کد خبر: ۴۶۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ 25 February 2019

تهران شهر خاکستری است

شهردار تهران گفت: تامین منابع چالش جدی شهرداری تهران است و شهرداری تهران روزانه باید ۲۵ تا ۳۰ میلیارد برای هزینه‌های جاری درآمد کسب کند.
به گزارش سازه نیوز، شهردار تهران در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه صبح پس از گذشت 3 ماه از آغاز فعالیت هایش در جایگاه شهردار تهران به سوال خبرنگاران پاسخ داد و اظهار داشت: دو موضوع ترافیک و آلودگی در صدر خواسته‌های شهروندان تهرانی قرار دارد.

وی افزود: انشالا خط 6 در پایان امسال افتتاح خواهد شد. خط 7 نیز از مهدیه تا میدان صنعت افتتاح خواهد شد. ما از طریق اوراق مشارکت برای خط 7 حدود 700 میلیارد وام گرفتیم. برای خط 6 نیز حدود 2000 هزار میلیارد ریال از بانک شهر وام گرفتیم.

وی گفت: خط 6 از قابلیت‌های خاصی برخوردار است. در این خط می‌توان از قطار‌های بدون راننده نیز استفاده کرد.

وی افزود: حدود 70 دستگاه واگن خریداری شده و 85 درصد آن ترخیص شده است. هر 22 روز یک قطار مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

شهردار تهران ادامه داد:در حال حاضر راه آهن شهری تهران حدود 2 میلیون سفر را پوشش می‌دهد؛ که با توجه به افزایش جمعیت و اقبال شهروندان تهرانی در استفاده از مترو شهری هدف گذاری 7 میلیون سفر در دستور کار ما قرار گرفته است.

وی تصریح کرد:برای خط 7 حدود 376 واگن از طریق فاینانس مورد تفاهم قرار گرفته است؛ و به زودی توافق‌های نهایی آن انجام میشود.

شهردار تهران ادامه داد:روز پاک از 3 به 13 و روز‌های قابل قبول از 60 به 91 افزایش پیدا کرده؛ و هیچ روز ناسالمی وجود نداشته است.

حناچی در ادامه با اشاره به اقدامات شهرداری و هماهنگی بین بخشی شهرداری شورای شهر در تجهیز خطوط مترو گفت:: راه اندازی 22 کیلومتر مسیر باقی مانده با 8 ایستگاه در سال 98 در دستور کار ماست. بهره برداری از 13 کیلومتر مسیر خط 7 دستور کار سال 98 اجرایی میشود.

وی در بخش یگری از سخنان خود افزود:در تلاش هستیم با افزایش واگن‌ها فاصله بین خطوط را به یک دقیقه برسانیم.

حناچی ادامه داد: در همین راستا، افتتاح سه مرکز معاینه فنی خودرو‌های سبک را داشتیم. برای آینده هم می‌خواهیم ٢٢ کیلومتر مسیر باقی‌مانده خط شش با حداقل هشت ایستگاه را تعقیب کنیم. تلاش در جهت کاهش یک دقیقه‌ای هدوی مترو با بهره‌برداری از ناوگان جدید از اهداف ماست. همچنین فعال کردن شرکت مجتمع‌های ایستگاهی با هماهنگی حوزه شهرسازی از موضوعاتی است که تعقیب می‌کنیم. جایگزینی و نوسازی دو هزار اتوبوس فرسوده از دیگر برنامه‌ها است. خرید و نصب هفتصد دستگاه فیلتر جذب دوده، نوسازی ده هزار دستگاه تاکسی فرسوده و ناوگان تاکسیرانی و خرید و نصب هزار سامانه هوشمند ثبت تخلف از دیگر موضوعات مورد توجه از سوی شهرداری تهران است.

شهردار تهران در ادامه به فعالیت‌ها در حوزه معماری و شهرسازی اشاره کرد و گفت: تکمیل و بازنگری اسناد کن وفرحزاد و ارسال آن به شورای شهرسازی، تصویب زیرپهنه جی ٣٢٣ با رویکرد پایدار، تأیید و تصویب کلیات منطقه ٢٢، تهیه برنامه زیرپهنه‌های حفاظت ویژه برای مناطق مختلف، تهیه لایحه عوارض ارزش افزوده برای طرح‌های توسعه شهری، رسیدگی به تخلفات مهندسان ناظر، برگزاری همایش‌ها با هدف افزایش کیفیت نما‌های ساختمان ها، آغاز عملیات پروژه‌های پایلوت برای مناسب سازی فضای شهر (چرا که توان‌یابان فقط کسانی نیستند که ویلچر نشین هستند)، آزاد کردن بیش از 6.4 هکتار از اراضی مورد تعرض قرار گرفته، هوشمندسازی فرآیند صدور پروانه و... از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است.

