کد خبر: ۴۵۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ 10 February 2019

واگذاری ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان

وزیر راه و شهرسازی از بازگشت مجدد ساخت پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل خبر داد.
به گزارش سازه نیوز، محمد اسلامی اظهار داشت: امروز در حالی چهلمین سال پیروزی انقلاب را جشن می‌گیریم که دشمنان ایران اسلامی یک جنگ اقتصادی با هدف وجود نداشتن جمهوری اسلامی به پا کرده‌اند. البته این قبیل اقدامات از روز اول پیروزی انقلاب با اَشکال مختلف و با هدف تحمیل هزینه‌های هنگفت به مردم و انقلاب اعمال شده است، اما این اقدامات همواره با عنایت خاصه خداوند، جانفشانی‌های مردم و رهبری امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب ناکام مانده‌اند.

اسلامی با اشاره به تغییر شیوه‌های تحریم علیه نظام در شرایط کنونی گفت: در تحریم‌های جدید، پیگیری آنها با هدف جلوگیری از تحقق اهداف دولت و کشور صورت می گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه رشد و پیشرفت، نیازها را متفاوت می‌کند تصریح کرد: در دهه گذشته بودجه عمرانی کشور صرف مسائل «شبه جاری» مانند یارانه پرداختی شده است و در مقابل اعتبارات و بودجه جاده‌ها و زیربناها با استفاده از منابع گوناگون و متفاوت تامین می‌شد.

وزیر راه و شهرسازی از پیگیری بند (و) تبصره ۵ قانون برای تهاتر مطالبات و بدهی پیمانکاران حوزه راهسازی خبر داد و افزود: ۳۳۰۰ نقطه پر تصادف شناسایی شده و ۱۷۰۰ نقطه در اولویت قرار دارد و باتوجه به درخواست اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی به دنبال اقدام جدی برای رفع این نقاط در سال ۹۸ هستیم.

اسلامی در ادامه به مشکلات مربوط به تخصیص قیر برای روسازی راه‌ها به ویژه باندهای دوم اشاره کرد و گفت: متاسفانه طی ۶ ماه اول سال قیر تخصیص نیافت اما یک ماه گذشته قیر از حالت بحران خارج شده و به طور مستمر در حال تخصیص است اما تاکید ما اجرای روسازی صحیح و درست باتوجه به وضعیت آب و هوا و ماندگاری پوشش جاده‌ها است.

وزیر راه وشهرسازی در خصوص مشکلات فرودگاه اصفهان نیز بیان داشت: از نظر وزارت راه و شهرسازی ۴۳۵ هکتار مربوطه باید مورد کارشناسی و رفع و رجوع قرار گیرد اما در ادامه کار توسعه باید از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شود.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به درخواست‌های نمایندگان مجلس استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی نسبت به تسریع عملیات اجرایی راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان بیان داشت: تمامی پروژه‌هایی که از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به شرکت راه‌آهن واگذار شده بود ۱۵ روز قبل در جلسه‌ هیات دولت مطرح شد تا مجدد به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل باز گردد، زیرا معتقدیم شرکت راه‌آهن به عنوان بهره‌بردار مطرح است و اساس تأسیس شرکت ساخت و توسعه نیز برای ساخت و تکمیل پروژه‌های زیربنایی حمل ونقل بوده است.

وی در خصوص پروژه‌های قابل اجرا در بافت فرسوده تاکید کرد: اگرچه اختیار امور مربوط به استانداران ابلاغ شده است اما اجازه نمی‌دهیم یک قران از اعتبارات مربوط به پروژه‌های بازآفرینی شهری و بافت‌های فرسوده صرف کارهای نمایشی شود. اولویت در بافت‌های فرسوده مسکن است و بازآفرینی در جمعیت آن منطقه خود را نشان می‌دهد که در صورت جمعیت‌پذیری و رشد مناطق، تزئین محلات از طریق مردم همان محل یا منطقه انجام خواهد گرفت.



منبع: مهر