کد خبر: ۴۶۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ 15 April 2019

حجم آب سدهای خوزستان به ۱۸ میلیارد مترمکعب رسیده است

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: پیک سیل در مناطق خوزستان تمام شده و از آن گذر کرده‌ایم.
به گزارش سازه نیوز،  عیسی کلانتری (رییس سازمان حفاظت محیط زیست) درباره حجم آبی که پشت سدهای خوزستان ذخیره شده‌است، گفت: حجم سدهای خوزستان در مجموع حدود 20 میلیارد مترمکعب است که در حال حاضر در حدود 18 میلیارد مترمکعب آب دارد.

وی ادامه داد: این مقدار می‌تواند برای مصرف سالیانه استان در نظر گرفته شود و با توجه به اینکه سدهای این مناطق عمدتا برقی هستند، آب پشت سد می‌تواند هم برای تولید برق و هم برای مصارف شرب و کشاورزی استان مورد استفاده قرار بگیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که با توجه به آب شدن برف‌ها در ارتفاعات مناطق بالادست و ورود این آب‌ها به سدهای خوزستان و بالا رفتن حجم آب در سدها آیا ممکن است، خطری ساکنان  مناطق پایین‌دست را تهدید کنند و مجبور به تخلیه مناطق مسکونی شوند، تصریح کرد: باید آب سدها تخلیه شود، چراکه بیش از حجم‌شان دیگر ظرفیتی ندارند و باید از طریق تخلیه آب ورودی و خروجی سدها را تنظیم کنند.

کلانتری با بیان اینکه تقریبا سدها در این مناطق پر شده‌اند و هر چقدر آب وارد می‌شود، باید از آن طرف نیز خارج شود، خاطرنشان کرد: پیک سیل در این منطقه تمام شده و ما از آن گذر کرده‌ایم و بعید می‌دانم نیاز به تخلیه منازل مسکونی در این مناطق باشد.

وی همچنین درباره خسارت‌های ناشی از سیل به مناطق حفاظت‌شده محیط زیست در استان‌های درگیر سیل در کشور گفت: میزان خسارات ناشی از سیل به محیط‌زیست و مناطق حفاظت شده کم بوده و اتفاقا این سیلاب‌ها برای بخشی از محیط‌زیست نیز مفید بوده است.



منبع: ایسنا