کد خبر: ۴۵۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۷ 16 January 2019

رشد ۹۶ درصدی در ظرفیت تولید تجدیدپذیرها

ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان آذر امسال با رشد ۹۶ درصدی به ۶۷۰ مگاوات رسیده است
به گزارش سازه نیوز، تقاضای روز افزون انرژی و محدودیت منابع انرژی فسیلی هم‌اکنون به عنوان یک دغدغه و نیاز اساسی در سطح بین‌المللی مطرح است. تجربه کشور‌های پیشرفته جهان نشان می‌دهد که رشد اقتصادی و توسعه صنعتی به عنوان یکی از مهمترین عوامل دستیابی به قدرت اقتصادی، استقلال و امنیت داخلی و توسعه سیاسی به عوامل مختلفی وابسته است که انرژی و بهره‌برداری مطلوب و بهینه از آن در رأس آن‌ها قرار می‌گیرد.
همچنین کمبود سوخت‌های فسیلی، آلودگی محیط زیست، گرم شدن کره زمین، و ریزش باران‌های اسیدی از عواملی هستند که موجب شدند تا استراتژی اکثر کشور‌های جهان تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود و عدم تکیه صرف بر منبع نفت باشد.
صاحب نظران و استراتژیست‌های انرژی، تقریبا این اتفاق نظر را دارند که دو راهبرد ارتقای کارائی انرژی و توسعه بهره‌گیری از سایر منابع از جمله منابع تجدیدپذیر انرژی، موثرترین راهکار برای نیل به اهداف توسعه پایدار، تامین منافع اقتصادی، ارتقای امنیت انرژی و کاهش آسیب‌ها به محیط زیست می‌باشد.
انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید، با دارا بودن مزایایی، چون عدم آلودگی محیط زیست و رایگان بودن، در آینده سهم زیادی را تولید انرژی در دنیا خواهند داشت و فنآوری انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند به کشور‌ها در ایجاد فضایی امن، قابل اتکا و مقرون به صرفه برای گسترش دسترسی به الکتریسیته و ترویج و توسعه آن در راه نیل به اهداف سیاسی شان کمک قابل توجهی نماید.

نگاهی به روند توسعه انرژی‌های پاک در کشور حاکی از آن است که ظرفیت 6 مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ابتدای انقلاب هم اکنون به 670 مگاوات رسیده است.
در ابتدای دولت تدبیر و امید کل ظرفیت نصب شده کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر 165 مگاوات بوده است که در پایان دولت یازدهم این رقم با تغییر رویکرد سرمایه‌گذاری از سوی بخش دولتی به سرمایه‌گذاری توسط بخش غیردولتی و ایجاد تعرفه‌های متنوع برای قرارداد‌های خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به حدود 341 مگاوات رسیده بود و از زمان استقرار دولت دوازدهم تا پایان آذرماه سال جاری ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر با رشد 96 درصدی به 670 مگاوات رسیده است.
همچنین در راستای تنوع بخشی اقتصادی در سبد انرژی با تاکید بر انرژی‌های تجدیدپذیر، ظرفیت نصب شده انرژی‌های برق‌آبی تاکنون از مرز 12 هزار مگاوات گذشته است.
بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، ظرفیت نصب شده کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان سال جاری به هزار و 141 مگاوات خواهد رسید و در مجموع تا پایان دولت دوازدهم چهار هزار مگاوات به ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه خواهد شد.

بر اساس این گزارش از تیرماه سال 1388 تا پایان آذرماه سال 97، حدود دو میلیارد و 673 میلیون کیلووات ساعت از منابع تجدیدپذیر انرژی تولید شده که این میزان تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر توانسته از انتشار یک میلیون و 844 هزار تن گاز گلخانه‌ای بکاهد.
همچنین این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده 759 میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در کشور که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاسته شود.
این میزان تولید انرژی‌های نو باعث صرفه‌جویی 588 میلیون لیتری مصرف آب در سال‌های اخیر شده است که سهم آذرماه به تنهایی حدود 14 میلیون لیتر بوده است.
انرژی‌های تجدیدپذیر موجب اشتغال 43 هزار و 600 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده و حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش به بیش از 101 هزار میلیارد ریال رسیده است.
بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش حکایت از آن دارد که 42 درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از نوع خورشیدی، 41 درصد از نوع بادی، 13 درصد از نوع برق‌آبی کوچک، دو درصد از نوع بازیافت حرارت و دو درصد نیز از نوع زیست توده است.

.