کد خبر: ۴۵۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۷ 16 January 2019

قیمت تمام شده ساخت مسکن افزایش یافت

برزگر، گفت: در چند سال اخیر قدرت خرید مسکن در دهک‌های جامعه کاهش یافته و دولت باید با افزایش تسهیلات این حوزه را تقویت کند.
به گزارش سازه نیوز، جمشید برزگر رئیس انجمن انبوه‌سازان کشور  با بیان اینکه از سال 92 تا سال 96 روند رشد قیمت مسکن نزولی و در برخی از مناطق ثابت بوده است، گفت: از سال 96 به دلیل رشد جهشی قیمت ارز، قیمت مسکن و تعداد معاملات نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافت و برخی مناطق از رکود چند ساله خود خارج شدند.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده ساخت مسکن در هر مترمربع در مناطق متوسط شهر‌ها به 2 میلیون و 500 هزار تومان رسید و این در حالی است که برخی از سازندگان نمی‌توانند مسکن ساخته شده را حتی به قیمت تمام شده بفروشند و دلیل آن رکودی است که طی چند ماه گذشته در شهر‌ها حاکم شده است.

برزگر با بیان اینکه قدرت خرید مسکن کاهش یافته است، افزود: تسهیلاتی که دولت برای خرید مسکن در نظر گرفته است، بسیار پایین است و از سویی دیگر بازپرداخت‌های 20 تا 21 درصد با توجه به درآمد متقاضیان بسیار بالاست و همین موضوع باعث شده که کمتر تسهیلات دریافت کنند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از 170 شغل به بخش ساخت و ساز وابسته است و با ورود رکود به این بازار اقتصاد کشور دچار نابسامانی شده و باید از محل دریافت مالیات بتوانیم این حوزه را تقویت کنیم.

دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور در پایان گفت: دولت باید با استفاده از بخش خصوصی و تقویت این حوزه و همچنین کاهش نرخ بهره تسهیلات خرید مسکن، بتواند قدرت خرید را در این بخش تقویت کند.