کد خبر: ۴۵۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ 23 January 2019

خانه های بندرعباس ایمن است

رعایت ایمنی و استاندارد در ساخت و سازها با توجه به حادثه خیز بودن شهرهای ایران از جمله بندرعباس اهمیت ویژه ای یافته و کارشناسان و متخصصان شرکت کننده در میزگرد ایرنا بندرعباس را شهری معرفی کردند که بیشتر ساختمان های آن ایمن هستند اما به ایمنی شهر اطمینانی نیست.
به گزارش سازه نیوز، مرکز هرمزگان با جا دادن 435 هزار و 751 نفر در دل خود، پر جمعیت ترین شهر استان است که رعایت نکات ایمنی در آن دارای اهمیت بالایی است اما به نظر می رسد این اهمیت برای همه متولیان به صورت کامل تبیین نشده و در اجرا با چالش هایی روبه رو است.

رییس سازمان نظام مهندسی هرمزگان در این میزگرد گفت: در سال های گذشته اتفاق هایی در حوزه سیاست گذاری توسط وزارت راه و شهرسازی روی داد و با تغییرهایی که ایجاد کرد، موجب بروز مشکل هایی شد.
مهدی رضایی سردره اظهار داشت: این سیاست گذاری از سوی اجرا کنندگان و جامعه مهندسان به چالش کشیده شد و در برخی موارد به اختلاف انجامید و منجر به وحدت رویه نشده که امید می رود وزیر جدید راه و شهرسازی بتواند آن را به سر انجام برساند.
رییس سازمان نظام مهندسی هرمزگان افزود: نظام مهندسی سازمان متولی اجرا نیست بلکه متولی امور حرفه ای مهندسان این حوزه است، نقش کم مهندسان در فرآیند ساخت ساختمان را باید به موضوع اجبار و استاندارد و اجرایی شدن آن اضافه کرد و دید این چه میزان با قوانین مطابقت دارد.
وی در ادامه بیان کرد: نگرش سازمان نظام مهندسی در زمینه ایمنی ساختمان با دیدگاه دستگاه هایی مانند آتش نشانی متفاوت بوده و روند کلی را در نظر می گیرد.
مهدی رضایی سردره افزود: بر این اساس آنچه از گذشته موجود بوده از زمانی که فعالیت های ساختمان سازی بندرعباس در مدار سازمان نظام مهندسی قرارگرفته و روندی که از آن روز تا کنون طی شده متفاوت و در مجموع مثبت بوده است.
وی ادامه داد: اتفاق هایی که با یک شدت و بزرگی از گذشته تا کنون در شهر بندرعباس اتفاق افتاده را می توان مقایسه کرد که این مقایسه نشان می دهد میزان خسارت و فشار وارده بر شهر نسبت به گذشته کاهش یافته است.
رییس سازمان نظام مهندسی هرمزگان اضافه کرد: استاندارد به مصالح و شیوه اجرا باز می گردد و در اینجا باید نقش افراد غیر مهندسی که در این فرآیند حضور دارند را مشخص شود.
رضایی سردره خاطر نشان کرد: در راستای رعایت ایمنی ساختمان ها در شهر بندرعباس به دنبال ایجاد ساز و کاری هستیم که یا فردی به عنوان مسوول ایمنی به فرآیند احداث ساختمان اضافه شود یا ناظر ساختمان این نقش را ایفا کند.
وی اشاره کرد: ناظر ساختمان باید به واقع ناظر شود و از طرف دیگر عاملی به این فرآیند اضافه شود که صاحب صلاحیت باشد و مسوولیت اجرا را بپذیرد.
رییس سازمان نظام مهندسی هرمزگان بیان داشت: این چرخه باید کامل شود و هنوز چرخه کاملی نداریم و در بسیاری از مواقع مسوولیتی بر عهده ناظر گذاشته می شود که وظیفه وی نیست.
رضایی سردره افزود: در حال پیگیری برای تعیین ناظر ساختمان به عنوان مسوول ایمنی هستیم، ناظر می تواند هر 2 وظیفه را انجام دهد که این از بروز تعارض جلوگیری می کند.
