کد خبر: ۴۶۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ 06 April 2019

معاملات مسکن در اسفند گرم‌تر از بهمن بود

بر اساس اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک، معاملات مسکن در اسفندماه ۱۳۹۷ نسبت به زمان مشابه سال قبل در کل کشور و شهر تهران به ترتیب ۲۶ درصد افزایش و هفت درصد کاهش داشته است؛ با این حال تعداد قراردادها به ترتیب ۲۴ و ۳۳ درصد نسبت به بهمن ماه افزایش نشان می‌دهد.
به گزارش سازه نیوز،  مصطفی‌قلی خسروی اظهار کرد: در اسفندماه سال 1397 بالغ بر 69 هزار و 140 مورد خرید و فروش ملک در کل کشور انجام شده که نسبت به ماه قبل از آن 24 درصد و نسبت به زمان مشابه سال قبل از آن 26 درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد اشاره هم‌چنین 35 هزار و 233 قرارداد اجاره در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به بهمن ماه 1397 بالغ بر 10 درصد و نسبت به اسفندماه سال قبل از آن 12 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در شهر تهران نیز 14 هزار و 494 مورد خرید و فروش مسکن طی اسفندماه 1397 صورت گرفته که نسبت به بهمن ماه 33 درصد افزایش و نسبت به اسفندماه 1396 بالغ بر 7 درصد کاهش نشان می‌دهد. هم‌چنین در اسفندماه 1397 شاهد امضای 10 هزار و 524 مورد قرارداد اجاره بودیم که نسبت به ماه قبل 9 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن 18 درصد کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که خوشبختانه بازار خرید و فروش مسکن در اسفندماه مقداری گرم شد، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در املاک نسبت به طلا و ارز مزیت دارد؛ چرا که مسکن، کالایی مطمئن محسوب می‌شود و پس از نوسانات اقتصادی با نرخ تورم در حالت توازن قرار می‌گیرد. از سوی دیگر با توجه به پیشران بودن بخش مسکن، افزایش معاملات در این بخش به ایجاد اشتغال منجر می‌شود اما بازارهای ارز و طلا چنین خصوصیتی ندارند.

خسروی درباره پیش‌بینی از بازار مسکن در سال 1398 گفت: با توجه به رشد بیش از حد قیمت‌ها در سال گذشته، امسال قیمت مسکن حدود نرخ تورم و حتی پایین‌تر قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که در سال 1391 یک‌مرتبه قیمت ارز بالا رفت قیمت ملک هم مانند سایر کالاها سه برابر شد. بعد که قیمت دلار به 4.000 تومان رسید شاهد ثبات بازار مسکن بودیم که تا پنج سال ادامه یافت. مجدداً در سال 1397 پرش قیمت ارز و کاهش ساخت و ساز، اثر خود را در بازار مسکن گذاشت. بنابراین کلید ایجاد تعادل در بازار مسکن، تناسب بین عرضه و تقاضا است.

به گفته خسروی، برنامه احداث 400 هزار واحد مسکونی که از سوی وزیر راه و شهرسازی اعلام شده، از دو جنبه اشتغال و گردش مالی اهمیت دارد؛ زیرا 174 شغل کلیدی به بازار مسکن وابسته است و هرچه معاملات بالاتر برود به رونق اقتصاد منجر می‌شود.




منبع: ایسنا