کد خبر: ۴۵۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ 22 January 2019

روایت وزیر راه از بروز فساد در توزیع ۶۰ هزار تن قیر

وزیر راه و شهرسازی گفت: در چند سال گذشته ۶۰ هزار تن قیر به این وزارتخانه تخصیص داده شد که همه آنها فقط به سه پیمانکار اختصاص یافته است و این نشان می دهد فسادی در کار بوده است.
به گزارش سازه نیوز، محمد اسلامی روز سه شنبه در نشستی با مدیران حراست‌های تابعه این وزارتخانه خواستار مشارکت فعال حراست ها برای جلوگیری از بروز فساد و تخلف شد و اظهار داشت: حراست ها باید از بروز اتفاقات مهم جلوگیری کرده و قبل از وقوع مشکلات جلوی لطمات به کشور را بگیرند.
اسلامی با یادآوری برخی از اتفاقات گذشته در وزارت راه و شهرسازی گفت: اتفاقاتی که در گذشته در این وزارتخانه افتاده است به عملکرد کشور لطمه زده و به همین خاطر سه تحقیق و تفحص در مجلس شورای اسلامی در مورد عملکردهای سازمان‌های تابعه و خود وزارتخانه در مجلس در جریان است که باید به آن‌ها رسیدگی شود.
وزیر راه و شهرسازی مهم‌ترین این بحث‌های غیرشفاف را موضوع اختصاص قیر دانست و افزود: موضوع تخصیص قیر بسیار سؤال ‌برانگیز شده است زیرا در چند سال گذشته 60 هزار تن قیر به وزارت راه و شهرسازی تخصیص ‌یافته با این‌حال طبق گزارش‌ها همه این میزان فقط به سه پیمانکار داده شده و حواله قیرهای تحویلی نیز در حساب این پیمانکاران منظور نشده است.
اسلامی تاکید کرد: همین عامل مشخص است که فسادی در کار بوده و باید توسط حراست تذکر داده می‌شد.
وی با طرح این پرسش که چرا باید اعمال ما غیرشفاف باشد و پاسخ درستی به دستگاه‌های نظارتی نیز ندهیم، تصریح کرد: چرا در گذشته اجازه داده‌ شده است که مسائل آن مقدار پر ابهام باشد و اقدام ها به ‌گونه‌ای باشد که راهی جز تحقیق و تفحص برای مجلس باقی نگذارد البته این تحقیق و تفحص‌ها یک سالی است که در مجلس در جریان هسستند و چون پاسخ‌های گذشته قانع‌کننده نبوده، موضوع به صحن علنی مجلس ارجاع و برای آن رای گیری شده است.
وی ادامه داد: در کنار تحقیق و تفحص‌های مجلس باید دقت کرد که بازرسی کل کشور نیز موارد بسیاری را از این وزارت خانه سوال کرده اما وزارت خانه به سوالات آن‌ها جواب نداده و باعث تنش در این حوزه نیز شده است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه اتفاقات روی ‌داده از دو عامل مدیریت ناآگاه و یا مشکلات سیستم خارج نیست، افزود: در صورتی ‌که مدیر ناآگاه باشد به ‌وسیله تذکر متوجه اشتباه خود خواهد شد ولی اگر سیستم دارای ایراد است این مسئله به حراست بازمی‌گردد که چرا نتوانسته به مسائل اشراف داشته باشد.
وی تصریح کرد: پذیرفته نیست که حراست از مسائل مختلف و گوناگونی که در حوزه وزارت راه و شهرسازی می‌گذرد بی‌اطلاع باشد البته گاهی دیده ‌شده است که مردم زودتر از حراست به مسئولان مسائل را گوشزد کرده‌اند که این مساله با ماهیت حراست که باید همیشه و 24 ساعته بر مسائل اشراف داشته باشد مغایر بوده زیرا اگر اتفاقی در شرف تکوین باشد از اتفاقات کوچک شروع خواهد شد و اگر در همان وهله اول جلوی آن گرفته شود به بزرگ شدن مساله منجر نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه هیچ ملاحظه‌ای نباید با فاسد داشت و باید طبق سیستم و ضوابط به‌ گونه‌ای رفتارشود که فساد در نطفه خفه شده و از بین برود، گفت: همه عملیات و مسائل باید به‌ صورت درست در وزارت راه و شهرسازی انجام شود و اگر مشکلی وجود دارد باید به‌ وسیله همکاران و مدیران حل و فصل شوند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره انتصاب ها در این وزارتخانه گفت: نباید بگذاریم در انتصابات و برخورداری‌ها تبعیضی رواج یابد بلکه باید شایسته‌سالاری محقق شود که برای عملی شدن این کار کمیسیون انتصابات در وزارتخانه فعال شده است تا بدون تصویب این کمیسیون هیچ انتصابی انجام نشود.
اسلامی افزود: کارکرد کمیسیون مربوطه بر اساس یک ضابطه شکل‌گرفته و آن شایسته‌سالاری و دوری از فساد است البته باید این کمیسیون‌ها در سازمان‌های تابعه و استان‌ها نیز شکل‌ بگیرد و جلسات آن با حضور رئیس حراست برگزار شود.
وی با بیان اینکه فساد دو نوع است یا مالی یا ضعف مدیریتی گفت: ما نمی‌پذیریم که افراد توسط دیگران برای مسئولیت‌های این وزارتخانه معرفی شوند.