وی خاطر نشان کرد: گاهی اعلام می شود در یک کارگاه ساختمانی بدون حضور ناظر اتفاق و حادثه ای رخ داد که هنگام بررسی موضوع مشخص می شود کارگاه بدون مجوز بوده و هیچ ناظری در چنین کارگاهی حضور ندارد و نباید به پای ناظر یا نظام مهندسی نوشته شود.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس هم در این میزگرد گفت: یکی از مشکل های کشور نداشتن کتاب قانون ایمنی مصوب مجلس شورای اسلامی است در حالی که بسیاری از کشورهای با شرایط ایمنی مشابه و یا در معرض بلایای طبیعی، از حدود 80 تا 90 سال قبل کتاب ایمنی داشته و آن را چندین بار اصلاح کرده اند.
فرجام دانش بیان کرد: سال 82 همزمان با زلزله بم زلزله ای در کوبه ژاپن به وقوع پیوست که موجب اصلاحیه کتاب ایمنی آن کشور شد و هر منطقه و کشور هم باید کتاب ایمنی متناسب با اقلیم و فرهنگ خود داشته باشد.
به گفته رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس، در بندرعباس با 23 مشکل درگیر هستیم که بیشتر آنها در زمینه ساخت و ساز ساختمان هاست که برای آنها راهکار نوشته شده و سال 94 به اسم دستورالعمل ایمنی شهر بندرعباس در شورای شهر تصویب شد.
دانش اضافه کرد: بندرعباس به عنوان نخستین شهر کشور این دستور کار را به تصویب رسانده ولی ضمانت اجرایی آن بسیار مهم است،
وی افزود: دستور کار ایمنی بسیار خوب نوشته شده و ضوابط اجرایی آن با شهرداری است که ارگان های دیگر نیز باید با آن همکاری کنند.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس گفت: در کشور اتفاق های بسیاری روی کاغذ افتاده ولی در عمل هنوز عقب هستیم و سرعت این تحول بسیار پایین است.
دانش یاد آور شد: سازندگان ساختمان باید دستورکار ایمنی شهر را اجرایی کنند ولی افراد غیر متخصصی که با هدف سود جویی وارد حوزه ساختمان سازی شده اند تصور می کنند رعایت ایمنی کاری اضافه و تشریفاتی است و دنبال هزینه نکردن برای برخی موارد مهم مانند پیش بینی سیستم اطفاء حریق در ساختمان هستند.
وی اظهار داشت: این موضوع به یکی از چالش های آتش نشانی تبدیل شده و بسیاری از افراد با واسطه کردن دوستان و آشنایان خود در پی چشم پوشی آتش نشانی از رعایت نکردن موارد ایمنی ساختمان هستند در صورتی که باید برعکس باشد.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس بیان کرد: اما مهندسان و متخصصان این حوزه در پی افزایش هرچه بیشتر ایمنی ساختمان هستند و برای این منظور از سازمان آتش نشانی مشاوره می خواهند.
دانش بیان کرد: برخی ساختمان ها بدون وجود ایمنی و گرفتن پایان کار از شهرداری مورد استفاده و سکونت قرار می گیرند که نمونه آن ساختمان مسکونی موسوم به برج تهران در خیابان دانشگاه بندرعباس بود که آبان 95 دچار حریق شد.
وی اضافه کرد: برای ملزم کردن دست اندرکاران ساختمان سازی و مالکان مجتمع های تجاری، از 18 روز قبل، آتش نشانی حتی اگر مغازه ایمن باشد به آنها اجازه فعالیت در ساختمان و مجتمع های ناایمن را نمی دهد که این موضوع گلایه های سازمان صنعت، معدن و تجارت را به همراه داشته است اما برای ارتقای ایمنی شهروندان چاره ای جز اجرای این ضوابط نیست.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس افزود: اگر این سازمان نگرش مالی و کسب درآمد داشت می توانست با چشم پوشی از ایمنی، از متخلفان بخواهد مبلغی به عنوان جریمه پرداخت کنند و گواهی ایمنی بگیرند ولی نباید نسبت به جان انسان ها دیدگاه مالی داشت.