وی به اقدامات صورت گرفته در حوزه فنی و عمران نیز پرداخت و تصریح کرد: آماده سازی پنج پروژه جهت افتتاح، جمع آوری کارگاه‌های ساختمانی که کار بزرگی بود و یکی از آن‌ها میدان هفت تیر بود. ما یک بچینگ در میدان هفت تیر داشتیم که آن را جمع کردیم؛ تهران کارگاه نیست. تهران برای کسانی است که در آن زندگی می‌کنند و تلاش شده که کارگاه‌های غیر لازم جمع آوری شوند.

شهردار تهران ادامه داد: راه اندازی سامانه فنی و عمرانی، نگهداشت آسفالت معابر عادی و بزرگراهی، اتمام ٣٢ پروژه نیمه تمام در سال ٩٨ و همچنین ٣٩ پروژه هم در حال پیگیری است، احداث بزرگراه دولت اباد، تکمیل ستاد‌های بحران و ... تهران از دیگر برنامه‌ها است.

حناچی با اشاره به موضوع رود دره‌ها گفت: تهران به دلیل آ. بهای گوارای کوه‌های البرز شکل پیدا کرده است. در طرح جامع احیای هفت رود دره تهران مورد تعقیب قرار گرفته است. تصور کنید که بتوانیم بخشی از رودخانه‌های تهران را تبدیل به فضای شهری کنیم. اگر بتوانیم دبی ۱۵۰ لیتر بر ثانیه را برای این‌ها فراهم کنیم، کار بزرگی انجام می‌شود.

شهردار تهران همچنین به اقدامات معاونت برنامه ریزی پردات و عنوان کرد: ارزیابی پروژه‌های نیمه تمام، راه اندازه سامانه منابع انسانی و... توسط این معاونت انجام می‌شود. همچنین در حوزه منابع انسانی ارزیابی عملکرد مدیران مناطق، اصلاح ساختار‌ها و ... مورد توجه است.

حناچی ادامه داد: تدوین مدل بومی شهر هوشمند و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و توسعه زیرساخت‌های شهروندی را نیز تعقیب می‌کنیم و برای این کار با استارتاپ‌ها ارتباط خوبی داریم.

وی با اشاره به ارتباط حوزه سلامت با ترافیک، گفت: در حوزه ترافیک یکی از کار‌های ماندگار ایجاد سامانه‌های است که حداقل استفاده از وسیله شخصی را امکان پذیر کنند. اگر نگاه به آمار وضعیت سلامت شهروندان کنید متوجه می‌شوید که نیازمند تجدیدنظر در سبک زندگی هستیم. آمار‌هایی مانند فشار خون، دیابت، چاقی و بالا بودن ذرات معلق هوا و تاثیر آن بر سلامت شهروندان. با این نگاه هم می‌شود موضوع را به شکل جدی تعقیب کرد.

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره  برج باغ ها تصریح کرد: هیچ قانونی عطف به ما سبق نمی‌شود. مجوز برج باغ‌ها موفق نبوده است. در سال 82 نامه‌ای نوشتم و آن را رد کردم. وقتی قانونی در برنامه و طرح تفصیلی و طرح جامع می‌آید و عده‌ای زندگی شان به آن گره می‌خورد اگر شهرداری می‌خواهد جلوی آن را بگیرد باید با روشی حرکت کند که در عین حرکت در جهت گیری عمومی یعنی جلوگیری از تخریب باغ‌ها باشد. قطعا شهرداری مصوبات شورا را در این زمینه دنبال می‌کند.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های مدیریت شهری در حوزه مناسب سازی شهر برای معلولان گفت: با معنای امروز، معلول کسی است که نتواند در عرصه‌های اجتماعی حضور پیدا کند. پس ما وظیفه داریم در درجه اول تمام ساختمان‌های عمومی را برای تمام اقشار مناسب‌سازی کنیم. این یک فرایند است. مسایلی که فرایند هستند در یک نقطه متوقف نمی‌شوند، بر اساس مطالعه شکل پیدا می‌کنند و باید مستمراً مورد نظارت قرار بگیرند. به طور قطع می‌توانم بگویم که در فضا‌های عمومی تلاش شهرداری بر این است که مناسب‌سازی صورت بگیرد. در بخش‌های تخصصی‌تر نیز ایجاد امکانات برای شهروندان روشندل و دوستان ناشنوا در دستور کار است. موضوع مناسب‌سازی برای من کاملا جدی است.

حناچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تغییرات طرح ترافیک و حذف طرح زوج و فرد توضیح داد: در مورد طرح زوج و فرد تمامی مطالعات نشان می‌داد این طرح به صورت مقطعی و آنی تأثیرگذار خواهد بود و اگر قرار باشد به صورت دائمی اجرایی شود تأثیرگذاری خود را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد در این خصوص پلیس راهور وزارت کشور، شورای عالی ترافیک و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران با یکدیگر اتفاق نظر داشتند.

شهردار تهران با اشاره به جزئیات طرح ترافیکی که طی سال‌های گذشته اجرایی می‌شد توضیح داد :در طرح ترافیک پیشین 441 گروه مختلف سهمیه دریافت می‌کردند و در این باره قاعده مناسبی برای توزیع وجود نداشت؛ و حتی قسمتی از مجوز‌ها به صورت رایگان توزیع می‌شد و به جای اینکه مردم را به قانون مداری تشویق کنیم با جریمه 20000 تومانی و ورودی 40000 تومانی آن‌ها را به بی قانونی تشویق و ترویج می‌کردیم.

حناچی با اشاره به اینکه امروز شهروندانی که در محدوده طرح زندگی می‌کنند در طرح ترافیک سال 98 می‌توانند از تخفیفات ویژه‌ای برخوردار شوند اضافه کرد شهروندان ساکن در محدوده طرح ترافیک اگر قبل از ساعت 8 و نیم از محدوده خارج شوند و از ساعت 17 به محدوده وارد شوند نیازی به پرداخت عوارض ندارند و این یک امتیاز ویژه برای ساکنان است و البته دارندگان وسایل پاک و هیبریدی تا 90 درصد از تخفیف برای دریافت مجوز برخوردار خواهند شد. همین طور در این طرح برای جانبازان و توانیابان تخفیف در نظر می‌گیریم.

شهردار تهران با بیان اینکه 70 درصد آلودگی هوای پایتخت ناشی از تردد وسایل موتوری است اضافه کرد: 40 درصد این آلودگی‌ها به دلیل تردد وسایل شخصی است و تنها راه حل این است که تردد خودرو‌های شخصی در پایتخت کاهش پیدا کند. باید تلاش کنیم در شهر سالم زندگی کنیم و راه حل این، استفاده نکردن از خودرو‌های شخصی خواهد بود. این گونه نیست که فقط گروه‌های خاص مجبور شوند کمتر از خودرو‌های شخصی شان استفاده کنند. در طرح جایگزین به مسایل کارشناسی، تأثیرگذاری آن بر جامعه و افکار عمومی توجه شده است.

حناچی  در ادامه نخستین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تجمعات پیمانکاران مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر تهران به دلیل دریافت مطالبات خود و اقداماتی که شهرداری تا به امروز انجام داده است، توضیح داد: پیمانکارانی وجود دارند که از شهرداری تهران مطالبات خرد و کلان داشته اند و یکشنبه‌ها و سه شنبه‌ها در مقابل شهرداری تهران اعتراضاتی را مشاهده می‌کردیم و بعضاً شکل این اعتراضات نشان می‌داد که این مورد سازماندهی شده است.

وی ادامه داد: البته این به این معنی نیست که شهرداری تهران بدهکار نیست یا نمی‌خواهد مطالبات پیمانکاران را پرداخت کند.

شهردار تهران اضافه کرد: همکاران من در بخش مالی مناطق بدهی به پیمانکاران را مورد بررسی قرار داده و تلاش کرده اند بعضاً به صورت غیرنقد مطالبات آن‌ها را پرداخت کنند.

