کد خبر: ۴۵۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ 17 February 2019

سهم بندر شهیدرجایی از تجارت منطقه فقط ۶ درصد است

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: در حالی که بندر جبل‌علی امارات سهم ۶۰درصدی از تجارت منطقه دارد، سهم بندر شهید رجایی تنها ۶ درصد است.
به گزارش سازه نیوز، محمدرضا رضایی کوچی در بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی که هم اکنون در حال برگزاری است، با بیان اینکه در سال ۸۴ سند چشم اندازی تهیه شد که بر اساس آن قرار بود ایران در سال ۱۴۰۴ قدرت اول منطقه باشد، گفت: بنا بر این سند امروز باید به ۶۰ درصد شاخص های قدرت منطقه دست یافته باشیم اما همه دستگاه های دولتی و خصوصی از خود سؤال کنند که چقدر در تحقق این شعار سهم داشته اند.

وی با بیان اینکه ما با ۶۰ درصد موردنظر فاصله زیادی داریم، افزود: با این حال تا زمان رسیدن به افق ۱۴۰۴، ۴۰ درصد زمان باقی مانده است و برای رسیدن به آن باید نقص ها را برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهارداشت: کشورهای همسایه ما که به دریا وصل هستند و حتی آن دسته از کشورهایی مثل افغانستان که هیچ اتصالی به آبها ندارند، برای توسعه حمل و نقل دریایی خود تلاش می کنند، ولی ما علیرغم داشتن ظرفیت های فراوان نتوانسته ایم توفیق خوبی در صنایع دریایی کسب کنیم.

رضایی کوچی در خصوص تشریح ظرفیت های دریایی ایران یادآور شد: ما تنها کشوری هستیم که به دریای شمال و جنوب دسترسی داریم. ۴۰۰ میلیون جمعیت بازارهای هدف در اطراف ما سکونت دارند که به پنج کریدور اصلی دنیا دسترسی داریم که سبب شده جزو پنج کشور دارای این ویژگی باشیم. ۵۰ درصد ذخایر نفتی جهان از تنگه هرمز که در کنترل ایران است، تردد می کنند. ۵۶ درصد سواحل خلیج فارس به ایران تعلق دارد، سالانه ۴۰ هزار شناور معادل ۳۰ درصد شناورهای جهان از تنگنه هرمز عبور می کنند، بزرگترین ناوگان نفتکش جهان و بزرگترین ناوگان تجاری منطقه را در اختیار داریم که اینها جزو ظرفیت های ما است.

وی سپس به کاستی های کشور در بخش صنایع دریایی اشاره کرد و افزود: از ۱۱ بندر اصلی ما، تنها ۲۰ درصد ظرفیت آنها در حال استفاده است و ۸۰ درصد ظرفیت بنادر اصلی تجاری کشور خالی است. تنها دو درصد سواحل را احیا کرده ایم و ۹۸ درصد سواحل رها شده است، در حالی که می توانیم سوخت شناورهای منطقه را تأمین کنیم اما از سوخت رسانی به کشتی های عبوری غافل مانده ایم، این در حالی است که امارات سالانه ۲۰ میلیارد دلار از صنعت بانکرینگ درآمد دارد و این رقم معادل دهها برابر اعتبارات عمرانی ما در بهترین شرایط است. بندر جبل‌علی امارات ۶۰ درصد عملیات کانتینری و فله ای منطقه را در اختیار دارد ولی سهم بندر شهید رجایی تنها ۶ درصد است که اینها نشان از ضعف ما در استفاده از ظرفیت هایمان دارد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم ها در بروز چنین مشکلاتی بی تأثیر نیست، گفت: اما همه مشکلات را گردن تحریم ها نیندازیم، برخی وقت ها مدیریت های ضعیف یا ساختارهای اشتباه سبب بروز این مشکلات شده است. اثرگذاری تحریم ها در حدی نیست که امروز چنین جایگاهی داشته باشیم.

وی یکی دیگر از مشکلات ما در بخش دریایی را تعدد دستگاه های مرتبط با حوزه دریا عنوان و اظهارکرد: وزارت راه و شهرسازی، سازمان شیلات، سازمان محیط زیست، وزارت نفت، ارتش، سپاه، شرکت ملی نفتکش، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق ایران، اتحادیه مالکان کشتی ها، انجمن های صنفی مختلف و ... که عمدتا مستقل از هم عمل کرده و حتی برخی دستگاه ها با یکدیگر تضاد منافع دارند سبب شده تا چنین مشکلاتی در بخش دریایی ایجاد شود، ضمن اینکه برخی دستگاه ها نیز با هم تضاد منافع دارند، مثلا شیلات با سازمان بنادر، وزارت راه با وزارت نفت و ...؛ این تضاد منافع یک عامل توقف برای برنامه ریزی صحیح است.

وی با بیان اینکه امروزه ضعیف ترین مردم شهرهای ما ساکنان شهرهای بندری هستند، گفت: مجلس آمادگی دارد هر دستگاهی در حوزه دریا هر قانونی بخواهد تصویب کند و در اختیار دولت قرار دهد. کمیسیون عمران و فراکسیون دریایی مجلس آماده همکاری با همه دستگاه ها هستند.




منبع: مهر