کد خبر: ۴۶۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ 02 March 2019

بهینه‌سازی مصرف جایگزینی مناسب برای طرح‌های توسعه‌ای

موضوع با اهمیت بهینه‌سازی مصرف انرژی در کنار اهداف مقدماتی خود مانند جلوگیری از هدر رفت انرژی و سرمایه در حوزه های مختلف، می تواند به عنوان راهکاری برای رشد اقتصادی بدون سرمایه گذاری های کلان به حساب آید.
به گزارش سازه نیوز، بهینه سازی مصرف سوخت موضوع گسترده‌ای در مقوله انرژی است که تمام بخش‌هایی که با مصرف انرژی در ارتباط است را شامل می‌شود.

بنا بر اهداف تعیین شده تا سال 1400 باید به 50 درصد از کاهش شدت انرژی دست یابیم که برای دستیابی به این هدف نخست باید محل‌های هدر رفت را شناسایی و پس از آن برای بهبود مصرف گام برداریم.

با تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده نیروگاه‌ها امکان صرفه جویی بالایی دارند که با سرمایه گذاری در آن‌ها می‌توان خروجی قابل ملموس تری را مشاهده کرد، پس از آن ساختمان‌ها نیز اتلاف انرژی قابل توجهی داشته که با اندکی توجه و صرف هزینه می‌توان از هدر رفت ثروت ملی جلوگیری کرد.

صنایع نیز یکی دیگر از مراکزی هستند که حجم بالای اتلاف انرژی در آن‌ها به ثبت رسیده، که در راستای مقابله با آن‌ در برخی واحد‌های تولیدی به طور مثال واحد‌های پتروشیمی برای گاز تحویلی تمهیداتی اندیشیده شده که مصرف بهینه سوخت در آن‌ها صورت گیرد؛ اقدامی که علاوه بر حفظ منابع انرژی در کشور در بحث هزینه‌ها نیز یاری رسان واحد‌های تولیدی باشد.

در میان منابع انرژی مورد استفاده در کشور بنزین یکی از منابعی است که سرفصل بهینه سازی برای آن با توجه به شیب تند رشد مصرف حائز اهمیت است، مسئله‌ای که اگر به آن از هم اکنون که در مرحله خودکفایی در تولید بنزین هستیم توجه نشود به گفته هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نفت در سال‌های آینده مجددا ما را به وارد کننده بنزین تبدیل خواهد کرد.

برای این مسئله تاکنون راهکارهای مختلفی بیان شده که به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت راهکار تلفیقی بیشتر از سایر گزینه ها ارجحیت دارد، که با این حال تاکنون پیشنهادی برای آن به مرحله نهایی نرسیده است.

به صورت کلی می‌توان گفت، طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته و بنا بر اعلام سازمان بهینه سازی مصرف انرژی کشور هدف گذاری‌ها برای رسیدن به صرفه‌جویی سالانه 50 درصدی در مصرف انرژی با بی تفاوتی نسبت به منابع انرژی امکان پذیر نبوده، بلکه با سرمایه گذاری به نسبت کمتر در مقایسه با طرح‌های توسعه‌ای می‌توان چندین برابر آن را به چرخه انرژی و مالی کشور بازگرداند./منبع:میزان