کد خبر: ۴۶۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ 24 February 2019

بازخوانی وظایف، اختیارات و اشتغال مهندسان در مناسبتی ملی

پنجم اسفند، که به یاد خواجه نصیرالدین طوسی به نام روز «مهندسی» نامگذاری شده است فرصتی برای بازخوانی وظایف، اختیارات و اشتغال مهندسان کشور است و چه حوزه‌ای از مهندسی را مهم‌تر از حوزه‌ای می‌توان دانست که با ایمنی انسان ها سرو کار دارد.
* مهندس حامد مانی‌فر:استقرار ایمنی در ساختمان ها جز با قبول مسئولیت از سوی کلیه افراد حقیقی و حقوقی شاغل در بخش ساخت‌وساز ممکن نیست. از این رو، «مسئولیت‌پذیری» به یکی از مهمترین انتظارات جامعه از این قشر ، تبدیل شده است.

عموم جامعه می‌خواهند که پروژه‌های عمرانی در چرخه ساخت تا تخریب در شرایط ایمن اجرا شوند و مادامی که در ساختمان فعالیت برقرار است، تمامی بهره برداران از خطاهای محاسباتی و اجرایی پروژه در امان باشند.

به عبارت دیگر، بخش مهمی از امنیت جانی افراد جامعه را فعالان حوزه ساختمان تامین می‌کنند و اگر این امنیت جانی به خطر افتد، امنیت روانی جامعه هم در معرض آسیب‌هایی جدی قرار خواهد گرفت. از این رو مهندسان فعال در این حوزه‌ باید به اصول کار واقف و در راستای اجرای بهینه قوانین مصر باشند. آنها باید در راستای ارتقای کیفیت ساخت‌وسازها از هیچ کوششی فروگذاری نکنند تا حقوق بهره برداران رعایت شود.

در باب اختیارات مهندسان نیز گاهی شاهد محدود کردن اختیاراتشان هستیم و می‌بینیم که تذکرات و گزارش هایشان از سوی عوامل اجرایی، کارفرمایان و گاهی مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان نادیده گرفته می شود.

این در حالی است که رعایت ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی در طراحی، نظارت و اجرای عملیات ساختمانی اعم از تخریب، نوسازی، توسعه بنا، تعمیر و مرمت اساسی، تغییر کاربری و بهره‌برداری از ساختمان باید از زیر نظر و نگاه تیزبین و حساس مهندسان آموزش دیده بگذرد تا ایمنی شهروندان برقرار و آسایش آنان فراهم شود که اگر چنین شود، علاوه بر تامین این امنیت، اجرای صحیح این پروژه‌های ساختمانی در نهایت به اقتصاد ملی نیز کمک خواهد کرد؛ چرا که 30 درصد جریان اقتصادی کشور را صنعت ساختمان به خود اختصاص داده است و این صنعت در کشور ما سهمی 40 درصدی از سرمایه‌های ذخیره‌شده در کشور را داراست.

اشتغال مهندسان عمران، معماری و رشته‌های وابسته به ساختمان نیز از همین جهت پر اهمیت است. این حجم از وابستگی اقتصاد و امنیت به این مهندسان، مشخص می‌سازد که فراهم کردن شرایط مناسب برای اشتغال آنان، تا چه اندازه اهمیت دارد. در این راستا، دولت تلاش می کند تا با  رونق بخش به بخش ساخت و  ساز و تولید مسکن مشکلات اشتغال در این حوزه را کاهش دهد.

ایران به مهندسانی مسئولیت‌پذیر، پر تلاش و بهره‌مند از علوم روز نیاز دارد و از این رو مقام والای ایشان را در تمامی رشته‌های مهندسی به ویژه فعالان حوزه راه و ساختمان به مناسبت روز «مهندسی» گرامی می‌دارم.
* مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی