کد خبر: ۴۵۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ 04 February 2019

سیلاب های اخیر به 192 واحد خوزستان خسارت وارد کرد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: سیلاب های اخیر به 192 واحد روستایی و شهری این استان خسارت وارد کرد.


 
مسعود انصاریان با اشاره به اقدامات بنیاد مسکن استان در زمینه جلوگیری از سیلاب اخیر در برخی از شهرها و روستاهای استان اظهار داشت: بنیاد مسکن استان از 45 روز گذشته و از همان ابتدای وقوع سیلاب در برخی از روستاها و شهرهای استان به خصوص شهر رفیع آمادگی خود را برای کمک رسانی به این مناطق اعلام کرد و 30 دستگاه ماشین آلات سنگین خود را به مناطق مختلف اعزام کرد.

وی افزود: تمامی ماشین آلات مختلف بنیاد مسکن به همراه نیروهای متخصص در نقاط حادثه نیز استان مستقر شده و در نخستین اقدام خود سیل بندها را تحکیم‌ کردیم که تا اندازه زیادی از ورود سیلاب به روستاها و شهرها جلوگیری شد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان ادامه داد: پس از بارندگی ها نیز ماشین آلات ما در حوزه کرخه و‌ کارون مستقر شده و در کنار سایر دستگاه های خدمت رسان مشغول به فعالیت و کمک رسانی به سیل زدگان هستند.
وی بیان کرد: با تلاش های شبانه روزی همکاران در برخی از نقاط حادثه خیز سیلاب فروکش کرده و سیل بندها اصلاح شده است و همچنان تلاش های برای مهار سیلاب در سایر روستاهای مورد نظر ادامه دارد.
انصاریان تصریح کرد: اکنون در حال برآورد خسارت های وارده و شناسایی واحد‌های آسیب دیده هستیم اما یکی از مشکلات عمده ما این است که رودخانه ها طی سال های گذشته لایروبی نشده و دبی آب افزایش یافته و همین امر خطر وقوع سیلاب را بیشتر کرده است.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی از سیل بندها در زمان خشکسالی برای دسترسی به آب توسط کشاورزان شکافته شده در حالی که این سیل بندها نیاز به پایش مداوم دارد و پیش از وقوع چنین سیلاب هایی باید راهی برای برداشت آب برای کشاورزان فراهم شود تا سیل بندها آسیب نبیند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: سیلاب های اخیر تا پایان هفته گذشته به 192 واحد روستایی و شهری در 6 شهرستان خسارت هایی وارد کرده است که 16 واحد نیاز به بازسازی کامل دارند و 85 واحد نیز نیازمند تعمیر اساسی می باشند.
وی افزود: همچنین در نقاط شهری 75 واحد نیاز به تعمیر و 16 واحد نیز نیازمند بازسازی کامل است.
انصاریان تصریح کرد: در مجموع سیلاب به 115 روستا خسارت وارد کرده که از این تعداد 36 روستا در شوشتر بوده که عمدتا در بخش شعیبیه هستند هر چند تعدادی از این روستاها با کمک فرمانداری ، هلال احمر و یگان های نظامی تخلیه شده.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان تصریح کرد: در شهرستان شوش نیز 12 روستا در‌ حاشیه دز و 9 روستا در شمال و جنوب اهواز دچار آبگرفتگی شده اند.
وی بیان کرد:همچنین در شهرستان دزفول نیز 9 روستا در کنار دز بوده که در سه روستای زاویه، 60 واحد مسکونی آسیب دیده اند و در بنه الوان و دیلم صفلی نیز به تعدادی از واحدها خسارت هایی وارد شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: در دشت آزادگان نیز 15 روستا در معرض خطر بوده که سیل بند روستای البوعفری شمالی تخریب شد و به 10 واحد مسکونی خسارت وارد شد.
وی گفت: در هویزه به دلیل تخریب سیل بند رفیع به 13 نقطه روستایی و یک نقطه شهری خسارت هایی وارد شد که در این منطقه تمامی نیروهای بنیاد مسکن استان در کنار سایر دستگاه ها در حال خدمت رسانی به اهالی منطقه هستند.
انصاریان همچنین در خصوص اعطای تسهیلات به خسارت دیدگان گفت: اگرچه میزان خسارت های کلی هنوز مشخص نشده اما اقدامات لازم برای اعطای تسهیلات تا سقف 250 میلیون ریال برای بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی پیش بینی شده است.
وی بیان کرد: سیلاب اخیر خسارت جانی در پی نداشته ولی بیشتر به بخش کشاورزی و مسکونی آسیب وارد شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: تعداد واحد‌های مسکونی آسیب دیده به نسبت پراکندگی آن ها در روستاها کم است و اگر همت همه جانبه دستگاه های مربوطه نبود شاید فاجعه بزرگی رخ می داد.
