کد خبر: ۴۶۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۳ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ 09 April 2019

موج سواری رسانه های معاند از سیل در خوزستان

سیل اخیر در استان خوزستان باعث شده تا رسانه های قسم خورده معاند باز کاسه داغ تر از آش شوند و با انتشار اخبار منفی و دروغین و با انحراف ذهن مردم تنها یاس و التهاب را به جامعه القاء کنند.
*محسن بهاروند: سیل و بلایای طبیعی موضوعی است که همواره بشر را در اقصی نقاط جهان آزار می دهد حتی کشورهای پیشرفته دنیا نیز گاهی اوقات با این پدیده های شوم دست و پنجه نرم می کنند اما رسانه های آنها و رسانه های ما هرگز کم کاری و یا مشکلات آنان را به نقد و چالش نمی کشانند.
هر چند سیل و آثار منفی آن برای ما و دولتمردان تلخ و غیر قابل توجیه است اما القاء ناامیدی می تواند وضع جامعه را بدتر کند و حتی نهادهای امدادی کشور را در ارائه خدمات به مردم آسیب دیده از سیل با مشکل جدی مواجه کند.
با نگاهی به عملکرد رسانه های معاند خارج از کشور خواهیم دید که خط خبری آنها تنها تزریق یاس و ناامیدی به جامعه است به گونه ای خبر می دهند که مسئولان دست بر روی دست گذاشته و تنها شاهد نابودی مردم از لحاظ جان و مالشان هستند.
در مقوله مشکلات اجتماعی همواره دو مولفه یکی پیشگیری و دوم امداد رسانی بسیار مهم است. چیزی که مسئولان و دولتمردان ما از روزی که قرار بوده بارانهای سیل آسا و طغیان رودخانه ها رخ دهد در دستور کارشان بوده است.
از بهمن ماه گذشته تا کنون از طریق مقامات مسئول مدام از تریبونهای مختلف از وقوع سیل در فروردین ماه حکایت شده است. نهادهای مسئول وظیفه اطلاع رسانی و آگاه کردن مردم را داشته اند و با نگاهی گذرا به اخبار گذشته در رسانه های رسمی و موجه نظام این اعلام هشدارها مشهود و محرز است.
اینکه در روند کارها از جمله پیش گیری و یا امداد رسانی نواقصی و یا ناهماهنگی هائی هم رخ داده هیچ شک و شبهه ای نیست زیرا حجم سیلاب در استان بسیار سنگین و فراتر از ذهن است اما اینکه اساس کار را زیر سوال ببریم و اینکه هیچ کاری انجام نشده به دور از انصاف و عدالت است.
از روزی که این حادثه در استان خوزستان شکل گرفته است همه مقامات مسئول کشوری و استانی پای کار بوده اند. از رهبری و رییس جمهوری گرفته تا روسای قوا و دولتمردان که برای نجات جان افراد و نیز کم کردن خسارات مالی دغدغه داشته اند مشخص است که نسبت به مردم هیچگاه بی تفاوت نبوده و نیستند.
هنگامی که رهبر معظم انقلاب در کوران سیل مسئولان را احضار و از آنان می خواهد تا به جد برای مردم و نجات جان و مال آنان تلاش کنند نشان می دهد که برای نظام وجود تک تک مردم فارغ از قومیت ها و مذهب آنان مهم است و هیچ مسئولی در این زمینه بی تفاوت نبوده و نیست.
رییس جمهوری ، رییس قوه مقننه، معاون اول رییس جمهوری ، وزیران مختلف، فرماندهان نظامی و انتظامی، رییس کل ستاد نیروهای مسلح و ... همه در این مدت به خوزستان آمده اند و ضمن اعلام همدردی نسبت به طرح ایده و ارائه راهکارها حساس و پیگیر بوده اند.
اما رسانه های بیگانه هیچگاه این موارد را ندیده اند و مدام نظام را به چالش می کشانند و به گونه ای اخبارشان را مدیریت و هدایت می کنند که به مردم بگویند مسئولان نظام هیچ کاری برایشان نکرده و نمی کنند.
