کد خبر: ۴۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ 02 March 2019

قیمت مسکن در سال آینده چگونه خواهد بود؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه قیمت مسکن در سال آینده مطلقا جهش نخواهد داشت، گفت: ایرانیانی که به خرید ویلا در دبی، ترکیه و گرجستان اقدام کرده‌اند، بعد از مدتی متضرر شدند.
به گزارش سازه نیوز، مصطفی قلی‌خسروی امروز در ششمین نمایشگاه بین‌المللی املاک و مستغلات در پاسخ به این سؤال که قیمت مسکن در سال آینده چگونه خواهد بود، گفت:‌ در مورد وضعیت بازار مسکن در سال آینده باید توضیحاتی از گذشته بازار مسکن ارائه کنم، چرا که بعد از انقلاب در سال‌های 68-86-91 و 97 با جهش قیمت مسکن مواجه شده بودیم که این جهش قیمت دارای علل مختلفی بود.

وی افزود:‌ 4 مؤلفه اصلی پول، طلا، حامل انرژی و ارز باعث رشد قیمت مسکن در این سال‌های مورد اشاره بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک  تاکید کرد: متاسفانه با رشد جهشی قیمت مسکن قدرت خرید و توان متقاضیان پایین آمد، اما باید اذعان کنیم که به همین دلیل و کاهش قدرت خرید متقاضیان جهش قیمتی مطلقا در بازار مسکن رخ نخواهد داد، اما اگر بخواهیم یک پیش‌بینی در بازار مسکن را ارائه کنیم، باید بگویم رشد قیمت مسکن در سال آینده پایین‌تر از نرخ تورم خواهد بود.

قلی خسروی در پاسخ به این سؤال که آماری ارائه شده بود، مبنی بر اینکه ایرانیان مقام دوم و یا سوم خرید مسکن در ترکیه را به خود اختصاص دادند. آیا توصیه‌ای به ایرانیانی که قصد خرید ملک در ترکیه،‌گرجستان و یا دبی را دارید یا خیر، گفت: ایرانیانی که در این سه کشور اقدام به خرید ملک کرده‌اند، بعد از مدتی متضرر شدند. پس باید بگویم ایران بهترین نقطه از هر لحاظ برای خرید ملک است.

وی ادامه داد:‌ به طور مثال در ترکیه بعد از خرید ملک دو سند ارائه می‌شود که سند دوم بعد از تصرف ارائه می‌شود. پس با توجه به اینکه اقامت به سختی داده می‌شود، بحث مالکیت ایرانیان در این کشور به مشکل برمی‌خورد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خاطرنشان کرد:‌ پس اگر ایرانیان قصد خرید ملک دارند، از طریق بانک ایرانی(ملت) اقدام کنند که در قبال خرید آپارتمان در ترکیه اجناس تولید ایران فروخته شود. بدین ترتیب از خروج ارز جلوگیری خواهد شد.

خسروی در پاسخ به این سؤال که آیا اتحادیه املاک نظارتی بر سایت‌های مجازی دارد یا خیر، گفت: اگر سایت‌های مجازی به مشاوران املاک متصل باشند، هم اتحادیه و هم متقاضیان مسکن سود خواهند کرد، اما اگر این موضوع رخ ندهد و روز به روز از یکدیگر فاصله بگیرند، کارآیی لازم به وجود نخواهد آمد.

وی تاکید کرد: اتحادیه املاک از سایت‌ها می‌خواهد که با این اتحادیه املاک  جلسه بگذارند و نوآوری‌های خود را در اتحادیه املاک مطرح کنند.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک برخی سایت‌ها را ما تائید می‌کنیم، چرا که برنامه این است که با استفاده از این سایت‌ها مردم بتوانند در یک فضای امن به سرعت به فایل‌ها دسترسی داشته باشند.

