کد خبر: ۴۵۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ 23 January 2019

هنگ کنگ گران ترین بازار مسکن جهان شناخته شد

هنگ کنگ برای نهمین سال متوالی گرانترین شهر جهان از نظر قیمت مسکن انتخاب شده است، به نحوی که یک خانواده با درآمد متوسط برای خانه دار شدن باید حدود ۲۱ سال کل درآمد ماهانه اش را پس انداز کند.
به گزارش سازه نیوز، هنگ کنگ برای نهمین سال متوالی گرانترین شهر جهان از نظر قیمت مسکن انتخاب شده است، به نحوی که یک خانواده با درآمد متوسط برای خانه دار شدن باید حدود 21 سال کل درآمد ماهانه اش را پس انداز کند.

بر اساس تحقیق شاخص بین المللی مقرون به صرفگی مسکن، قیمت آپارتمان در این شهر آسیایی در سه ماهه سوم سال 2018 به 9/20 درصد متوسط درآمد خالص سالانه خانواده های هنگ کنگی بوده است، در حالی که این رقم در سال گذشته 4/19 برابر بوده است.

هنگ کنگ به عنوان تنها شهر چین در این مطالعه، در صدر 29 شهر جهان قرار گرفته که لقب «به شدت گران» از نظر قیمت مسکن به آنها داده شده است. این شهر پرجمعیت حداقل از سال 2010 میلادی تاکنون این عنوان را به خود اختصاص داده است. در سال 2010، نسبت قیمت متوسط مسکن نسبت به درآمد متوسط خانوار 4/11 درصد بود که در طی 9 سال اخیر این رقم نزدیک به دو برابر شده است.

موسسه دموگرافیا که این تحقیق بین المللی را به انجام رسانده اعلام کرد: «نرخ 9/20 برابری نسبت قیمت مسکن به درامد خانوار در هنگ کنگ بالاترین نرخ در تاریخ تحقیق ماست.» بر اساس این گزارش، قیمت مسکن در هنگ کنگ در نوامبر سال 2018 نسبت به دسامبر 2017، 8/3 درصد رشد داشته است. اقدامات دولت هنگ کنگ نتوانسته جلوی رشد بی رویه قیمت مسکن در این شهر را بگیرد. یک کارگروه تشکیل شده توسط دولت هنگ کنگ اخیرا پیشنهاد کرده که به منظور کاهش قیمت مسکن یک جزیره مصنوعی 1700 هکتاری در نزدیکی جزیره لانتائو احداث شود. این پروژه بلندپروازانه 64 میلیارد دلار برای دولت هنگ کنگ هزینه خواهد داشت.

این مطالعه همچنین نشان می دهد که ونکوور کانادا با فاصله ای قابل توجه نسبت به هنگ کنگ، دومین شهر گران قیمت جهان از نظر مسکن بوده است، به نحوی که نسبت قیمت مسکن به درآمد متوسط خانواده در این شهر 6/12 برابر است. سیدنی استرالیا نیز در جایگاه سوم قرار دارد.

در این مطالعه، بازار مسکن 309 نقطه شهری در 8 کشور جهان از جمله آمریکا، انگلیس و سنگاپور مورد ارزیابی قرار گرفته است.