کد خبر: ۴۶۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ 17 March 2019

تاکید بر اجرای مبحث 12 مقررات ملی ساختمان

این جلسه با حضور مهندسین محسن فلاح، محمدعلی عبدالله پور، رضا عصاره و سلامی از سازمان نظام‌مهندسی خوزستان و علی علی نژاد رئیس انجمن صنفی شهرستان دزفول در سالن جلسات نظام‌مهندسی استان برگزار شد.

 حاضرین ضمن ابراز خرسندی از برگزاری اولین جلسه در خصوص صلاحیت و دوره‌های آموزشی کارگران و استادکاران ساختمانی در حرفه تأسیسات مکانیک و برق ساختمان به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

در ابتدای جلسه مهندس فلاح عضو هیئت‌مدیره نظام‌مهندسی (در رشته تأسیسات)، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در خصوص ساماندهی مجریان و کارگران لوله‌کش گاز خانگی و تجاری توضیحاتی ارائه نمود و در ادامه، افزود: شیوه‌نامه‌ای توسط کمیته آمورش و پژوهش سازمان نظام‌مهندسی استان خوزستان در خصوص آموزش مجریان آب و فاضلاب و برق‌کاران ساختمان تهیه و تنظیم گردیده که مطابق این شیوه‌نامه و برنامه‌ریزی صورت گرفته، ثبت‌نام استادکاران و کارگران مذکور (برق و آب و فاضلاب) از طریق سامانه  نظام‌مهندسی استان با همکاری انجمن‌های صنفی در ابتدای سال ۹۸ و گذراندن دوره‌های آموزشی مدنظر مطابق این شیوه‌نامه و در نهایت تخصیص کد اجرایی برای استادکاران برق‌کار و آب و فاضلاب ساختمان  در نظر گرفته خواهد شد.

 وی در ادامه، این نوید را داد که از سال آینده در تمام استان خوزستان مجریان صلاحیت‌دار و مجاز و دارای کد اجرایی و کد صنفی فقط می‌توانند جهت اجرا در ساختمان‌ها مشغول بکار شوند  که درواقع با این اتفاق مهم کیفیت اجرایی سیستم‌های تأسیسات برق و مکانیک ساختمان‌ها که در واقع قلب یک ساختمان می‌باشند بهبود خواهد یافت و نیز جهت ایجاد اشتغال استادکاران و کارگران بومی همان شهرستان، بستری مناسب فراهم خواهد شد که همانند مجریان لوله‌کش گاز خانگی و تجاری  با دریافت کد اجرایی فقط در همان شهرستان فعالیت نمایند تا هیچ غیربومی یا اتباع بیگانه حق  ورود به کارهای اجرایی را پیدا ننمایند.

 در ادامه جلسه،  عصاره، عبدالله پور و سلامی ضمن ارائه نظرات مفید و کارگشا در خصوص دوره‌های آموزشی که در مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان تأکید گردیده و رعایت نکردن نکات ایمنی و بهداشت‌کار در کارگاه‌های ساختمانی را سبب بروز حوادث ناگواری برای مجریان کار برشمردند که کلیه استادکاران و کارگران ساختمانی می‌توانند با گذراندن دوره‌های ایمنی از لحاظ سلامت و بهداشت به سطح بالایی برسند چرا که دوره‌های مذکور تسهیلات رفاهی بهداشتی، وسایل حفاظت فردی،  وسایل و سازه‌های حفاظتی و وسایل تجهیزات و ماشین‌آلات ساختمانی و سایر مقررات مربوط به تأسیسات حرارتی، برودتی، سیم‌کشی و نصب تأسیسات و تجهیزات برقی را آموزش  خواهد داد.

 در ادامه‌ی این جلسه، علی نژاد ضمن ارائه گزارشی از عملکرد انجمن صنفی صنعت ساختمان شهرستان دزفول در چند سالی که از راه‌اندازی این انجمن گذشته، بیان نمود: صدور کارت‌های هوشمند صنفی گامی مفید جهت شناسایی کارگران و استادکاران بومی خواهد بود. چرا که این نوع کارت‌ها تحت هیچ شرایطی قابل کپی‌برداری نیستند و تمامی اطلاعات کارگران در این کارت‌ها ثبت گردیده است.

 وی اضافه نمود: بعد از نشستی که با استاندار محترم استان خوزستان داشته‌ایم، وی تأکید بر همکاری چندجانبه بین انجمن‌های صنفی، نظام‌مهندسی،  مسکن و شهرسازی، فنی حرفه‌ای، شهرداری‌ها و ادارت کار شهرستان‌ها را داشته‌اند.

رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران دزفول ضمن ابراز خرسندی از برگزاری اولین جلسه، در ادامه افزود: انجمن‌های صنفی از نظام‌مهندسی  استان انتظار دارند که مکانیسمی با همکاری نظام‌مهندسی، ادارات کار،شهرداری‌ها و انجمن‌های صنفی طراحی شود که مهندسین ناظر در ساختمان‌ها در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی از طریق کارفرما یا مجریان کار بعد از تذکرات اولیه و تهیه گزارش تخلف به همراه بازرسان ادارات کار  ورود کرده و با متخلفین بر اساس قانون برخورد نمایند.

علی نژاد ادامه داد: در جلسات بعدی با نظام‌مهندسی استان به دنبال اجرایی شدن طرحی هستیم که بیش‌ازپیش نظام‌مهندسی، انجمن‌های صنفی، سازمان فنی و حرفه‌ای و شهرداری‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند. چرا که با این کار می‌توان به‌راحتی امنیت شغلی و جانی را برای کلیه کارگران و استادکاران ساختمان فراهم نمود  و همچنین از ورود اتباع بیگانه و غیر بومی در استان خوزستان جلوگیری به عمل آورد.

در پایان این نشست، علی نژاد ضمن تشکر از زحمات مهندس عبدالله پور جهت برگزاری اولین جلسه، از کلیه حاضرین در جلسه تقدیر و تشکر به عمل آورد و برای کلیه کارگران و استادکاران ساختمانی سالی پر از خیروبرکت را از خداوند متعال  مسئلت نمود.  
منبع: ایلنا