خسروی ادامه داد:‌ما نمی‌توانیم با تکنولوژی مخالفت کنیم، بلکه باید با آن‌ها همراه باشیم. هر چند نباید از ریشه اصلی مشاوران املاک غافل شویم.

وی با اشاره به اینکه استارت‌آپ‌هایی که با اتحادیه املاک همراه باشند با آغوش باز از آنها استقبال می‌کنیم، گفت: آنهایی که از ریشه خود جدا هستند، با آنها برخورد خواهیم کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد:‌یکی از این سایت‌ها قیمت ملک و آدرس ملک را می‌دهد که اشکال دارد، پس ما نباید به افزایش قیمت دامن بزنیم.

خسروی افزود:‌به عنوان مثال فردی که خانه خود را متری 12 میلیون هم نمی‌خریدند به یک باره قیمت آن ملک 17 میلیون تومان تعیین کرده و یک نفر هم آن را 16 میلیون تومان خریداری کرده، پس نباید مرجع باشد. پس از مردم تقاضا دارم که قیمت‌های منطقه را از مشاوران املاک سؤال کنند.

وی با اشاره به اقدام شهرداری در دهه 70 در مورد تعیین قیمت گفت: آن زمان شهرداری فایل‌های فروش ملک را در اختیار شهروندان قرار می‌داد و متاسفانه بعضی از افرادی که از خانه و ملک بازدید کرده بودند، سرقت‌هایی رخ داده بود. پس باید سایت‌های مجازی و استارت آپ‌ها به امنیت فروشندگان ملک توجه ویژه‌ای کند.

خسروی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید آیا می‌توان در خصوص جلوگیری از رشد نرخ اجاره بها اقداماتی صورت داد، گفت: بهترین کار این است که صنعت اجاره داری در کشور رونق بگیرد و سازمان‌ها و نهادهای دولتی و شهرداری با یکدیگر مشارکت کرده و واحدهای مسکونی برای جوانان و خانه اولی‌ها احداث کند.

همچنین در این نشست میلاد بازدار مدیر یکی از سایت‌های فعال در بازار ملک در حاشیه این نمایشگاه در پاسخ به این سؤال که آیا نرخ اجاره بها در سال آینده افزایش خواهد یافت یا خیر،‌گفت: به اعتقاد بنده سال آینده بازار اجاره فعال خواهد بود.

همچنین رضا اربابیان مدیر یکی از سایت‌های فعال در بازار معاملات املاک در خصوص اینکه با برخی سایت‌های دیگر تلفیق شدند تا امور املاک با شفافیت و سرعت بهتری انجام شود، گفت: مشاوران املاک قطعا در فعالیت سایت‌های مجازی مهم هستند، ما نیز با توجه به ترافیک و تعداد کاربران می‌توانیم به آنها کمک کنیم.

وی در مورد اظهارات رئیس اتحادیه املاک در مورد امنیت، گفت: در خصوص امنیت نیز بسیار حساس هستیم و اگر تخلفی از طرف فردی صورت بگیرد IP و شماره فرد مورد نظر را مسدود خواهیم کرد.

وی گفت:‌در این راستا 1500 فروشگاه راه‌اندازی شده که سایت‌های مجازی برای آژانس‌های املاک محسوب می‌شوند، پس در این ویترین تمام آگهی‌ها وجود دارد.

به گفته وی در زمینه اعتماد سازی بسیار کمک کرده‌ایم چرا که قراردادها در نهایت در دفاتر املاک منعقد می‌شود.

اربابیان خاطرنشان کرد: چشم‌انداز ما این است که تجربه خوبی مردم در یک معامله به دست آورند،‌همچنین در مورد اشتغال نیز فعال و بسیاری از کسب وکارهای کوچک از طریق سایت درآمدزایی می‌شود.

به گفته وی فعالان حوزه موبایل، صنایع دستی، موسیقی، خودرو و املاک از جمله شغل‌های مرتبط با ما هستند.


منبع: فارس