وی اشاره کرد: حتی برای مسدود سازی ستاره جنوب که قبل از وقوع آتش سوزی سال 95 یازده مرتبه اخطاریه گرفته بود تلاش کردیم که مسوولان گفتند به دلیل احتمال بروز بازتاب های اجتماعی منفی این کار را انجام نمی دهند.
دانش افزود: رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ضابطه اجرایی برای جلوگیری از بهره برداری از ساختمان های ناایمن ندارد و به همین دلیل مشکل را اعلام می کند و سازمان ها و ارگان های دیگری باید این کار را انجام دهند.
وی گفت: تمام ساختمان های ناایمن شهر بندرعباس شناسایی و فهرست آنها به نهادهای نظارتی هرمزگان اعلام شده تا پیگیری های لازم را انجام دهند.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس افزود: در شهر بندرعباس حدود 300 ساختمان پر خطر وجود دارد و نمی توان گفت ساختمان ناایمن است زیرا گاهی ایمنی رعایت شده ولی ساختمان ناایمنِ مجاور آن را پرخطر کرده و محیط ناایمن شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی هرمزگان با تایید گفته های دانش بیان داشت: زمانی که آتش نشانی اعلام می کند ساختمانی ناایمن است و نظام مهندسی نیز گواهی پایان کار و عملیات نداده، ابزاری برای ممانعت از بهره برداری از آن وجود ندارد.
مهدی رضایی سردره بیان داشت: قانون متولی و نهاد مشخصی که بتواند به صورت جدی به این موضوع رسیدگی کند مشخص نکرده و سازمان های نظام مهندسی و آتش نشانی هم اختیاری برای این کار ندارند که این خلاء قانونی باید برطرف شود.
وی ادامه داد: اطلاعات این موارد هم زمانی می رسد که کار از کار گذشته و به علت وقوع حادثه صدمه فراوانی وارد آمده است و از سوی دیگر اداره ها و ارگان های مرتبط با ساخت ساز امکان و ظرفیت قانونی برای پرداختن به موضوع را نداشته اند.
وی خاطر نشان کرد: پس از وقوع حادثه افراد بدون آگاهی از شرح وظایف، سازمان هایی مانند نظام مهندسی و آتش نشانی را مسئول حادثه می دانند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: وقتی ساختمانی پایان کار ندارد به معنی این است که دارای اشکال بوده و ناایمن است بنابراین نباید مورد استفاده قرار گیرد.

معاون آموزش و پژوهش هلال احمر هرمزگان هم در این میزگرد گفت: ساخت و سازهای ناایمن در سطح شهر بندرعباس مشکل های زیادی به وجود می آورد که در این زمینه تجربه های زیادی به دست آمده و نیروهای جمعیت هلال احمر در سیلاب های سال های 92 و 93 به مدت 2 هفته درگیر رفع مشکل های ایجاد شده برای مردم بودند.
احمد رییسی افزود: ساخت و سازهای انجام شده در بالادست خورهای بندرعباس موجب شد آب از مسیر اصلی خود خارج شده و وارد منازل شود و مردم هم علت این اتفاق را درک نمی کردند.
وی ادامه داد: این حوادث جزو بلایای انسانی است که به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی به وقوع می پیوندد، همچنین در زلزله هایی که در استان رخ داده مانند زلزله بستک شاهد تخریب خانه های ناایمن بودیم.
معاون آموزش و پژوهش هلال احمر هرمزگان بیان داشت: اگر زلزله ای شدید در بندرعباس رخ دهد شاهد معضل بزرگی خواهیم بود و برای محله های ناایمن این شهر مانند بافت های فرسوده شهری هیچ کاری نمی توان انجام داد.
