کد خبر: ۴۵۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۷ 06 January 2019

احتمال کاهش قیمت مسکن ضعیف است

در رابطه با کاهش قیمت مسکن، صحبت های ضد و نقیض زیادی وجود دارد. برخی بر این باورند که به دلیل عدم کشش بازار مسکن و ناتوانی متقاضیان برای خرید مسکن، قیمت ها کاهش می یابد.
به گزارش سازه نیوز، اما در این بین برخی دیگر معتقدند که رشد قیمت مسکن مانند کالاهای دیگر در پی جهش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی صورت گرفته است. بنابراین احتمال کاهش قیمت مسکن دور از ذهن به نظر می رسد.
در این بین طی روزهای اخیر رضایی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرده است که قیمت مسکن به زودی کاهش پیدا می کند و نباید نگرانی از این بابت وجود داشته باشد. اما این در حالی است که شواهد موجود در بازار مسکن، این فرضیه را رد می کند.

در همین راستا عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه قیمت مسکن دیگر کاهش پیدا نمی کند، گفت: این افزایش قیمت درواقع به واسطه تغییراتی بود که در نرخ ارز ایجاد شد و این بالارفتن نرخ ارز به مفهوم کاهش ارزش پول ملی است.

سید کمال الدین شهریاری ادامه داد: وقتی ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند، خود به خود قیمت دارایی ها با ارزش پول ملی متناسب می شود. بنابراین اسم این روند را نمی شود گرانی گذاشت.

وی تاکید کرد: وقتی که قیمت همه کالاها در اثر کاهش ارزش پول ملی افزایش پیدا می کند، نمی توان اسم آن را گرانی گذاشت. بلکه این امر پدیده دیگری است که به خاطر نرخ ارز ایجاد شده و در این شرایط ممکن است بازار دچار رکود شود که اکنون نیز احتمالا وارد یک دوران رکود می شود.

شهریاری در خصوص دلیل بروز رکود در بازار مسکن بیان کرد: به دلیل اینکه در قیمت مسکن یک رشد بادکنکی در اثر تغییر نرخ ارز صورت گرفت و به دنبال این افزایش نرخ ارز، توان خرید متقاضیان پایین آمد. به همین دلیل ممکن است که مسکن وارد یک دوره رکود شود.

وی با بیان اینکه این رکود به معنای کاهش قیمت مسکن نخواهد بود، اظهار کرد: قیمت مسکن در سال آینده نیز بستگی به شاخص های کلان اقتصادی دارد و آنچه که از شاخص های کلان می توان در سال آینده پیش بینی کرد؛ این است که نرخ تورم بالا می رود، نرخ رشد پایین می آید و ما در سال آینده دچار یک رکود تورمی خواهیم بود که یکی از پدیده های بسیار خطرناک در اقتصاد است.

این نماینده مجلس با یادآوری اینکه در شرایط رکود تورمی هم رکود و هم تورم حاکم است، اظهار داشت: بنابراین بازار مسکن بازار پررونق و فعالی نخواهد بود، اما قیمت ها نیز پایین نخواهد آمد.

شهریاری همچنین در پاسخ به اینکه آیا احتمال افزایش مجدد قیمت ها در ماه های آتی وجود دارد، تصریح کرد: اگر بازار مسکن راکد باشد، افزایش قیمت مسکن به آن سرعتی که در سال جاری اتفاق افتاد، اتفاق نمی افتد، اما حداقل می توان گفت که قیمت آن کاهش نیز نمی یابد.

در همین حال عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: در شرایط کنونی قیمت مسکن موضوعی قابل پیش بینی نیست، چرا که نرخ مسکن به چندین فاکتور و شاخص وصل است.

علیم یارمحمدی  گفت: برخی از این شاخص ها به حوزه وزارت راه و شهرسازی و برخی دیگر به حوزه اقتصاد مربوط است. در عین حال برخی از این شاخص ها نیز به حوزه صنعت ساختمان ارتباط دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: صنعت ساختمان نیز از نظر تولیدات مصالح ساختمانی، بخشی به واردات وصل است و بخشی هم که به داخل ارتباط دارد، قیمت مصالح تولیدی مثل آرماتور، کاشی، سیمان و... افزایش یافته است. از طرفی، حمل مصالح ساختمانی به حوزه حمل و نقل ارتباط دارد و در این بین تعرفه حمل و نقل نیز بالا رفته است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این موارد حدس و گمان درباره قیمت مسکن را برای ما مشکل ساز می کند، ادامه داد: با این حال اطمینان داریم که با توجه به کنترل نرخ ارز، تغییرات آن چنانی درخصوص افزایش قیمت مسکن اتفاق نمی افتد.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال احتمال کاهش قیمت مسکن نیز ضعیف است، اگرچه تحلیل هایی درباره کاهش قیمت مسکن وجود دارد، اما افق روشن و واضحی برای آن وجود ندارد.



منبع: صما