیرزمینی شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه اجازه نمی‌دهیم هیچ آبی به زمین فرو رود در همین تهران که با مشکل فرونشست هم مواجه هستیم از دامنه کوه تا انتهایی‌ترین نقطه در ری آسفالت و سیمان ریخته‌ایم و اجازه نفوذ آب را به هیچ عنوان نمی‌دهیم. همچنین طرح اجرای فاضلاب نیز مزید برعلت شده و همه چاه‌ها را حذف کرده‌ایم و اجازه ورود آب به زمین را نمی‌دهیم، از سوی دیگر برداشت‌ها همچنان از آب‌‌های زیرزمینی ادامه دارد و این دو عملکرد ما با هم در تضاد است.

معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: مطالعاتی برای مقابله با فرونشست در دستور کار داریم. به‌ بخش‌هایی مانند راه‌آهن هشدار‌هایی در این باره داده شده است، چراکه ممکن است در میان راه با فرونشست مواجه شده و زیرساخت‌ها دچار آسیب شود. البته مطالعاتی برای کاهش خطرات ناشی از فرونشست در دست اقدام است.

نجار با بیان اینکه باید اقداماتی را انجام دهیم تا سفره‌های آب‌زیرزمینی غنی شوند، تصریح کرد: غنی شدن سفره‌‌های زیرزمینی باعث می‌شود تا با مشکلات کمتری ناشی از فرونشست زمین مواجه شویم. البته بارگذاری و ساخت و ساز در تهران مشکلاتی را در زمینه فرونشست زمین در تهران ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: مشکلات ناشی از فرونشست در جنوب غربی استان تهران بیشتر است، البته با تمهیداتی که اندیشیده شده خوشبختانه این خطر کاهش پیدا کرده و از 1.4 میلیمتر نشست در روز به کمتر از 0.8 رسیده است. امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه دنیا به این نتیجه رسیده است که باید طبیعت را به حالت اولیه خودش برگرداند، ادامه داد: دست‌کاری بشر در طبیعت قابل توجه است، اما خوشبختانه تمهیداتی برای مقابله با فرونشست در شهرهای بزرگ از جمله تهران اندیشیده شده است و مقرر شده در ساخت و سازهای جدید چاه‌های جذبی غیر از فاضلاب برای جمع‌آوری آب‌های سطحی و آب باران در نظر گرفته شود. همچنین امیدواریم شهرداری نهرهایی که در شهر وجود دارد را دیگر سیمان و سنگ نکرده و اجازه دهد آب در زمین فرو رود، همچنین به دنبال این هستیم تا سازمان آب، وزارت نیرو و وزارت کشاورزی برداشت کمتری از سفره‌های زیرزمینی داشته باشند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه در حال حاضر در تهران فرونشست کمی کاهش پیدا کرده، تصریح کرد: مطالعات و بررسی‌های لازم برای مقابله با فرونشست انجام شده و همانطور که گفتم تمهیداتی را در این زمینه اندیشیده‌ایم، اما در نهایت اگر ما را مورد تمسخر قرار نمی‌دهید باید دعا کنیم خداوند رحمت الهی را بر این سرزمین بباراند و همه با عقلانیت و اخلاق دعا کنید تا خداوند دعایمان را قبول کند. ما یک‌بار گفتیم دعا کنید در تهران زلزله نیاید، شروع کردن به تجزیه و تحلیل این مطلب در حالی که همه می‌دانیم اگر بیماری توسط حاذق‌ترین پزشک در اتاق عمل تحت درمان باشد باز هم افراد در اتاق انتظار به هم می‌گویند دعا کنید تا سالم بیرون بیاید.

نجار درباره فرونشست‌ها در دشت‌های کشور گفت: متاسفانه فرونشست‌های عظیمی را در برخی از نقاط کشور مانند کبودرآهنگ شاهد هستیم چاله‌ای که براثر این فرونشست در این منطقه ایجاد شده است در حدود 35 تا 40 متر شعاع و در حدود 70 متر عمق دارد و باید هزینه‌ای نیز برای جلوگیری از خطرات احتمالی سقوط در این چاله بپردازیم.

وی تصریح کرد: هر فردی هم که در خصوص مقابله با فرونشست‌ها راهکاری دارد، می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند و از آن راهکارها قطعا استقبال خواهیم کرد.



منبع: ایلنا