حناچی با بیان اینکه اخیراً اعتراضات پیمانکاران کاهش پیدا کرده است عنوان کرد: شاید برخی از این اعتراضات به دلیل زیاده خواهی است و تلاش می‌کنند با اعتراض در مقابل شهرداری تهران فضایی را ایجاد کنند تا مدیران شهری تحت فشار قرار گیرند. البته ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا بدهی شهرداری به پیمانکاران را پرداخت کنیم، اما این کار را به صورت منطقی و فارغ از فشار‌های بیرونی انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌آید اقشار کم درآمد در تهران به حاشیه رانده می‌شوند، گفت: جهت‌گیری عمومی در شهرداری این است که هر کسی که بیشتر از منافع شهر استفاده می‌کند هزینه بیشتری بپردازد. طبیعتاً مردم عادی از حداقل امکانات استفاده می‌کنند. کسانی که استفاده بیشتری می‌کنند، طبیعتاً هزینه‌اش را نیز از ایشان می‌گیریم. در خیلی از خیابان‌ها رستوران‌هایی می‌بینید که علاوه بر درآمد، تولید زباله بسیار زیادی دارند. قطعاً شهرداری از این‌ها نخواهد گذشت.

شهردار تهران تصریح کرد: تمام تلاش شهرداری این است تا چیزی را که مردم به صورت متناسب استفاده می‌کنند، مورد حمایت قرار دهد. ما یارانه بسیار زیادی برای مترو می‌دهیم چرا که اکثر مردم شهر به شکل مساوی از آن استفاده می‌کنند؛ شاید یکی از دلایل عدم مداخله بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل عمومی و مترو نیز همین یارانه بسیار زیاد بر این حوزه است.

حناچی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برای برون رفت از وضعیت اقتصادی چه برنامه‌ای دارید، آن هم در شرایطی که در لایحه بودجه سال 98 پیشنهاد فروش برخی از سرمایه‌های شهر از جمله شهر آفتاب و فروشگاه شهروند را ارائه کرده اید و این موضوع در کمیسیون تلفیق رد شد، گفت: در مورد مشکلات اقتصادی می‌توان گفت: این مورد ناشی از وضعیت کشور است، ولی مواردی که دولت را تهدید می‌کند می‌تواند برای ما یک فرصت تلقی شود. حجم زیاد نقدینگی به اشکال مختلف می‌تواند فرصت سرمایه گذاری را به وجود آورد و ما باید به نحو مطلوب از آن استفاده کنیم.

حناچی ادامه داد: موضوع فروش فروشگاه شهروند و شهر آفتاب را که مطرح کردید اصلاً در بودجه سال 98 مطرح نشده است. ما قصد داریم تکمیل پروژه‌های عمرانی را در سال 98 به بخش خصوصی واگذار کنیم و تلاش می‌شود تا به شکل سهامی عام یا پروژه‌های خاص فرصتی را فراهم کنیم تا بخش خصوصی به سرمایه گذاری در پروژه‌های عمرانی علاقه‌مند شود.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که بق یک نظرسنجی بخش قابل توجهی از مردم تهران نام شهردار را نمی‌دانند و در این شرایط چه برنامه اصلاحی فوری برای برون رفت از مشکلات موجود تهران دارید، گفت: نظرسنجی که اشاره کردید مربوط به مهر ٩٧ است و مربوط به دوره بنده نیست، اما در مورد اقدامات اصلاحی باید عرض کنم وقتی می‌گوییم در دورانی هستیم که منابع کم داریم، به این معنا نیست که هیچ کار نکنیم. به عنوان مثال به کاربرد رنگ در شهر توجه کنید. اگر از شما بپرسند تهران چه رنگی است، می‌گویید خاکستری. تهران شهر رنگی نیست.

وی ادامه داد: در ریودوژانیرو سرنوشت یک محله زاغه‌نشین با رنگ عوض شد، چرا که هنرمندانه و با استفاده از اصول از آن بهره‌برداری شد. در دوران ما به دلایلی شهر ما خاکستری شد. رسیدگی به موضوعات این چنینی در دستور کار ما است. در این حوزه از کمک متخصصین کمال استفاده را خواهیم برد. به زودی متناسب با این قبیل ایده‌ها اقداماتی را شروع خواهیم کرد.

حناچی گفت: باقی کار‌های ما نیز از این جنس است. لزوما همه کار‌ها از طریق تزریق پول انجام نمی‌شود. مردم اگر دل بدهند، سخت‌ترین کار‌ها انجام می‌شود.