رییس سازمان نظام مهندسی هرمزگان در این زمینه نیز اظهار داشت: فردی که اقدام به احداث ساختمان در منطقه ناایمن و به صورت ناایمن می کند، علاوه بر در معرض خطر قرار دادن خود، امکان خدمات رسانی به بقیه را هم از نیروهای نجات و امداد سلب می کند.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس گفت: در تمام دنیا تنها یک شماره تلفن سه رقمی وجود دارد،
به عنوان مثال در انگلیس این تلفن سه رقمی 999 است و مردم برای هر اتفاق ضروری از دعوای خانوادگی تا قتل، کشتار، سیل و زلزله با آن تماس می گیرند.
دانش افزود: این سه شماره به عنوان ستاد مدیریت بحران عمل کرده و مشخص می کند چه اداره و نهادی باید برای حادثه یا مساله ایجاد شده اقدام کند.
وی ادامه داد: این سه شماره باید به اندازه ای روان باشد که در ذهن کودک 6 ساله تا فرد مسن حک شود و به راحتی بتواند با تلفن همراه آن را شماره گیری کند ولی در ایران 36 سه شماره تلفن امدادی وجود دارد که برخی از آنها آن ها هم در حالت پیغام گیر قرار دارند.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس همچنین ابراز داشت: صلیب سرخ یا هلال احمر در تمام دنیا تنها 2 وظیفه اصلی اسکان اضطراری و تغذیه را بر عهده دارد و وظیفه امداد و نجات را انجام نمی دهد.
دانش افزود: انتظار وجود شیفت 24 ساعته و انجام عملیات به موقع نجات و امداد از جمعیت هلال احمر اشتباه است و این نهاد هنگام وقوع حوادثی مانند زلزله فراخوان می کند تا نیروها حضور یابند.
وی ادامه داد: پایگاه های امداد ونجات بین شهری را در هیچ کشوری به هلال احمر نمی دهند و این ها برای آتش نشانی هاست و حتی اورژانس در آتش نشانی مستقر است و اکنون مسوولان به این نتیجه رسیده اند که آتش نشانی ها در پایگاه های نجات و امداد بین شهری مستقر شوند.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس تاکید کرد: اگر هلال احمر را در راستای انجام وظیفه خود تجهیز کنند بسیار صحیح تر است.

دانش گفت: هلال احمر به اندازه کافی نیروی متخصص و آماده به انجام وظیفه ندارد، اما آتش نشانی نیروی متخصص و آماده انجام وظیفه دارد ولی وسایل و تجهیزات مورد نیازش در هلال احمر است.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس یکی دیگر از مشکلات را سردرگمی هنگام حادثه در خارج از حریم شهرها دانست.
به گفته دانش، آتش نشانی تا محدوده شهر اجازه حضور و خدمات دهی دارد و اگر نیاز به حضور در مسافت دورتری باشد باید از طریق استانداری از شورای تامین استان اجازه گرفت.
وی افزود: اگر بدون مجوز خدمات داده شود و موقع خدمات دهی حادثه ای رخ دهد،آتش نشانی باید جوابگو شد که چرا بدون اجازه شورای تامین اقدام کرده است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان هم گفت: موارد بسیاری رخ داده که دسترسی به مسوول وجود ندارد و مدیر آتش نشانی یا هر نیروی امدادی دیگری باید تصمیم بگیرد و نیرو اعزام کند.
رضایی سردره افزود: اگر برای این نیرو اتفاقی رخ دهد هیچ کس پاسخگو نیست، همچنین اگر دسترسی به استانداری باشد تا زمان تشکیل شورای تامین و اخذ مجوز زمان بسیاری از دست می رود.

دانش با ذکر خاطره ای گفت: نشست شورای مدیریت بحران سه روز بعد از حضور استاندار جدید در استانداری هرمزگان برگزار شد و همه مدیران برای خدمات رسانی زمان وقوع بحران اعلام آمادگی کردند.
اما من به عنوان رییس سازمان آتش نشانی اعلام کردم به هیچ عنوان آمادگی ندارم، مدیرانی که برای مواقع بحرانی اعلام آمادگی کردند یا بحران را نمی شناسند و یا اغراق می کنند.
