کد خبر: ۴۵۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۷ دی ۱۳۹۷ 07 January 2019

ارایه کدرهگیری از سوی بنگاه‌ها الزامی است

خسروی بر ضرورت ارایه کدرهگیری معاملات مسکن از سوی بنگاه های املاک تاکید کرد.
به گزارش سازه نیوز، مصطفی قلی خسروی در پاسخ به سوالی راجع به ضرورت استفاده از کدرهگیری در معاملات مسکن، گفت: شفاف سازی موجب رونق در هر امری می شود. در بازار مسکن نیز شفاف ساز با کمک کد رهگیری برای معاملات صورت می گیرد و می تواند رونق این بازار را به همراه داشته باشد.

رئیس اتحادیه املاک کشور با تاکید براین نکته که ارایه کدرهگیری برای معاملات مسکن موجب شناسایی بنگاه های مشاور املاک بدون مجوز می شود، افزود: این مساله همچنین ضد پولشویی است و با مشکلاتی چون دلالی در بازار مسکن نیز مقابله می کند.

خسروی ادامه داد: ارایه کد رهگیری برای هر معامله مسکن طرحی بوده که برای نخستین بار در سال 1349 عنوان شده و امروز قسمتی از آن اجرا شده است. اگر این طرح به صورت کامل به اجرا درآید موجب کاهش مشکلات جاری در بازار مسکن خواهد شد.

رئیس اتحادیه املاک کشور همچنین به نقش اساسی مجلس شورای اسلامی برای تبدیل طرح الزام ارایه کد رهگیری برای معاملات مسکن به قانون اشاره کرد و گفت: اگر این طرح به قانون تبدیل شود امنیت معاملات و در نتیجه امنیت اقتصاد کشور را به همراه خواهد داشت. با این قانون همچنین امنیت شهروندان ایرانی نیز تامین می شود زیرا با ثبت هر معامله مسکن در هرجای ایران اطلاعات افراد نیز به راحتی در دسترس نهادهای نظارتی خواهد بود.

وی در مورد بنگاه های مشاور املاکی که از ارایه کدرهگیری معاملات سر باز می زنند نیز اظهار داشت: اگر چنین موردی به اتحادیه گزارش شود قطعا با آن بنگاه املاک برخورد خواهد شد.

خسروی در خصوص نحوه برخورد با متخلفین در این زمینه توضیح داد: برابر دستور قانون نظام صنفی کشور که بالاترین تصمیم گیرنده در کمیسیون نظارت است با این متخلفین به صورت مشخص برخورد قانونی خواهیم داشت.

رئیس اتحادیه املاک کشور در پاسخ به این سوال که چه تعداد بنگاه املاک دارای مجوز قانونی هستند؟ اعلام کرد: در تهران حدود 12 هزار مشاور املاک وجود دارد که 2 هزار عدد آن در حال کسب پروانه هستند. همچنین در کشور نیز 126 هزار مشاور املاک در حال فعالیت دارند./منبع: شبستان