دیروز وقتی با مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان به گفت و گو نشستیم ایشان فقط به وظیفه امداد رسانی در قبال مردم اشاره کرد و می گوید مردم حق دارند ما را به چالش بکشند و زمانی که در مورد نقص در امداد رسانی و یا توقعات کم مردم در قبال نظام حرف می زند به ناگاه بغضش ترکیده می شود و در قبال مشکلات موجود مردم و صبوری آنها فقط اشک می ریزد.
سیل بندها شکسته شدند، امداد رسانی به هیچ جا انجام نمی شود. سیلاب روستا به روستا خانه های مردم را به زیر می کشد. چادر نیست، غذا نیست. مواد بهداشتی نمی رسد. امداد گران حضور ندارند. گونی و بیل و خاک برای ترمیم سیل بندها وجود ندارد.دولت در بخش ترمیم سیل بندها کمک نمی کند. فلان سیل بند شکست. به زودی اهواز به زیر آب می رود. مردم فرار کنند و جانشان را نجات دهند و ... این ها خط خبری رسانه های بیگانه است برای مایوس کردن مردم و فاصله انداختن بین آنان و مسئولان نظام.
اما آنچه که در این بین مهم است اینکه نیک می دانیم که بیگانگان و دشمنان نظام همین رسالت را دارند و خیلی هوادار و خیر خواه مردم ما نیستند و اطلاع رسانی منفی از امداد رسانی خط و هدف خبریشان می باشد اما توقعی که وجود دارد اینکه رسانه های ما نمی بایست در زمین دشمن بازی کنند.
رسانه ها باید واقع بینانه با مردم مواجه شوند.نواقص را حتما بیان کنند و مسئولان را از ضعف ها آگاه کنند اما هرگز نباید القاء یاس کنند و به مردم امید دهند و این احساس را در جامعه تقویت کنند که مسئولان برای حل مشکل مردم در کنار آنها هستند و حتما هم تا پایان کار تلاش خواهند کرد.
رسانه های ما نباید خط خبری خود را از معاندان بگیرند و حتی می بایست به عکس خط خبریشان را از آنها جدا کنند و با طرح مسائل تفرقه افکنانه که از سوی آنان مواجه می شود مقابله کنند و به آنها بگویند که مردم ما اعم از همه اقوام متحد تر از گذشته، خود برای مسائلشان آستین بالا زده اند و نیاز به هیچ دلسوزی در فرا مرزهای خود ندارند.
در خوزستان به رغم وجود مشکلات در مقابله با سیلاب و یا امداد رسانی همه مسئولان امروز به میدان آمده اند تا این حادثه قهریه طبیعی و خدادادی را هم سرکوب کنند و رسانه های ما نیز باید به دور از شانتاژهای معاندان تمرکز خود را بر رفع مسائل بگذارند و کمک کنند تا این بلای آسمانی هر چه زودتر به یک فرصت طلائی برای وحدت مردم و مسئولان تبدیل شود.
در همین فضای مجازی آلوده امروز کانالهائی از سوی دشمنان نظام شکل گرفته که کارشان ایجاد التهاب در جامعه است. نگران کردن مردم وظیفه آنهاست.التهاب افکنی سیاست 40 ساله آنهاست که بارها و بارها مردم آن را مشاهده کرده و یا لمس نموده اند و با آن مقابله کرده اند و ضرورت دارد امروز رسانه های دلسوز ایران اسلامی به دور از گرایشات حزبی و سیاسی به رفع این دغدغه ها کمک کنند و مردم و مسئولان را ترغیب کنند تا جانانه با این بلایای طبیعی مقابله نمایند.
رسانه های ما وظیفه دارند تا دشمنی های بیگانگان را برای مردم عزیزمان بازگو کنند و بگویند ایرانی که همواره کشورهای دنیا را در هنگام بلایای طبیعی مساعدت کرده اند امروز مورد کینه و دشمنی آنان قرار گرفته و کمترین مساعدتی را از آنان شاهد نبوده اند.
آنان با گره زدن امداد رسانی با تحریمها علت کمک نکردن را همین تحریم ها اعلام کرده اند در حالی که رسانه های داخلی ما آنگونه که می بایست به آن نپرداخته اند و گویا از این خط خبری رسانه های بیگانه غافل مانده اند.
رسانه های متعدد ما اعم از دیداری ،نوشتاری و شنیداری می توانند به مردم امید دهند و خط خبری رسانه های بیگانه که می خواهند نظاممان را ناکارامد جلوه دهند را باید رسانه های دلسوز پاک کنند.



منبع: ایرنا
برچسب ها: سیل، خوزستان