سازمانی می گوید یک جرثقیل 30 تنی دارم، با این جرثقیل چگونه می خواهد یک شهر را نجات دهد، زمانی که مسوول اداره ای می گوید آمادگی نجات شهر بندرعباس را دارم باید حداقل 150 جرثقیل 30 تن در اختیار داشته باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان هم گفت: این گونه سخن گفتن به مانند آن است که بگوییم آماده ایم سیل بیاید ولی تنها در جایی که ما مشخص می کنیم بیاید و با سخنان رییس سازمان آتش نشانی به طور کامل موافقم.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس اظهار داشت: مشکل آنجاست که قبل از وقوع حادثه و بحران طرح نمی نویسیم و آسیب شناسی واقعی هم انجام نمی دهیم.
دانش بیان داشت: اما همان کوبه ژاپن برای زلزله هشت و نیم ریشتری آماده است و پیش بینی های لازم را انجام داده و حتی پیش بینی کرده اند چند نفر در چنین زمین لرزه ای جان خود را از دست خواهند داد.
وی ادامه داد: همچنین پتو، پوشاک بچه، غذا و جزیی ترین لوازم مورد نیاز را در انبارهای بزرگ نگهداری می کنند که در بازدیدی از این انبارها دیدیم این لوازم را 478 مرتبه به روز رسانی کرده بودند.
وی اشاره کرد: در خصوص بندرعباس باید بگوییم آمادگی برای وقوع زلزله نداریم و بافت قدیم و فرسوده این شهر ناایمن است که هنگام وقوع زلزله هیچ کاری برای آن نمی توان انجام داد.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس ابراز داشت: در ساخت و سازهای جدید، نسبت به بسیاری از شهرها بهتر عمل کرده ایم و برای حفظ جان مردم هنگام وقوع حوادث احتمالی در مناطق، بسیار سخت گیری شده و مجوزی برای احداث ساختمان در نقطه یا شرایط ناایمن صادر نشده است.
دانش اضافه کرد: بسیاری از قانون هایی که اینجا اجرا می شود در پایتخت کشور هم رعایت نمی شود و به عنوان مثال آتش نشانی پایتخت برای ساختمان های بیش از هفت طبقه می تواند نظارت ایمنی داشته باشد اما این نظارت در بندرعباس از نظر قانونی فراگیر است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان گفت: با نظر آتش نشانی موافقم و اگر یک اتفاق مشابه با قدرت مشابه در شهری مانند بندرعباس و تهران رخ دهد آسیب پذیری بندرعباس از تهران کمتر است.
رضایی سردره اضافه کرد: گاهی بساز بفروش ها نصف موارد ایمنی را در ساختمان رعایت نمی کند و با هر روشی و به کارگیری دوستان و آشنایانی که در اداره ها دارند به دنبال دور زدن سازمان نظام مهندسی و آتش نشانی هستند تا هزینه های خود را کاهش دهند.
وی ابراز داشت: این افراد در مسیر ساخت و ساز با قوانینی روبه رو می شوند که اگر بتوانند از این قوانین عبور کنند ایمنی ساختمان ضعیف خواهد شد.
وی افزود: گاهی ایمنی ساختمان بر اساس فهرست بررسی می شود که به دلیل نداشتن یک یا چند مورد، ناایمن تشخیص داده می شود و گاهی کلیات در نظر گرفته می شود و ایمنی بندرعباس که پیش از این عنوان شد، بر اساس کلیات است.
کیفیت بخشی به زندگی محور باشد
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان اظهار داشت: همه اداره ها و نهادها باید افزایش کیفیت زندگی انسان را به عنوان محور کارهای خود قرار دهند که اکنون این محور تعریف نشده است.
به گفته رضایی سردره، با یک قدم زدن ساده در خیابان های شهر بندرعباس متوجه می شویم محوریت با انسان نیست در صورتی که در کشورهای دیگر انسان و افزایش کیفیت زندگی وی محور قانون و کارهاست.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال این شهر خیابانی که بتوان از ابتدا تا انتهایش را پیاده رفت وجود ندارد و پیاده روهای آن فرو رفتگی ها و برآمدگی های فراوانی دارند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان اظهار داشت: اکنون پهنه بندی شهری بزرگترین مشکل موجود بندرعباس است، وقتی تفکیک قطعات مسکونی، اداری و غیره به شکل کنونی است همچنان مشکل خواهیم داشت.
