کد خبر: ۴۵۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۱ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ 17 February 2019

بهره برداری از سرمایه گذاری ۱۶۰۰میلیارد تومانی در بندر شهید رجایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امروز طرح های توسعه ای بندری شهید رجایی که با سرمایه گذاری ۱۶۰۰میلیارد تومانی بخش خصوصی انجام شده، با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می رسد.
به گزارش سازه نیوز، محمد راستاد در بیست و ششمین هماهنگی ارگان های دریایی که هم اکنون در تهران در حال برگزاری است، با اشاره به تحریم های آمریکا در حوزه حمل و نقل دریایی ایران گفت: اقدام آمریکا مبنی بر ایجاد ممنوعیت هایی در صنعت دریایی کشور باعث به وجود آمدن جایگاه خوبی برای ایران در سازمان جهانی دریانوردی (IMO) شد و ایران توانست حقانیت خود را در خصوص غیرقانونی بودن تحریم های آمریکا در این سازمان به اثبات برساند که یک فرصت مناسب برای ایران به حساب می آید. ضمن اینکه دبیرکل IMO اعلام کرد ایران یکی از موثرترین، با نفوذترین و قدرتمندترین اعضای سازمان جهانی دریانوردی است.

وی افزود: با این حال در این شرایط احتیاج داریم تا تشریفات و خدمات دریایی به شناورها و شرکت های فعال در حوزه بنادر با حداکثر سرعت و سهولت ارائه شود که برای دستیابی به این هدف در جلسات شورای هماهنگی ارگان های دریایی مذاکرات خوبی میان دستگاه های متولی حمل و نقل و تجارت دریایی صورت گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تحریم ها فرصتی شد تا بتوانیم از ظرفیت صنایع داخلی استفاده کنیم. اخیراً در دهه فجر تفاهم نامه ای میان سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع برای ساخت ۴ فروند شناور مورد نیاز سازمان بنادر به امضاء رسید و این روند واگذاری ساخت ناوگان به صنایع داخلی ادامه خواهد داشت.

دعوت از شرکت های دانش بنیان برای ساخت تجهیزات بندری

راستاد با بیان اینکه ایران برای تولید مایحتاج استراتژیک خود نیز به صنایع داخلی روی آورده است، گفت: قرار است جرثقیل های سنگین و بزرگ مقیاس کشتی به ساحل (گنتری کرین) را در صنایع تولیدی داخل بسازیم. به همین منظور از همه شرکت های دانش بنیان دریایی دعوت می کنیم تا با در نظر گرفتن مایحتاج بندری کشور، به تولید این ملزومات بپردازند. هرچند که در مواردی نیز نیاز داریم تا در این حوزه ها تقویت شویم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه ناوگان دریایی ایران در تمام بنادر دنیا تردد دارند، اظهارداشت: بنادر ایران نیز به تمام کشتی های دنیا خدمات می دهند. ضمن اینکه توسعه بنادر نیز ادامه داد. از همین رو امروز در بندرعباس با حضور رئیس جمهور ۱۶۰۰ میلیارد تومان انواع پروژه تجهیزاتی، زیربنایی و روبنایی با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری می رسد که سبب می شود ظرفیت بندر شهید رجایی افزایش یابد.

به گفته راستاد، امروز با حضور رئیس جمهور ۱۲ دستگاه گنتری کرین رسماً به بهره برداری می رسد؛ ضمن اینکه روند توسعه بندر کانتینری شهید رجایی در قالب فاز ۳ طرح توسعه این بندر با قدرت در حال پیشرفت است و پیش بینی می شود در موعد مقرر زمانی به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اهمیت دریا در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده گفت: ۳۰ هزار نفر اشتغال مستقیم در بنادر تجاری داریم. همچنین ۱۰۰ هزار دریانورد دارای گواهینامه فعالیت در ناوگان های داخلی و خارجی و منطقه ای فعال هستند.

معاون وزیر راه با اشاره به توجه سازمان بنادر به حفاظت از محیط زیست دریایی گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی دریانوردی، سلفور سوخت کشتی ها تا سال ۲۰۲۰ باید به نیم درصد کاهش یابد و ما باید تا این موعد زمانی به آمادگی برسیم.



منبع: مهر