حناجی درباره سوالات شهروندان از ترافیک و فساد در مدیریت شهری گفت: ترافیک را که مفصل توضیح دادم در مبارزه با فساد تعارفی در این زمینه نداریم. همین الان هم برخورد می‌کنیم، اما سر و صدا نمی‌کنیم، ولی هر جایی که در شهرداری امر نامتعارفی وجود داشته باشد پیگیری و برخورد می‌شود، اما این را خبری نکرده ایم. ما قاضی نیستیم اگر برخوردی باید صورت بگیرد باید از سوی سیستم‌های نظارتی این کار انجام شود ما تمام تلاش خود را برای ایجاد یک محیط سالم به کار خواهیم برد.

حناچی درباره طرح تفصیلی و اعتراضات مردم فرحزاد به مسائل طرح گفت: در مورد طرح جامع تفصیلی ما با چند چالش مواجه بودیم که ابلاغ و اجرا نشده بود بازبینی در طرح تفصیلی آغاز شده است طرح تفصیلی فرحزاد تصویب و ابلاغ شده است انشاءالله همکاران پیگیری می‌کنند. موضوع طرح تفصیلی جزو اقدامات اساسی ماست و به طور جدی در حال تعقیب هستیم و رابطه معقول و منطقی با وزارت شهرسازی داریم که به این موضوع کمک خواهد کرد.

وضعیت ساخت برج‌ها در منطقه 22

حناچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نحوه جلوگیری از ساخت برج‌ها به خصوص در منطقه 22 گفت: موضوع منطقه 22 در طرح تفصیلی پیگیری شده است آنجا که میشد جلوی آن را گرفت گرفتیم. مواردی که پروانه صادر شده بود نمی‌شد کاری کرد، اما در اجرای آن نظارت کردیم. تنها دلیلی که این اتفاق آنجا افتاد این بود که طرح تفصیلی و جامع زیر پا گذاشته شده بود و تصمیمات سلیقه‌ای گرفته شده است و ما باید به سمت چارچوب طرح جامع باید حرکت کنیم انشاءالله اسناد آن به زودی آماده و ابلاغ می‌شود.

حناچی  در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره همکاری‌های بین المللی شهرداری تهران و اقداماتی که تا به امروز در این زمینه انجام شده است، توضیح داد: از طریق سازمان سرمایه گذاری بسته‌های آماده‌ای را برای سرمایه گذاری در نظر گرفته ایم تا هر کدام از میهمانان خارجی که به شهرداری تهران می‌آیند و آمادگی سرمایه گذاری دارند، این بسته‌ها را ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه البته در جلساتی که با میهمانان خارجی برگزار می‌کنیم نیز موضوعات مرتبط با سرمایه گذاری مطرح می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از این سرمایه گذاری‌ها آغاز شده است، اما به دلیل مسایل مرتبط با تحریم نمی‌توانم جزئیات آن را مطرح کنم. اما به صورت کلی جذب سرمایه، جزو برنامه‌های دائمی شهرداری تهران است.

به گفته وی بخشی از وظایف شهرداری‌ها تلاش برای جذب سرمایه به منظور ایجاد محیطی بهتر برای شهروندان است.

مرجع تشخیص تخلف نیستیم

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در مورد نامه رییس سابق بازرسی شهرداری به شورای عالی امنیت ملی در خصوص تخلفات شهرداری است و اینکه آیا درست است هر مدیری که عوض می‌شود، برنامه‌هایش هم با آن می‌رود، گفت: برنامه‌های شهر را شورا تصویب می‌کند و در این برنامه‌ها با رفتن و تردد مدیران تغییری حاصل نمی‌شود. در آغاز همین دوره بخشی از برنامه‌های دوره قبل را به اجرا درآوردیم.

وی ادامه داد: در مورد مماشات نیز بگویم که من مماشاتی نمی‌بینم. ممکن است خیلی چیز‌ها را داد نزنیم. قطعا خیلی از موارد را پیگیری می‌کنیم، اما ما مرجع تشخیص نیستیم و فقط اطلاعات را در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار می‌دهیم.

شهردار تهران گفت: در مورد زلزله نیز باید بگویم که ری در قرن هفتم یک کلانشهر بود، اما از آن چه چیزی باقی ماند؟ باور ما این است که باید یاد بگیریم با زلزله زندگی کنیم. زلزله خواهد آمد و ما باید حداکثر آمادگی را داشته باشیم. معمولا برای ابن چنین حوادثی باید سناریو‌هایی آماده کرد.

