کد خبر: ۴۵۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ 23 January 2019

کاهش نرخ رشد قیمت مسکن

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن با انتشار آمارهای جدید از بازار معاملات خرید خانه در تهران، از کاهش نرخ رشد قیمت آپارتمان های مسکونی در این شهر خبر داد.
به گزارش سازه نیوز، بر اساس آمارهای دفتر اقتصاد مسکن، در دی ماه امسال متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به 9 میلیون و 630 هزار تومان رسید که این سطح قیمتی 1.5 درصد نسبت به آذر ماه امسال و 90 درصد نسبت به دی ماه سال گذشته افزایش از خود نشان می دهد.
نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن پیش از این، بالای 4 درصد در پاییز و بالای 8 درصد در تابستان قرار داشت اما در حال حاضر شتاب تغییرات قیمت مسکن منفی شده است به این معنا که میزان و ابعاد افزایش قیمت ملک محدود شده است.
متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در یک ماه دی کمتر از 200 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. در این در حالی است که پیش از این میزان رشد قیمت در هر ماه، دو تا سه برابر این مبلغ بود.
آمار مربوط به میزان معاملات خرید و فروش واحد مسکونی در تهران همچنین بیانگر افت مبادلات ملکی در این شهر است.
در دی ماه امسال 5 هزار و 800 واحد مسکونی در تهران فروخته شد. این میزان معامله 1.5 درصد کمتر از میزان معاملات خرید در آذر 97 است. همچنین ابعاد بازار معاملات مسکن در اولین ماه از زمستان امسال 66 درصد کوچکتر از ماه مشابه در سال 96 شده است.
کارشناسان اقتصادی در تجزیه و تحلیل اوضاع زمستانی بازار معاملات مسکن معتقدند: جو روانی مثبت متاثر از ثبات نسبی قیمت ها در بازار ارز اثر خود را بر بازار معاملات مسکن گذاشته است و از هجوم خریدارانی که به قصد موج سواری اقدام به خرید ملک می کنند، کاسته است.
در ماه های بهار و تابستان امسال بخش قابل توجهی از معاملات مسکن در تهران به خریداران موج سوار روی قیمت ها اختصاص پیدا کرد. افرادی در بازار مسکن تحرک داشتند که در فاصله کمتر از یک ماه، اقدام به خرید آپارتمان و بلافاصله فروش آن می کردند. مشتری این گروه از معامله گران کسانی بودند که به قصد سکونت تقاضای خرید داشتند اما چون از دست موج سوارها، خانه می خریدند، مجبور بودند جهش قیمت که نتیجه بازی موج سوارها بود را تحمل کنند.
مشاوران املاک در تهران طی هفته های اخیر جو بازار را آرام توصیف می کردند. این برداشت مشاوران املاک در آمار دفتر اقتصاد مسکن نیز منعکس شده است.
این انتظار وجود دارد که قیمت مسکن در سال آینده با توجه به رکود حاکم بر معاملات خرید، به ثبات برسد.
در دوره اخیر رکود مسکن، قیمت مسکن در تهران برای دو سال متوالی در سطح 4 میلیون تا 4 میلیون و 300 هزار تومان ثابت ماند.
در آذر ماه امسال متوسط قیمت مسکن در تهران به متر مربعی 9 میلیون و 630 هزار تومان رسیده بود. در آن ماه همچنین نزدیک به 5 هزار و 900 فقره واحد مسکونی در این شهر خرید و فروش شد.



منبع: ایسنا