کد خبر: ۴۵۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۷ 16 January 2019

بررسی نقش فناوری های نوین در پتروشیمی

بیش از ۵ سال است که ERP یا سامانه مدیریت و برنامه‌ریزی سازمانی به ارگان‌ها و دستگاه‌ها معرفی شده و مزیت‌های استفاده از این شیوه در صنایع پس از این مدت نه چندان کوتاه بر کسی پوشیده نیست. با این حال به نظر می‌رسد به دلیل مقاومت افراد و سازمان‌ها در ایران، همچنان سمینارهایی برای بررسی مزیت‌های استفاده از ERP برگزار می‌شود.
به گزارش سازه نیوز، صبح امروز (۲۶ دی ماه) در سمیناری با عنوان نقش ERP و فناوری‌های نوین در نفت و پتروشیمی احمد تولایی، عضو هیات مدیره مگفا با اعلام اینکه در سازمان‌های کشور مقاومت بالایی نسبت به پیاده‌سازی و  استفاده  ERP وجود دارد گفت:‌ «همچنان در ایران مقاومت‌ها برای پذیرش ERP بالاست و افراد فکر می‌کنند که این سیستم‌ها قرار است جایگزین آنها شوند و نقش افراد را در سازمان‌ها کمرنگ کنند. به همین دلیل نسبت به اجرای آنها مقاومت می‌کنند.» او در این سمینار تاکید کرد که اگر بخواهیم در عرصه جهانی باقی بمانیم، راهی جز استفاده از ERP و رفتن به سمت سیستم جامع یکپارچه نداریم.

از دیگر مباحثی که او در این سمینار به آن اشاره کرد افزونگی حجم اطلاعات و نیاز به مدیریت اطلاعات برای حفظ امنیت بود و اینکه یکپارچگی و در دسترس بودن اطلاعات از جمله ضرورت‌های نیاز سازمان‌ها به استفاده از ERP است.

افزایش درآمدها، کاهش هزینه‌ها ، افزایش سطح رقایت‌پذیری، استانداردسازی کسب و کار و چابکی و امکان تغییرات سریع در بدنه سازمان از جمله اهداف سازمانی است که به گفته عضو هیات مدیره مگفا با استفاده از ERP محقق می‌شود.  او تاکید کرد که توسعه رویکرد دولت الکترونیکی، خدمات الکترونیکی و کسب وکار الکترونیکی و ایجاد یکپارچگی فراگیر با رویکرد امن از مهم‌ترین اقداماتی است که هر سازمانی به آن احتیاج دارد و باید انجام شود.
تولایی بر این باور است که اکثر سازمان‌ها وظیفه دارند بر ارائه سرویس کنترل متمرکز داشته باشند و نوع دیگری از رفتار سازمانی وجود دارد که فرآیند مدار نام دارد و در آن به صاحبان فرآیند سرویس داده می‌شود و تاکید کرد که سازمان‌ها باید به سمت فرآیند محور بودن حرکت کنند.