کد خبر: ۴۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۷ 15 January 2019

سرمایه‌گذاری لازمه‌ی بهره‌وری از فناوری است

در نشست تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، به نقش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای بهره‌وری از فناوری و ایجاد کارآفرینی تاکید شد.
به گزارش سازه نیوز، پنل‌ تخصصی تحول دیجیتالی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، امروز در نمایشگاه بین‌المللی شهر هوشمند در محل مصلی امام خمینی تشکیل شد.

رسول سراییان -دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور- در این نشست با بیان‌ اینکه بخش خصوصی اعلام آمادگی می‌کند هر جا پایین‌ترین بهره‌وری و بالاترین هزینه را دارد حضور یابد، اظهار کرد: هیچ کدام یک از این مفاهیم بدون سرمایه‌گذاری شکل نخواهد گرفت و لازمه‌ی بهره‌برداری از این فناوری‌ها سرمایه‌گذاری است. اگر امروز از سراسر ایران افراد با استفاده از یک گوشی هوشمند می‌توانند کارآفرینی کنند و بهره‌وری داشته باشند، به دلیل 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اپراتورهاست.

او همچنین در پاسخ به احتمال تحریم فناوری اینترنت اشیای ایران اظهار کرد: داده‌های هر کشور، کسب‌وکار، امنیت و اقتصاد آن کشور است؛ زیرا داده منبع خلق ثروت آینده است. قرار نیست داده‌های ما به خارج از کشور برود، همان‌طور که تمام کشورهای دنیا مرکز داده‌ای درست می‌کنند که داده‌هایشان داخل بماند، ما نیز باید زیرساخت‌های نگه‌داری داده را تولید کنیم.

در این نشست همچنین مهدی بینا -رییس کمیته توسعه شهرهای هوشمند آسیایی- بیان کرد: اگرچه ما در ایران یک درصد جمعیت جهان و 9 درصد منابع جهان را داریم، با وجود این در جایگاه مناسبی نیستیم. البته توسعه‌هایی در کشور انجام شده از جمله اینکه ضریب نفوذ همراه در کشور 106 درصد است و همه چیز می‌تواند بر این اساس جلو برود. از طرفی شرکت‌های کوچک و متوسط هستند که می‌توانند خلق ارزش و ایجاد تحول کنند.

همچین فرزاد ابراهیمی -رییس آکادمی اینترنت اشیا- اظهار کرد: باید بپذیریم بخش خصوصی می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و در جوامع بین‌المللی سهم بازاری داشته باشد. البته از طرف دولت هم نیازهایی وجود دارد از جمله اینکه شرایطی برای ایجاد قوانین تسهیل‌گر و تسهیل روابط بین‌الملل فراهم کند. تا کنون هم زیرساخت و اکوسیستمی که ما را به بازار بین‌المللی وصل کند کم داشتیم که این کار از طریق بازار روسیه و چین آغاز شده است.




منبع: ایسنا