رضایی سر دره افزود: در زمان مسوولیت معاونت عمرانی استانداری هرمزگان حتی این موضوع را در شورای عالی معماری و شهرسازی پیگیری کردیم و گفتیم تفکیک کنونی برای بندرعباس کارایی ندارد.
وی تصریح کرد: آن تفکیک مستطیلی عجیب و غریب ناهمخوان با اقلیم و فرهنگ بندرعباس را در کنار عرض کم معابر قرار می دهیم و از آتش نشانی می خواهیم ایمنی آن را تامین کند که هیچگاه نخواهد توانست.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان گفت: یکی از بزرگترین مشکل های شهر بندرعباس در نوع غلط پهنه و تفکیک است و آنگاه شما به عنوان خبرنگار می پرسید این شهر چند درصد ایمنی دارد که در پاسخ باید بگویم ایمنی ندارد.
رضایی سردره ادامه داد: با این شرایط به ساختمان تازه ساز بسیار ایمن هم نمی توان خدمات داد، بنابراین باید از ابتدا شروع کرد.
وی ابراز داشت: به عنوان مثال ساختمانی در این شهر ساخته شده که به هنگام وقوع حادثه ای مانند زلزله، مسیر امداد رسانی به ساکنان یک کوچه یا خیابان را مسدود می کند و افراد در آن خیابان زندانی می شوند.
وی گفت: گاهی اطراف ساختمان ها ایمنی لازم را ندارند و عرض معابر و کوچه ها کمتر از اندازه مورد نیاز و استاندارد است که این امدادرسانی را دشوار می کند، اگر اطراف ساختمان ناایمن باشد، امدادرسانی به سختی انجام می شود و گاهی غیر ممکن خواهدبود.
وی یاد آور شد: گاهی آسیب پذیری به ایمنی ساختمان مربوط نمی شود و ساختمان ناایمن مجاور، آنرا ناایمن می کند.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس در تشریح بخش دیگری از مشکلات حوزه ایمنی اظهار داشت: اگر عرض معبر 8 متر باشد تا 5 طبقه می توان مجوز ساخت و ساز داد ولی کابل برق باید به صورت زمینی عبور کرده باشد چرا که کابل هوایی هنگام وقوع حادثه ای مانند حریق، اجازه نجات افراد گرفتار در طبقات بالا را نمی دهد.
دانش افزود: این در دستورالعمل ایمنی شهر بندرعباس مصوب شده و شرکت توزیع برق به سرعت باید نسبت به زمینی کردن کابل های برق اقدام کند ولی مشکل اعتباری دارد و در اولویت برنامه هایش نیست.
وی ادامه داد: بارها اتفاق افتاده که برای نجات جان افراد نیاز به قطع سیم برق جهت استفاده از بالابر لازم شده اما قطع برق باید توسط شرکت توزیع انجام شود و تا زمان آمدن نیروی این شرکت زمان می گذرد.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس اظهار داشت: در چنین موقعیتی ثانیه ها اهمیت بسیاری داشته و احتمال دارد فرد به دلیل استرس و اضطراب شدید، از ارتفاع بپرد و جان خود را از دست بدهد.
دانش افزود: اگر برق قطع نشود جان آتش نشان به خطر می افتد و علاوه بر آن بالابرهای آتش نشانی بندرعباس هوشمند هستند که در فاصله یک و نیم متری جریان برق متوقف شده و سیستم قفل می شود.

دانش همچنین گفت: ساختمان های دولتی باید به لحاظ رعایت نکات ایمنی الگو باشند ولی وقتی ساختمان دولتی ایمن نیست دیگران هم به آن را الگو قرار داده و طبق آن عمل می کنند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان اظهار داشت: ساختمان های دولتی از شهرداری پروانه ساخت نمی گیرند و در لحظه آخر باید تاییدیه ایمنی بگیرند.

