کد خبر: ۴۵۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ 21 January 2019

مسکن حمایتی تنها راه‌حل تأمین خانه برای اقشار کم درآمد و متوسط

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی از چانه‌زنی‌ها برای اختصاص اعتبار در بودجه سال ۹۸ برای برنامه ملی بازآفرینی در کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: تنها راه‌حل تأمین مسکن برای جوانان، اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه اختصاص مسکن حمایتی برای آن‌ها است.
به گزارش سازه نیوز، پروانه مافی در خصوص وضعیت فعلی بازار مسکن اظهار کرد: وضعیت خرید مسکن در شرایط فعلی برای طبقات کم‌درآمد و متوسط خصوصاً خانه اولی‌ها و جوانان قابل‌تحمل نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر نمودار قیمتی مسکن با همین شیب فعلی افزایش یابد دستیابی به خانه برای خانه اولی‌ها به رؤیا تبدیل خواهد شد افزود: باید تدابیر ویژه‌ای در این حوزه خصوصاً در تهران و کلان‌شهرها اندیشیده شود تا ابتیاع خانه از رؤیا بودن خارج‌شده و دسترسی همه افراد به مسکن تأمین شود.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی مسکن‌های حمایتی یکی از راه‌کارهایی است که می‌تواند فشار خرید مسکن را از روی دوش اقشار متوسط ، کم‌درآمد و جوانان بردارد.

مافی بابیان اینکه هدف اصلی از ساخت مسکن مهر ایجاد خانه برای خانه اولی‌ها و طبقات کم درآمد بود گفت: متأسفانه این طرح مسیر اصلی و هدف خود را دنبال نکرد و بحث آن در حال حاضر از موضوعیت خارج‌شده است.

وی با ابراز تأسف از اینکه باوجود پیش‌بینی‌ها در قانون تسهیل ازدواج جوانان برای تأمین مسکن ارزان توسط دولت این امر محقق نشده است، ادامه داد: در قانون تسهیل ازدواج جوانان چندین بند به این امر اختصاص‌یافته بود که در صورت ازدواج فرد، باید دولت شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کند که از مسکن با حداقل اجاره برخوردار شود و ظرف سه سال و پس از پس‌انداز مبلغی نقل‌مکان کرده و خانه را در اختیار یک جوان دیگر قرار دهد با این‌حال این امر محقق نشد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اگر بعضی از مزایای طرح مسکن مهر را در نظر نگیریم بیشتر آن را می‌توان انباشت خسارات برای موضوع مسکن دانست، گفت: باید تدبیری اندیشید تا طبقات کم‌درآمد و جوانانی که مبادرت به ازدواج می‌کنند از مساکن حمایتی ویژه‌ای با رقم‌های بسیار پایین برای خرید و اجاره  بهره‌مند شوند.

وی به برنامه ملی بازآفرینی شهری نیز اشاره و تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مهم این سال‌ها برنامه ملی بازآفرینی شهری است که متأسفانه در لایحه بودجه سال آینده به آن توجه چندانی نشده است .

مافی ادامه داد: باوجودآنکه وزارت راه و  شهرسازی با همکاری شهرداری‌ها مجری برنامه ملی بازآفرینی هستند در لایحه بودجه سال 98 اعتباری برای آن پیش‌بینی‌نشده است و ما امیدواریم با کمک سایر نمایندگان در کمیسیون تلفیق و یا صحن علنی مجلس در روز تصویب بودجه، اعتبار موردنیاز این طرح را تأمین کنیم زیرا معتقدیم این طرح می‌تواند نقش شایانی در رفع مشکل مسکن داشته باشد.