کد خبر: ۴۵۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۲۷ دی ۱۳۹۷ 17 January 2019

تاثیر بلند مرتبه سازی در سیماو منظر شهری ایذه

رشد شهر بتدريج فضاهاي سبز اطراف را كه روزگاري چشم اندازهاي روي حصارش بودند مي بلعد. با دور شدن هميشگي اغلب عناصر طبيعي از مراكز مسكوني ، وخامت وضع بهداشتي فزوني مي يابد.
*  ایمان غلامی گل سفیدی :از ميان رفتن باغات و فضاهاي سبز طبيعي در شهرها به منظور احداث فضاهاي مسكوني علاوه بركاهش فضاي سبز شهر، موجب افزايش سطح زيرپوشش محله هاي مسكوني گشته و كمبود زمين جهت احداث خدمات شهري مورد نياز را باعث گرديده است .
توسعه فيزيكي شهر در سطح افقي به سبب محدوديتهاي ناشي از موقعيت طبيعي شهر و همچنين به دليل افزايش سطح زير پوشش خدمات شهري ، در حد محدودي امكان پذير است . بنابراين محدوديتهاي توسعه فيزيكي از يك طرف و نياز به توليد مسكن در مقياس وسيع از طرف ديگر، ضرورت احداث ساختمانهاي بلند و لذا انجام تحقيقات در مورد اصول حاكم بر اين گونه ساختمانها را الزامي ساخته است .
كنترل توسعه شهر، كمبود اراضي شهري، نياز به مسكن و وجود تقاضا در بازار و … طراحان  و مجریان را وادار به طراحي و اجراي ساختمانهاي بلند مرتبه مي نمايد.
شهرستان ایذه مفتخر به وجور طراحان بسیار مسلط و ماهر میباشد که با بهره گیری از بهترین نرم افزارهای روز دنیا توانایی طراحی ساختمانهای بسیار بلند تر از آنچه ضوابط  شهرسازی در ایذه اجازه داده است را دارند .
از طرفی برای رونق و پایداری صنعت ساخت وساز و جلوگیری از فرار سرمایه از این شهرستان به شهرهای بزرگتر که سود دهی بسیار زیادتری دارند و تشویق سرمایه گزاران بومی شهرستان به ساخت و ساز در زادگاه خود که علاوه بر زیبا سازی و ایجاد سرمایه پایدار (ساختمان) باعث به چرخه در آمدن بسیاری از مشاغل وابسته به ساختمان و اشتغال جوانان این شهرستان در زادگاه خود و عدم مهاجرتهای کاری و ... لازم است تغییراتی در ضوابط  شهرسازی در مورد ارتفاع، حد اقل در خیابانهای با عرض بیش از بیست متر  صورت گیرد . 
لازم به ذکر است وزیر محترم مسکن در فرمایشات اخیر خود به این موضوع اشاره داشته اند که موجب امتنان و میباشد .
در ایذه نیز شهردار محترم که خود نیروی متخصص عمران و از جوانان با خوشفکر شهرستان میباشند مسرا و به جد پیگیر این مهم میباشند که لازم میدانم از ایشان و معاونت محترم شهرسازی و اعضای شورای اسلامی شهرمان  و فرماندار محترم و دادستان توانمند که استاد اینجانب میباشند  تشکر نمایم  و این نوید را بدهم که به زودی زود و با تلاش این مسئولین خدوم و دلسوز این مشکل مرتفع گشته و راه برای آباد سازی شهرمان هموار تر خواهد شد .