کد خبر: ۴۶۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ 10 April 2019

سد کرخه در سلامت کامل

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه سد کرخه در سلامت کامل است، گفت: تشدید بارندگی‌های اخیر موجب شده تا ۸.۵ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد مخزن سد شده و ذخیره فعلی کرخه به بیش از ۶ میلیارد مترمکعب برسد که این رقم حدود ۳۴ برابر سد کرج است.
به گزارش سازه نیوز، محمد حاج‌رسولی‌ها در حاشیه بازدید از سد کرخه با تاکید بر این‌که میزان بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون به 290 میلیمتر رسیده است، گفت: سهم جبهه بارشی اخیر کشور (26 اسفندماه تاکنون) از این رقم حدود 85 میلیمتر بوده است که در دو جبهه بارشی 50 میلیمتری و یک جبهه بارشی 15 میلیمتری به وقوع پیوسته است.

وی تاکید کرد: بارندگی مناسب سال آبی جاری موجب شده است که میزان رواناب‌ها در سطح کشور به حدود 50 میلیارد مترمکعب برسد که بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال آبی جاری حدود 30 تا 40 درصد دیگر نیز به حجم رواناب‌های کشور اضافه می‌شود و این رقم به 70 میلیارد مترمکعب خواهد رسید. بنابراین رواناب ایجاد شده 3.5 برابر سال گذشته است.

حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: از میان 50 میلیارد مترمکعب رواناب ایجاد شده، حدود 20 میلیارد مترمکعب آن در سدها ذخیره شده است و 30 میلیارد مترمکعب آن برای مصرف در بخش‌های مختلف از جمله مصارف زیست محیطی رهاسازی شده و بخشی از آن نیز به صورت سرریز روانه دریا شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر این‌که بارندگی‌های اخیر موجب آبگیری 40 تالاب مهم ایران شده است، عنوان کرد: از ابتدای سال آبی تاکنون دریاچه ارومیه حدود 50 سانتی‌متر افزایش ارتفاع آب داشته است. در حال حاضر تالاب‌های شادگان و هورالعظیم خوزستان نیز که سال‌ها منشأ گرد و غبار بوده‌اند شرایط مطلوبی پیدا کرده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که سد کرخه سیلاب 200 ساله را مهار کرده است، گفت: این سازه توانسته است سیلاب‌های با دبی متوسط 5900 مترمکعب در ثانیه و یا لحظه‌ای 8400 مترمکعب در ثانیه را به حدود 2000 تا 2500 مترمکعب در ثانیه تعدیل کند.

حاج‌رسولی‌ها خاطرنشان کرد: نباید از این نکته مهم غافل بشویم که اگر این سد وجود نداشت، رهاسازی سه برابر خروجی فروردین‌ماه به پایین دست یک فاجعه بزرگ زیست محیطی را رقم می‌زد ولی خوشبختانه به برکت وجود این سازه بزرگ سه کیلومتری توانسته‌ایم این سیلاب را در مخزن سد کنترل کنیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان فروردین‌ماه و اوایل اردیبهشت شاهد تشدید بارندگی‌ها و وقوع سیلاب در منطقه باشیم، از این رو پایداری سد و ورودی و خروجی به این سازه به طور کامل تحت کنترل است تا بتوانیم سیلاب‌های پیش‌رو را نیز مدیریت کنیم.

وی با تاکید بر این‌که سد کرخه امسال ورودی بی‎ سابقه‌ای را تجربه کرده است، گفت: در طی این مدت 8.5 میلیارد مترمکعب سیلاب وارد مخزن سد کرخه شده است که در طول دوره آماری این سازه ورودی این چنینی تاکنون به ثبت نرسیده است ولی با این وجود این میزان آب در زمان بندی‌های مختلف در سد ذخیره و به تدریج تخلیه شده است تا برای سیلاب‌های بعدی آماده و پیک آن تحت کنترل باشد.


مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: تشدید بارندگی و وقوع سیلاب در منطقه موجب شده است تا ذخیره فعلی سد کرخه به بیش از 6 میلیارد مترمکعب برسد که این رقم حدود 34 برابر حجم آب سد کرج است.

حاج‌رسولی‌ها در پایان تاکید کرد: در حال حاضر سد کرخه و پایداری آن در سلامت کامل است و بیش از 1200 ابزار دقیق این سد به صورت مستمر قرائت می‌شود که تا این لحظه شاهد هیچ مشکلی نبوده‌ایم.

انسجام سیمره و کرخه به‌منظور کاهش دبی ورودی به رودخانه کرخه

وجود مخزن سد سیمره در یکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه کرخه، کمک بی‌بدیلی در مهار سیلاب جاری در این حوضه آبریز است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران هم با بیان این مطلب افزود: با توجه به بارش‌های کم‌سابقه اخیر در غرب کشور، سد سیمره در استان ایلام توانست حجم بالایی از سیلاب‌های بالادست حوضه آبریز این سد را کنترل و از ورود سیلاب‌های مخرب به استان‌های لرستان و خوزستان جلوگیری کند.
بهروز مرادی افزود: با دستور وزیر نیرو در ایام ابتدایی سال، با حضور کلیه عوامل اجرایی در محل سد سیمره و بررسی تمامی جوانب امر، موفق به کنترل دبی 3080 مترمکعبی ورودی به این سد شدیم.

وی با اشاره به آورد رودخانه سیمره عنوان کرد: چنانچه حجم آورد آب در سد سیمره مهار نمی‌شد، با ورود آن به پایین‌دست و سد کرخه که آخرین سد پایین‌دست آن به شمار می‌رود، مشکلات و روزهای سختی برای مردم خوزستان در تعطیلات ایام نوروز رقم می‌خورد.

مرادی به ایجاد ظرفیت در مخزن سد سیمره قبل از وقوع سیلاب اشاره و تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش‌های اخیر، در اسفندماه سال گذشته به میزان 10 متر تراز مخزن را پایین آوردیم که با این اقدام، حدود 400 میلیون مترمکعب ظرفیت برای مهار سیلاب در مخزن ایجاد شد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: در حوضه کرخه می‌توان با اعمال تمهیدات فنی و افزایش تراز مخزن سد سیمره (از تراز فعلی 708 تا تراز 716) به میزان 400 میلیون مترمکعب دیگر ذخیره موقت ایجاد کرد که پس از فروکش کردن سیلاب این حجم متناسب با کاهش ورودی به سد سیمره، در فرصت مناسب تخلیه شود.




منبع: ایسنا