کد خبر: ۴۵۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ 21 January 2019

تشدید نظارت بر ساخت‌وساز‌ها

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به این‌که گسترش همکاری با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی یکی از اولویت‌های اصلی ماست گفت: وزیر مسکن و راه شهرسازی اعتقاد براین دارند که تمایل جدی تری را با دانشگاه‌ها شکل دهیم، متاسفانه یکی از مشکلات کلیدی برای تحقیقات تخصیص نیافتن بودجه است.
به گزارش سازه نیوز، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به این‌که برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی از امکانات پژوهشی و دانشگاهی بهره‌مند می‌شویم، اظهار کرد: همچنین در تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم از ظرفیت پژوهشی دانشگاه‌ها استفاده می کنیم به طوری‌که بسیاری از پروژه های تحقیقاتی دانشگاه ها در مرکز مقررات ملی ساختمان یا طراحی ساختمان در برابر زلزله و نظایر آن براساس تحقیقات دانشگاهی کاربردی شده است.

وی تصریح کرد: گسترش همکاری با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی یکی از اولویت‌های اصلی ماست تا جایی‌که وزیر مسکن و راه شهرسازی اعتقاد بر این دارند که تمایل جدی تری را با دانشگاه‌ها شکل دهیم. متاسفانه آنچه که بیشتر در این عرصه نمود پیدا کرده است، مشکل منابع مالی است که برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی خیلی قابل توجه نیست و محدودیت ایجاد می‌کند.

شرایط بودجه‌ای با توجه به تحریم‌ها قابل درک است؛ اما مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی نباید دچار تهدید بودجه‌ای شده و با سایر حوزه‌ها یکسان دیده شود، درواقع هرچند که کشور در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته است؛ اما این مسئله دلیل نمی‌شود بخش‌های اساسی و درآمدزایی همچون علم و فناوری را درگیر کاهش بودجه کنیم.

شکرچی‌زاده دلیل اصلی آن را محدودیت‌های مالی دولت عنوان کرد و افزود: دولت بیشتر به دنبال شرکت‌های سود‌ده است تا بتواند کسری بودجه را جبران کند. می‌توان گفت وقتی با مشکلات مالی مواجه می شویم، اولین جایی که مورد آسیب قرار می‌گیرد بودجه‌های تحقیقاتی است در صورتی که در حالت رکود و وضعیت بحران اقتصادی اگر بخواهیم درست عمل کنیم بایستی بیشتر به تحقیقات بها داده شود تا بتوانیم موانع رکود و وضعیت اقتصادی را شناسایی کنیم و بعد از آن در دوران رونق بهتر کار کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص انتشار بوی نامطبوع در تهران گفت: ما در این خصوص اقدامات مفصل و همه جانبه را با همکاری دستگاه‌های مختلف انجام دادیم و مجموعا نظر به این داشتند که عوامل انسانی در ایجاد این بو کافی نیست بلکه از چاه فاضلاب پلاسکو است که تحقیقات همچنان در این زمینه ادامه دارد.

وی در خصوص ساخت‌‌وسازهای غیرمجاز در پهنه گسل‌ها اظهار کرد: در گذشته ساخت‌وسازها در پهنه گسل‌ها محدودیت قانونی نداشتند؛ اما الان محدودیت هایی در این زمینه اعمال شده است چرا که در این راستا نظارت‌های قوی انجام می‌شود.

شکرچی‌زاده خاطرنشان کرد: شهرداری اجازه ساخت‌و‌ساز در پهنه گسل‌های اصلی در سال گذشته را نمی‌داد، امیدواریم که با مرور زمان وقتی ساختمان‌ها مستهلک شدند دیگر اجازه ساخت‌و‌ساز با اهمیت بالا در آن مناطق داده نشود./منبع: ایسکانیوز