حناچی با بیان اینکه باید بدانیم که اگر بدترین حالت اتفاق بیافتد، در این شهر چه رخ خواهد داد، تصریح کرد: مثلا در تهران مطالعه‌ای صورت گرفت و برخلاف چیزی که فکر می‌کردیم، فهمیدیم گسل ری از گسل فشم تخریب بیشتری خواهد داشت، یا دریافتیم تاثیرات ناشی از آتش‌سوزی بعد از زلزله موضوعی نیست که بتوان از آن گذشت.

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار فرانسه درباره کانال مالی اینستکس اروپا و اثر آن برای شهرداری گفت: خرید‌هایی که برای قطار شهری انجام می‌شود عمده آن از چین است و علت آن هم قیمت است. البته نسل جدید قطار‌ها در داخل کشور ساخته می‌شود و 40 درصد قطعات آن داخلی است و تلاش ما کاهش وابستگی است.

وی ادامه داد: بخشی از قطعات واگن‌ها برای ساخت صرفه ندارد و در دنیا هم سازندگان محدودی دارد، اما به هر صورت جهت گیری اصلی استفاده از ظرفیت داخلی است. الان هم واگن سازی تهران مونتاژ قطعات را دنبال می‌کند.

روزانه 45 هزار تن نخاله ساختمانی از تهران خارج می‌شود

وی درباره اینکه چرا برای بازیافت زباله‌های شهر تهران فکری نشده است، گفت: برای بازیافت زباله‌های شهر تهران فکر‌های زیادی شده است، اما مشکلاتی از جمله الگوی نامناسب جمع آوری زباله در شهر تهران وجود دارد و به تبع آن کار بازیافت سخت‌تر می‌شود. امروز پسماند در مخازن در سر چهارراه‌ها به صورت ترکیبی از زباله‌های تر، خشک، قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت جمع آوری می‌شود و همین امر باعث شده زباله گرد‌ها پای این مخازن بیایند و به یکی از اصلی‌ترین موانع تبدیل شوند.

حناچی با بیان اینکه در شهر تهران تلاشی برای کاهش تولید زباله نداریم، عنوان کرد: دلم نمی‌خواهد موضوع را به مسایل مالی بکشانم، اما تولید زباله باید پرهزینه باشد. امروز در بسیاری از کشور‌های دنیا تولید زباله بسیار پرهزینه است. ما باید این پیام را برسانیم که زباله کم تری در شهر تولید شود. در بسیاری از کشور‌های دنیا از جمله شهر لندن زباله‌ها هفته‌ای یک بار جمع آوری می‌شود. البته برای این موضوع تمهیدات زیادی هم اندیشیده شده است.

حناچی با بیان اینکه در شهرتهران 9000 تن زباله جمع آوری و خارج می‌شود اضافه کرد: همین طور روزانه 45000 تن نخاله ساختمانی که حجم بسیار بالایی است از شهر تهران خارج می‌شود. باید با برنامه‌های علمی این میزان را کاهش دهیم.

به گفته شهردار تهران در حال حاضر بازیافت نیز از این زباله‌ها انجام می‌شود، اما به دلیل مسایل مطرح شده کامپوست‌ها آن طور که باید قابل استفاده نیستند و باید تلاش‌های جدی تری در این خصوص صورت گیرد.

حناچی در پاسخ به سوال دیگری درباره تنوع ساختمان‌ها و نما‌های آن‌ها و توجه به این موضوع افزود: در این باره حرکتی پیش از ورود من به شهرداری تهران آغاز شده بود و من این موضوع را جدی‌تر دنبال خواهم کرد. البته بحث نما به آستانه زیبایی شناسی و مسایل اقتصادی هم مربوط می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بدهی‌های شهرداری تهران توضیح داد: بدهی‌های شهرداری تهران یک موضوع دینامیک است و شهرداری به بانک‌ها بدهی دارد و البته بخشی از بدهی‌ها مربوط به احکام محاکم خواهد بود.

وی درباره جایگزینی منابع درآمد پایدار به جای فروش تراکم گفت: تمام تلاش ما این است که شهر را از محل شهرفروشی اداره نکنیم و برای آن جایگزین‌هایی را فراهم کنیم که این موضوع البته به نحوه تأمین منابع بر می‌گردد.

شهردار تهران ادامه داد: هم اکنون در مجلس شورای اسلامی دو لایحه تأمین منابع پایدار و مالیات بر ارزش افزوده توسط کمیسیون‌های مربوطه تهیه شده و امید این است که در مجلس به تصویب برسد. اگرچه این لایحه قبل‌تر به صورت طرح مطرح شده بود، اما به دلیل بار مالی‌ای که وجود داشت به تصویب نرسید. اما خوشبختانه دولت نیز این بار خود این لایحه را به مجلس برده است.

