کد خبر: ۴۵۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ 23 January 2019

هیچ نهادی بدون پروانه اجازه ساخت و ساز ندارد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در گذشته مصوبه‌ای وجود داشت که بر اساس آن مراکز آموزشی و دولتی نیازی به دریافت پروانه کار نداشتند. در حال حاضر، اما بخشنامه‌ای به تمامی مناطق ابلاغ کرده ایم که بر اساس آن هیچ سازمان و نهادی بدون پروانه اجازه ساخت و ساز نخواهد داشت.
به گزارش سازه نیوز، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در نشست خبری با اشاره به اینکه معماری مجموعه در هم تنیده‌ای از عوامل است، گفت: در موضوع معماری باید به تمامی نکات از جمله نما، ایمنی، مصالح و ... توجه شود و پرداختن به تنها یک وجه از این موضوعات معماری محسوب نخواهد شد.

گلپایگانی با اشاره به تخلفات برخی نهاد‌ها در ساخت و ساز در شهر عنوان کرد: در گذشته مصوبه‌ای وجود داشت که بر اساس آن مراکز آموزشی و دولتی نیازی به دریافت پروانه کار نداشتند. در حال حاضر، اما بخشنامه‌ای به تمامی مناطق ابلاغ کرده ایم که بر اساس آن هیچ سازمان و نهادی بدون پروانه اجازه ساخت و ساز نخواهد داشت.

وی در ادامه گفت: در مورد مراکز نظامی دو نوع ساخت و ساز وجود دارد؛ یکی ساخت و ساز مرتبط با ماموریت نهاد نظامی است و نوع دیگر ساخت و ساز‌های در محدوده نظامی است که در حالت دوم گرفتن پروانه الزامی است، زیرا در غیر این صورت نظارت درستی صورت نخواهد گرفت.

گلپایگانی درباره ایمنی نمای ساختمان‌های قدیمی در تهران نیز یادآور شد: پس از حادثه پلاسکو نظارت مناطق برای ساختمان‌ها با الویت ساختمان‌های بالای 8 طبقه در دستور کار قرار گرفت. در این زمینه از شهروندان می‌خواهیم که هر جا درباره ایمنی ساختمانی احساس خطر کردند با سامانه 137 تماس بگیرند تا همکاران ما برای رفع خطر اقدام کنند.

معاون شهردار تهران با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در سال 93 درباره منظر شهر تهران گفت: پس از این توصیه نیاز ویژه درباره پرداختن به منظر شهری افزایش پیدا کرد. در این رابطه در حال حاضر مصوباتی در شورای شهر و قوانینی برای مناطق تدوین شد. بر اساس این ضوابط تدوین شده فرهنگ، شرایط اقلیمی و ... در هر منطقه ملاک عمل برای نمای ساخت و ساز خواهد بود.

گلپایگانی در پاسخ به این سوال که برخی از ساختمان‌های شاخص شهر تهران این ضوبط را رعایت نمی‌کنند و نحوه برخورد شهرداری با آن‌ها چگونه خواهد بود، عنوان کرد: ما باید کیفیت و هویت را تبدیل به مطالبه عمومی کنیم. رویکرد شهرداری اعمال ضوابط برای همه مردم و دستگاه‌ها است. الزام صدور پروانه برای ساخت و ساز برای تمام سازمان‌ها آغاز این روند در شهرداری خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ماده 100 این امکان را به شهرداری می‌دهد که از ساخت و ساز ساختمان‌هایی که پروانه ندارند جلوگیری کند، گفت: این موضوع در دوره‌های قبل جدی گرفته نمی‌شد، اما در حال حاضر تلاش ما این است که همه از یک قانون پیروی کنند. قرار نیست قوانین فقط برای طبقه فرودست اعمال شود و کسانی که قدرت دارند خود را جدا بدانند./منبع: میزان