کد خبر: ۴۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۷ 05 January 2019

سهم باد و خورشید از انرژی‌های تجدیدپذیر چقدر است؟

معاون فنی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت: مشکل اصلی انرژی‌های تجدید پذیر تجمیع منابع مالی عوارض برق است.
به گزارش سازه نیوز، امیر دودآبی‌نژاد معاون فنی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در نشست تخصصی آب و انرژی‌های تجدیدپذیر با تاکید بر اینکه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با حمایت مجلس و قوانین مصوب مثل خرید تضمینی برق از رشد فزاینده‌ای برخوردار شده است، گفت:‌ در حال حاضر مجموع ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر نصب شده در کشور 670 مگاوات است که در این بین 42 درصد آن به انرژی خورشیدی، 41 درصد به انرژی بادی و مابقی به انرژی زیست توده و سایر انرژی‌های پاک اختصاص دارد.

دودآبی‌نژاد با تاکید بر اینکه فاصله ایران تا شاخص‌ها و ظرفیت‌های جهانی بسیار زیاد است، گفت: مجموع ظرفیت‌ تجدیدپذیر نصب شده در دنیا تا پایان سال 2017 بیش از یک هزار گیگاوات بوده است و در سال 2017 نزدیک به 100 هزار مگاوات به ظرفیت برق تولیدی انرژی‌های خورشیدی اضافه شد که این میزان معادل یک چهارم ظرفیت موجود تا قبل از 2017 بوده است.

معاون فنی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت:‌ طبق برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده است تا ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران تا پایان سال آخر برنامه ششم توسعه به 5 هزار مگاوات برسد.

وی گفت:‌ ایران دارای ظرفیت قابل توجهی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است چرا که می‌تواند به راحتی ظرفیت 100 هزار مگاوات انرژی خورشیدی و 15 هزار مگاوات و بیشتر انرژی بادی داشته باشد.

به گفته وی بیشترین تولید برق انرژی‌های خورشیدی و بادی همزمان با اوج مصرف برق در تابستان است که این امر از نظر مدیریت انرژی در زمان‌های مورد نیاز ارزش بسیار زیادی دارد.

همچنین در ادامه پیمان تقی‌پور مدیرکل دفتر تدوین و تسهیل مقررات سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در خصوص پتانسیل بالای استان اصفهان در خصوص تولید و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: استان اصفهان یکی از استان‌های فعال در زمینه نصب سیستم‌های خورشیدی است به صورتی که 174 نیروگاه صنعتی یا خانگی دارد که به ظرفیت 3 هزار و 73 کیلووات می‌رسد.

به گفته وی از طرف دیگر 38 نیروگاه به ظرفیت تجمعی 695 کیلووات در این استان مستقر است از این رو می‌توان گفت که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند در مناطقی مانند شرق اصفهان که با کمبود جدی آب مواجه هستند،‌ راه حل مناسبی باشد.


منبع: ایسنا