کد خبر: ۴۵۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۱۵ دی ۱۳۹۷ 05 January 2019

برگزاری همایش آشنایی باحقوق مهندسی در خرم آباد

مهندس سال 2020 و پس از آن با مجموعه مبهوت کننده ای از تکنولوژی های جدید روبرواست که سرعت پیدایش آنها بسیارزیاد خواهد بود.

به گزارش سازه نیوز، محمدرضا محمدیان در "همایش آشنایی باحقوق مهندسی ؛ مسئولیت های (طراح، ناظر ومجری) اظهار داشت : عصر ودوره ای که در آن زندگی می کنیم با اعصار وادوار گذشته متفاوت است. 
وی ضمن برشمردن ویژگی های مهندس در این دوره گفت: مهندس سال 2020 و پس از آن با مجموعه مبهوت کننده ای از تکنولوژی های جدید روبرواست که سرعت پیدایش آنها بسیارزیاد خواهد بود. بنابراین جامعه مهندسی با جهانی روبرواست که بیش از امروز بهم پیوسته و مرتبط می باشد و نیازمند تیزهوشی اجتماعی و سیاسی است تا به تواند در شرایط متغیرجهان کارکند. وضعیت متغیر و نامعلوم جهانی که مهندس 2020 درآن کارخواهد کرد،  باعث می شود که مهندسین به قابلیت هایی چون پویایی ، چالاکی و انعطاف پذیری نیاز داشته باشند.
وی افزود، مهندسان باید با استفاده از روش های حمایت، توسعه، عزت و افتخار حرفه مهندسی که از اصول بنیادی آن ها است و استفاده از دانش و مهارت‌های مهندسی برای افزایش رفاه انسان و محیط زیست، با بیطرف بودن و خدمت توام با وفاداری و صداقت به مردم، و کارفرمایان ، برای افزایش شایستگی، قدر و منزلت حرفه مهندسی تلاش کرده و از تشکل‌ها و گروه‌های فنی و حرفه‌ای مرتبط با  رشته‌های مهندسی خود حمایت کنند.
وی با یاد آوری برگزاری اولين سمينار نظام مهندسي كشور که درخرداد ماه  1370 برگزار شده بود، گفت : در پيام رئيس جمهورمحترم وقت به اين اجلاس خطاب به مهندسین کشور آمده بود كهبه حسن عمل و كيفيت خدمات خود در نوسازي كشور، عنايت كافي داشته باشید.خود را به آخرين دستاوردهاي علمي روز مجهز كنيد و نسبت به افزايش بهره دهي سرمایه  عظيمي كه در اختيار شما گذارده شده، از طريق افزايش عمر مفيد ساختمانها، مستحدثات و پروژه ها ونگهداري و بهسازي آنها حساسيت به خرج دهيد.
محمدیان ادامه داد :ولی متاسفانه امروز علاوه بر وجود چالش های متعدد در قوانین ساخت وساز کشور، ساختارهای اجرایی نیز فضا را برای هر نوع نوآوری، خلاقیت و قضاوت مهندسی محدود می کند.  این در حالیست که برخی از منابع، تعریف مهندسی در دنیای آینده را معادل تولید خلاقانه تکنولوژی دانسته اند.
این مدرس دانشگاه گفت : آشنایی و آگاهي مهندسان ساختمان با مسووليت هاي قانوني حرفه‌اي و شغلي، مستلزم توجه جدی سازمان های استانی به برگزاری دوره های آموزشی برای مهندسان خواهد بود،  تا بتوانند ضمن ارتقاء دانش حقوقي خود درحفظ و حراست از سرمايه ملي و مردمي پرتوان تر ظاهر شوند و از طرفی درك متقابل و تعامل بیشتری بین دست اندركاران صنعت ساختمان كشور، دستگاه قضایي با نظام ساخت وساز كشورایجاد نمایند.
محمدیان در ادامه ضمن ارائه تعریفی از کنترل ونظارت گفت : نظارت عبارت از كسب اطلاعات از طريق مشاهده و بررسي وضع موجود و تعيين پيشرفت كارها در مقايسه با وضع مطلوب است كنترل به منظور باز گردانيدن سيستم اجرايي به شكل درست و مطلوب آن از طريق انجا م كارهاي اصلاح كننده مي باشد كه يك فرايند اجرايي و عملياتي باشد.در واقع نظارت، مهم تر و مقدم بر كنترل مي باشد زيرا نظارت يك امر مشاهده اي و تحقيقي مي باشد و اگر در يافتن انحرافات جريان عملياتي سازمان موردي ديده نشود نيازي به كنترل نخواهد بود.
وی همچنین با استناد به قانون مسئولیت های مدنی اظهار داشت : مسئولیت مهندسین ساختمان از نوع مسئولیت مدنی است زیرا در صورت وقوع تخلف زیان زننده میبایستی به حکم قانون خسارات وارده بر زیان دیده را جبران نماید و این نوع مسئولیت قلمروی بسیارگسترده دارد؛ به نحوی که به محض ورود خسارت از طرف زیان‌زننده، مسئولیت مدنی وی جهت جبران خسارت ظاهر می‌شود.
گفتنی است این همایش توسط معاونت آموزشی وپژوهشی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان درروز پنجشنبه13دیماه ماه به مدت دور روز در شهرهای خرم آباد ودرود وبا شرکت اعضای این سازمان در محل سالن دانشکده فنی پسران و با حضور تعدادی از اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان برگزار شد ودر ابتدای همایش  بارانی نایب رئیس سازمان مذکور پیرامون برنامه های آموزشی سازمان مطالبی را ایراد نمودند.