کد خبر: ۴۵۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ 10 February 2019

لزوم نگاه تحقیقاتی به پروژه‌های اجرایی حوزه نگهداری راه

مدیر کل دفتر نگهداری راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای معتقد است: فرآیند نگهداری راه سرشار از تخصص‌های مختلف علوم طبیعی، انسانی و مهندسی و دارای ماهیت تحقیقاتی و پژوهشی است.
به گزارش سازه نیوز، رضا اکبری مدیر کل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در یادداشتی، بر اهمیتِ داشتنِ نگاه علمی ـ تحقیقاتی به موضوع نگهداری راه ها تأکید کرده است. متن این یادداشت بدین شرح است:

نگهداری راه گرچه واژه و مفهوم بسیار ساده ای به نظر می رسد، لیکن ژرفای عظیمی دارد و سرشار از تخصص ها و فنون مختلف رشته های علوم طبیعی، انسانی و مهندسی است و بسیاری از پروژه های نگهداری راه (به معنای عام) دارای ماهیت تحقیقاتی و پژوهشی نهفته هستند.

به کارگیری شیوه های نوین مدیریتی در مدیریت زمان، هزینه و منابع (منابع انسانی، مالی و تجهیزاتی) با ترکیبی ازتخصص های مربوط به علوم (علم مواد و مصالح و پدیده های فیزیکی مثل نور و صوت و امواج و شناخت رفتار فیزیکی و مکانیکی و ... در آنها و سایر علومی همچون اقتصاد و علوم مالی) و استفاده از دانش و فن مهندسی (طراحی، ساخت و ...)، لازمه تحقق موفقیت آمیز فرآیندهای راهداری نوین است.

دو مثال ساده را با هم مرور کنیم. در کنار راه بایستید و این سؤال را مطرح کنید که ظرفیت باربری این آسفالت چقدر است؟ یا به یک تَرَک در گوشه ای از یک پل نگاه کنید و بپرسید این تَرَک چقدر جدی است و علت و منشاء وقوع آن چیست؟ اکنون چه باید کرد؟ پاسخ به همین چند سوال ساده، ده‌ها سال تحقیق تعداد کثیری از محققان جهان را به همراه داشته است و این تلاش ها منجر به ساخت و به کارگیری ابزارهای نوینی در این زمینه شده است.

صدها نوع از انواع دستگاه‌ های تست مخرب و غیر مخرب راه‌ها و سازه ها و ابزارهای مختلف مکانیکی و الکترونیکی و صوتی فقط برای یافتن پاسخ به همین سؤالات توسعه یافته اند. صدها نوع چسب و مواد اپوکسی و پلیمری و سیمانی، با کنار هم قرار گرفتن علوم و تخصص های مختلف، برای ترمیم انواع مختلف همین تَرَک ها ساخته شده اند.

حال اگر با سازه یا پروژه ای مواجه باشیم که قرار است تَرَک یا شکاف ایجاد شده در آن سازه به صورت متعارف تعمیر یا ظرفیت باربری راه برای اجرای یک پروژه تعیین شود، مستندسازی و گزارش دهی مراحل بررسی های میدانی و مطالعات اولیه و تکمیلی و نحوه اجرا و ارزیابی عملکرد آن، یک کار تحقیقاتی و کاربردی بسیار ارزشمند به شمار می رود.

نگاه حوزه نگهداری راه در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، تلفیق دو نگاهِ 1. اجرای پروژه ها با کمترین هزینه و زمان و بالاترین کیفیت (نگاه متعارف منطقی اجرای پروژه های عمرانی) و 2. بهبود مستمر عملکرد نسبت به گذشته در اجرای پروژه ها و انتشار یافته ها به سایر دست اندرکاران در سطح ملی و حتی بین المللی بوده است که مورد دوم فقط در تلفیق نگاه آکادمیک و نگاه اجرایی از دو زاویه به پروژه ها حاصل می شود.

با توجه به اینکه اغلب پروژه‌ های نگهداری راه از لحاظ عنوان و ماهیت تکراری هستند، عدم تلفیق دو نگاه مذکور، به منزله توقف یا پس رفت در کار در عصر رو به پیشرفت کنونی محسوب می‌شود.

در سنوات اخیر و با همین نگاه، مقالات و گزارش های علمی ـ پژوهشی ـ کاربردی مستند و معتبری برگرفته از اجرای پروژه های ساده و تکراری نگهداری راه تهیه و پس از سیر مراحل داوری، در مجلات معتبر در سطح بین المللی منتشر شده است.