حناچی تأکید کرد: اداره امور مالی شهر باید از این محل تأمین شود. البته باید بهره وری در شهر را نیز افزایش دهیم و هزینه‌های جاری در شهرداری تهران نیز کاهش پیدا کند.

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران به مشکل متکدیان در سازمان بهشت زهرا (س) و ایجاد مزاحمت برای خانواده‌های داغدار و نبود مأموران حفاظت کافی در این مکان، بیان کرد: سازمان بهشت زهرا (س) نیز علیرغم تمام تلاش‌های همکاران، مثل باقی حوزه‌های شهر است. اگر شکایتی وجود دارد، سامانه‌هایی برای رسیدگی به آن‌ها وجود دارد. درست است که به این ایرادات اشاره کردید، اما این را هم بگوییم که سازمان بهشت زهرا (س) یکی از منظم‌ترین سازمان‌های شهرداری است. من این موضوع خاص را تعقیب می‌کنم و در نشست‌های بعدی نتیجه آن را خدمت شما تقدیم خواهم کرد.

خبرنگار دیگری به صحبت‌های شهرداران قبلی مبنی بر اینکه دیگر پروژه‌های تونلی و پلی نخواهیم داشت گفت: قسمت اعظم شبکه حمل و نقل تهران اجرا شده است، اما بخش‌هایی باقی مانده است؛ مثل کمربندی شرق تهران، مثل ایده‌ای که ادامه صیاد را به کمربندی‌های دیگر وصل کند. بخشی از این موضوعات از جنس سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تعقیب خواهد شد. مسلما موضوع کمربندی‌های جدید از طریق بخش خصوصی قابل پیگیری است.

وی ادامه داد: البته این به این معنا نیست که کار عمرانی نخواهد شد؛ شکل آن تغییر خواهد کرد. مسابقه‌ای برگزار کردیم در دریاچه چیتگر؛ پروژه‌ای برنده شد؛ صورت مسأله این بود که دسترسی به حکیم از طریق چیتگر فراهم شود. نتیجه مسابقه درآمد، کسی که در مسابقه برنده شد یک چرخ و فلک بزرگ هم پیش‌بینی کرد.

شهردار تهران گفت: جنس پروژه‌های عمرانی از این پس تغییر خواهد کرد. تعداد زیادی فضای صنعتی متروک در شهر داریم که تبدیل به تهدید شده‌اند. می‌توانیم این تهدید‌ها را تبدیل به فرصت کنیم. ما برای کارخانه متروک و قدیمی سیمان‌ری برنامه داریم و با همکاری دولت این موضوع را تعقیب خواهیم کرد. این پروژه اگر اجرا شود بخش بزرگی از جنوب تهران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

حناچی در پاسخ به سوالی  که چه اقداماتی قرار است برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها انجام شود، بیان کرد: این نکته مهمی است چرا که میزان آلایندگی موتور‌های کاربراتوری و کلاً خودرو‌های کاربراتوری خیلی بالاست. ١٨ درصد آلودگی تهران مربوط به موتور‌های ٢چرخ کاربراتوری است. انگار فرهنگی جا افتاده است مبنی بر این‌که موتور مال آن‌هایی است که نمی‌خواهند قانون را رعایت کنند؛ باید اول این نگرش را درست کنیم.

وی افزود: می‌توانیم برای موتور‌های بنزینی ممانعت جدی ایجاد کنیم و موتور‌های برقی را مورد استفاده قرار دهیم. خوشبختانه کار‌های زیادی توسط استارت اپ‌ها انجام شده است. یکی از محور‌ها این است که چطور می‌شود موتور بنزینی را به موتور برقی تبدیل کرد. آن روزی که من سوار موتورسیکلت شدم، یک موتور داخلی بود که از بنزینی تبدیل به برقی شده بود. در صحبت با رییس جمهور نیز به این نتیجه رسیدیم که از حداکثر بضاعت برای حل این مشکل استفاده کنیم. بخشی از این موضوع نیز تکنیکی است که باید با همکاری استارتاپ‌ها حل شود.

