کد خبر: ۴۵۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۹ دی ۱۳۹۷ 09 January 2019

معماری به سبک کاخ نشینی

ساختمان شهرداری پراگ، یکی از شاهکارهای معماری هنر نو در اروپا به حساب می‌آید و بزرگ‌ترین سالن موسیقی در شهر پراگ را در برمی‌گیرد.
به گزارش سازه نیوز، «ساختمان شهرداری پراگ» (Municipal House in Prague)، در مجاورت «برج باروت» (Powder Tower) و مکانی قرار گرفته که قبلاً کاخ دربار سلطنتی واقع شده بود. اگر به دنبال کنسرت موسیقی کلاسیک هستید یا می‌خواهید شامی خوشمزه را در مکانی شیک صرف کنید، بازدید از کاخ شهرداری پراگ را از دست ندهید. همچنین اگر به سبک معماری «هنر نو» یا همان «آرت نووُ» علاقه داشته باشید، می‌توانید از تور راهنمای آن کمک بگیرید و ساختمان را بگردید.
پادشاه بوهم از سال 1383 تا 1485 میلادی در کاخ دربار سلطنتی سکونت داشت که بعدها آن را به طور کامل خراب کردند و ساختمان شهرداری امروزی در سال 1905 جایگزین آن شد و فعالیت رسمی خود را 7 سال بعد آغاز کرد. یکی دیگر از دلایلی که این بنا از لحاظ تاریخی اهمیت ویژه‌ای دارد، این است که کشورهای چک و اسلواکی، استقلال خود را در سال 1918 میلادی در این ساختمان اعلام و دولت جدید چکسلواکی را تأسیس کردند. بزرگ‌ترین سالن موسیقی در پراگ، یعنی «سالن اسمتانا» (Smetana hall) در این مکان واقع شده و در دیزاین داخلی آن از سبک هنر نوین استفاده کرده‌اند که جزئیاتش حیرت‌آور است.
در واقع می‌توان گفت که معماری ساختمان شهرداری در مجموع، یکی از بهترین نمونه‌های معماری آرت نوو در اروپا به حساب می‌آید. برای دیزاین این بنا، 2 مسابقه برگزار کردند؛ اما هیچ‌کدام از طرح‌های پیشنهادی مورد قبول واقع نشدند. عمارت شهرداری پراگ در آن زمان، نمادی از دموکراسی و ملی‌گرایی کشور چک به شمار می‌رفت و طرح‌های ارائه شده به میزان کافی در شأن این مکان نبودند. درنهایت این پروژه به «اسوالد پولیوکا» (Osvald Polívka) و «آنتونین بالشانک» (Antonín Balšánek) واگذار شد که با موفقیت، یکی از شاهکارهای معماری را به جهان تحویل دادند.
عمارت شهرداری، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های واقع در «میدان جمهوری» (Republic Square) به حساب می‌آید و برای نمای بیرونی آن از پنجره‌های رنگی، دیوارنگاری و سنگ‌کاری‌های پر جزئیات با حاشیه‌های طلایی رنگ استفاده شده است. در داخل، پلکانی مرمر شما را به سالن اسمتانا می‌رساند که با صدها چراغ، نورانی شده و برای دکور دیوارهای آن از نقاشی‌های دیواری کمک گرفته‌اند. با توجه به محله‌ای که این ساختمان در آن قرار گرفته و اهمیتش از لحاظ تاریخی، اگر رستوران یا کافه‌ی آن را برای صرف غذا انتخاب کنید، طبیعتاً در مقایسه با جاهای دیگر با قیمت‌های گران‌تری روبه‌رو خواهید شد. همچنین «ارکستر سمفونی ملی چک» نیز در سالن اسمتانا برگزار می‌شود و می‌توانید برای خود بلیت تهیه کنید و از کنسرت آن‌ها لذت ببرید./منبع:عصرساختمان