وی تصریح کرد: باتوجه به اخطاریه های دستگاه های ستاد بحران میزان خسارات ها پایین بود که امید می رود در آینده بتوانیم با نظارت دقیق تر از وقوع این بلایای طبیعی پیشگیری کنیم.
انصاریان گفت: اکنون 56 روستا در سطح استان در‌ بستر و حریم رودخانه ها قرار گرفته اند و این نیز خطر ابگرفتگی و خسارت های بیشتر را بیشتر می کند که نیازمند بررسی های کارشناسی است .
وی ادامه داد: پیش از این نامه هایی را در این خصوص به استانداری ، معاونت عمرانی و ستاد بحران ارسال کرده ایم تا اعتبارات و تمهیدات لازم را برای جابه جایی این روستاها پیش بینی کنند؛ در حال حاضر بخشی از یکصد روستا نیز در حریم رودخانه ها هستند که خطر سیلاب آن ها را تهدید می کند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: تعدادی روستا نیز در استان در معرض رانش زمین قرار دارند که در روستای میراحمد غریبی ها در ایذه و روستای کاظم حیدر در شوش رانش زمین خسارت هایی را برجای گذاشته که برای جا به جایی این روستاها نیز اقداماتی در دستور کار است.
وی ادامه داد: اگر تلاش های مردم و مسئولان برای جلوگیری از سیلاب نبود آسیب های بیشتری به منازل مسکونی و بخش کشاورزی وارد می شد به همین دلیل این مردم شایسته بهترین ها بوده و به عنوان یک نهاد انقلابی برای حمایت از مناطق آسیب دیده از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.
انصاریان تصریح کرد: خوزستان همانگونه که تنوع قومی و منابع درآمدی دارد، از نظر بحران نیز دارای تنوع است؛ برخی از مناطق را خطر زلزله و سیل و برخی دیگر از مناطق را رانش زمین تهدید می کند؛ پیشگیری از آسیب های احتمالی نیازمند اعتبارات خاص و ویژه برای مقام سازی است.
وی گفت: شاید بحث سیلاب تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه داشته باشد به همین منظور باید تمامی امکانات لازم برای جلوگیری از سیلاب و استحکاب سیل بندها را فراهم کنیم تا دچار خسارت های جبران ناپذیر نشویم.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: برای پیشگیری از خسارت های ناشی از بلایای طبیعی نیازمند دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته تری هستیم که امید است با تامین اعتبارات لازم در اختیار ما قرار گیرد.
وی ادامه داد: تسهیلات مورد نظر برای اهالی مناطق سیل زده در اعتبارات استانی پیش بینی شده که توسط دولت تضمین شده است و با سود چهار یا پنج درصد به خانوارهای آسیب دیده اختصاص داده می شود.
انصاریان یادآور شد: در حادثه زلزله کرمانشاه اگر چه خسارت های زیادی به منازل مسکونی وارد شد اما واحدهایی که تحت نظارت بنیاد مسکن احداث شده بود آسیب ندید چرا که در زمان ساخت مقاومت این واحدها تا هفت ریشتر زلزله پیش بینی شده بود.
وی افزود: متاسفانه برخی از مردم بخصوص در روستاهای استان برای مقاوم سازی منازل فرسوده خود به بنیاد مسکن برای دریافت تسهیلات مربوطه مراجعه نمی کنند در حالی که هشت هزار و 500 فقره وام به ارزش دو هزار و 125 میلیارد ریال برای این امر مهم پیش بینی شده است .
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: همچنین در راستای خدمت رسانی به روستاها تاکنون از محل قیر یارانه ای 6 میلیون متر مکعب روستاهای استان را بازسازی و یکسان سازی کرده ایم.
وی بیان کرد: خوزستان دارای چهار هزار روستا است که 2 هزار و 709 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارند؛ روستاهای بالای 20 خانوار دارای طرح هادی مصوب هستند و طی سال گذشته و امسال به حدود 509 روستا از روستاهای زیر20 خانوار از محل تامین اعتبار ارزش افزوده خدمت رسانی شده است.
انصاریان گفت: این طرح ها توسعه فیزیکی روستاها را مشخص می کند که به دنبال آن دستگاه های خدمات رسان می توانند خدمات زیرساختی خود را ارائه دهند؛ همچنین اعطای وام مسکن روستایی و صدور سند مالکیت تک برگ از دیگر خدماتی است که به روستاها ارائه می شود.
وی افزود: سند مالکیت تک برگ به خرید و فروش املاک رسمیت داده و بیشتر این اسناد برای تضمین سیستم بانکی به کار می رود.

منبع: ایرنا
برچسب ها: سیلاب،خوزستان