بدهی‌های بانک شهر

حناچی درباره تعیین تکلیف کارگزاری‌ها و بدهی‌های بانک شهر گفت: میزان تحقق بودجه نقدی ما در شهرداری تهران 85 درصد است و در تادیه بودجه غیر نقد مقداری مشکل داریم. علت آن هم شرایط رکود و کاهش تقاضا برای استفاده از املاک برای بدهی‌ها است. اما تمام تلاش ما در حوزه مالی و املاک این است که بخشی از کسانی که آمادگی دارند تهاتر کنند، این املاک به آن‌ها واگذار شود. ذرباره گرفتن وام با استفاده از املاک این موضوعی است که از سال‌های قبل دنبال شده است، اما چون وام‌های قبلی تسویه نشده نمی‌توانیم وام جدید بگیریم. به مرور با بانک‌ها در حال تسویه هستیم تا بتوانیم تسهیلات بعدی برای حمل و نقل و مترو را مورد استفاده قرار دهیم. بدهی‌های برخی املاک خاص هنوز به عدد روشن نرسیده است؛ در حال مذاکره هستیم وقتی به سرانجام رسید خبر می‌دهیم.

حناچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شیوه فعالیت شرکت‌های تحت نظر شهرداری تهران مانند شرکت شهر سالم گفت: مجموعه‌هایی که به صورت شرکت تحت نظر شهرداری تهران اداره می‌شوند باید دارای سرعت عمل بوده و بتوانند هزینه‌های خودشان را تأمین کنند. البته شهرداری تهران مأموریتی مبنی بر حفظ سلامت همه شهروندان را ندارد، اما پرسنل خود را به طور کامل تحت پوشش قرار خواهد داد. شاید با توجه به شرایط خاص اقتصادی کمک‌هایی که انجام می‌شود همچون گذشته نباشد، اما این کار را انجام خواهد داد.

حناچی تأکید کرد:، اما این فرصت وجود دارد که این شرکت‌ها سود ده باشند و بتوانند خدمات بیرونی ارائه کنند و در این خصوص منع قانونی هم وجود ندارد.

حناچی در توضیح سایر فعالیت‌هایی که توسط شرکت‌های تحت نظر شهرداری تهران انجام می‌شود و به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند، گفت: اداره کل اجتماعی در حوزه معاونت اجتماعی موضوعات مربوط به کودکان کار و رسیدگی به معتادان و آسیب دیدگان حوزه اجتماعی را پیگیری می‌کند. البته ایجاد گرمخانه‌ها و جمع آوری کارتن خواب‌ها بخشی از این فعالیت‌ها است. بر اساس ادعای همکارانم که قریب به یقین است تمام تلاش ما این خواهد بود که در زمستان کارتن خواب‌ها بدون سرپناه نمانند.

شهردار تهران  درباره آخرین وضعیت بدهی‌های شهرداری تهران و اینکه شهردار پیشین اعلام کرده بدهی‌ها آن میزانی که اعلام شده است نیست، گفت: من بعضاً در این موارد با ادبیات غنی کشور پاسخ می‌دهم و دوستان هم شاکی می‌شوند، اما کشوری که مسایل فرهنگی غنی‌ای در آن وجود دارد موارد مشابه بار‌ها در آن به وجود آمده است که در ادبیات پاسخ آن را می‌توانیم ببینیم. البته من تنها به یک عبارت کوچک بسنده می‌کنم که یک دنیا جواب دارد. قدیمی‌ها می‌گفتند «مرد هست و قرضش» و در حال حاضر شهرداری است و بدهی‌هایی که وجود دارد. می‌توان گفت: میزان بدهی‌های شهرداری تهران روشن است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتصاباتی که صورت می‌گیرد و احیاناً اختلاف نظر‌هایی که در این باره با شورای شهر تهران وجود دارد، توضیح داد: در مورد انتصابات هیچ مشکل جدی وجود ندارد البته تفکر افراد با یکدیگر متفاوت است، اما باید برایند قابل قبولی وجود داشته باشد.

شهردار تهران تأکید کرد: جلسات مستمری با اعضای شورای شهر تهران برگزار می‌کنیم. دیروز هم آخرین جلسه با اعضای شورای شهر برگزار شد و همین حالا که من با شما صحبت می‌کنم چهار شهردار منطقه در حال تغییر هستند و این تغییرات آن قدر که لازم است ادامه پیدا می‌کند. اگرچه حداکثر تلاش ما این است که این موضوع را با شورای شهر با تفاهم پیش ببریم و نگرانی‌های دوستان را در شورای شهر پاسخگو باشیم./منبع:میزان