اما در میان این گفته ها که کم و بیش نگران کننده هستند رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس خبری خوب هم می دهد.
به گفته دانش امسال سامانه اعلام حریق ساختمان ها به سامانه 125 آتش نشانی متصل می شود که مرحله آزمایشی آن انجام شده است.
دانش افزود: این برنامه از دهه فجر آغاز خواهد شد که با انجام آن، آتش نشانی حتی زودتر از نگهبان ساختمان از وقوع حریق مطلع می شود.
وی اضافه کرد: در زمینه آموزش مقابله با بحران برای بزرگسالان و کودکان برنامه ریزی شده که نیروهای آتش نشانی به خانواده ها آموزش های لازم را می دهند و کودکان از طریق بازی این آموزش ها را فرا می گیرند.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس اشاره کرد: با هماهنگی و همکاری آموزش و پرورش رشته تحصیلی آتش نشانی در یکی از هنرستان های بندرعباس راه اندازی شده که مدرسان آن هم از سازمان آتش نشانی هستند.
وی اشاره کرد: یکی از مهمترین چالش ها ناآگاهی مردم از چگونگی نجات افراد در شرایط بحرانی است که در این زمینه آموزش های لازم باید داده شود.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس افزود: شاید در هر خانه ای جعبه کمک های اولیه باشد که درون آن فقط چسب زخم، بتادین و باند وجود دارد ولی چرا نباید یک دستگاه فشارخون یا شوک الکتریکی برای نجات افرادی که دچار حمله قلبی شده اند، در آن قرار داشته باشد.

معاون آموزش و پژوهش هلال احمر هرمزگان اضافه کرد: سال 95 آگاهی مردم کشور از حوادث و بلایای طبیعی 9 درصد اعلام شد که هلال احمر برای افزایش آن به 30 درصد برنامه 5 ساله طراحی و اجرایی کرده که اکنون در سال دوم اجرای آن قرار داریم.
احمد رییسی ادامه داد: طرح ملی خادم یا هر خانواده یک امدادگر با مراجعه مربیان به درب منازل مردم برای آموزش توسط هلال احمر انجام می شود و طرح های دیگری مانند آمادگی در برابر مخاطرات هم اجرا می شود.
وی افزود: اگر افراد آموزش ببینند نیاز کمتری برای تماس با اورژانس خواهند داشت و حتی می توانند جان اعضا خانواده خود را نجات دهند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان بیان داشت: امروزه به رعایت نکات ایمنی در ساختمان باید به عنوان کیفیت زندگی نگاه شود.
به طور مثال در گذشته ساختمان های 4 طبقه آسانسور نداشتند اما اکنون مردم کمتر حاضر به سکونت در ساختمان های بدون آسانسور هستند.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس ، از انتقاد از این حوزه هم غافل نشد و گفت:متاسفانه برخی از رسانه ها، حتی صدا و سیما روش های غیر حرفه ای در تهیه خبرهای حوادث دارند.
دانش بیان کرد: به طورمثال این رسانه در حادثه پلاسکو یک هفته به طور مداوم تصویر بیرون آوردن اجساد از زیر آوار را پخش می کرد در صورتی که در حادثه یازده سپتامبر سال 2011 میلادی آمریکا هیچ رسانه ای عکس و تصویری از اجساد پخش نکرد.
وی اظهار داشت: این گونه اطلاع رسانی اثرهای منفی داشته و هم شهروندان و هم نیروهای امداد و نجات را درگیر حاشیه های پیدا و پنهان و پیامدهای منفی می کند.
در مجموع به نظر می رسد ریل گذاری تقریبا مناسبی برای حرکت بندرعباس به سمت تبدیل شدن به یک شهر ایمن انجام شده که تصویب دستورالعمل ایمنی مصداق بارز آن است.
اما این به تنهایی کافی نیست و اگر مسوولان و متولیان نسبت به اجرای آن همت لازم را به خرج ندهند در نهایت ایمنی کاغذی نصیب شهروندان خواهد شد.




منبع: ایرنا