کد خبر: ۴۶۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ 16 April 2019

گسترش "مال‌"ها در مقابل "رونق تولید" است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه روند فعلی گسترش مال‌ها بهره‌ای به اشتغال و تولید نمی‌رساند، تصریح کرد که دست‌اندرکاران فروشگاه‌های بزرگ باید متعهد شود که ۵۰ تا ۸۰ درصد کالاهای خود را از تولیدات داخلی تأمین کنند.
به گزارش سازه نیوز، عبدالوهاب سهل‌آبادی با بیان اینکه اگر نگاه ما نگاه شخصی باشد تأسیس مال، فروشگاه و کارخانه هیچ کدام نمی‌تواند به اشتغال کشور کمک کند، گفت: با توجه به اینکه این فروشگاه‌های بزرگ با استفاده از امکانات کشور به بهره‌برداری می‌رسد، باید مشخص شود که چقدر از کالاهایی که در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود از محصولات تولید داخل تأمین شده است.

وی افزود: متأسفانه بیشتر مال‌ها از کالاهای تولید شده در کشورهای خارجی استفاده می‌کنند که این محصولات معمولاً نیز به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، اما اگر یک فروشگاه بزرگ حدود 70 درصد محصولات خود را در داخل تهیه و 30 درصد را از طریق واردات تأمین کند، برای تولید و اشتغال کشور سودمند خواهد بود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه اگر دستگاه حاکمیتی راه‌اندازی مال‌ها را متوقف کند متهم به تضعیف رقابت می‌شود، تصریح کرد: دست‌اندرکاران فروشگاه‌های بزرگ باید متعهد شوند که 50 تا 80 درصد کالاهای خود را از تولید داخل تأمین کنند.

وی ادامه داد: روند فعلی گسترش مال‌ها از طرفی فرهنگ پوشش را تغییر داد و از طرف دیگر بهره‌ای به اشتغال و تولید نمی‌رساند.

سهل‌آبادی در ادامه درباره تجربه کشورهای دیگر در ساخت فروشگاه‌های بزرگ، اظهار کرد: کشورهای در حال توسعه حتی اجازه نمی‌دهند مشابه کالاهایی که تولید می‌کنند به کشورشان وارد شود، اما در کشورهای توسعه یافته که معمولاً چند برابر واردات از یک کشور، به آن صادر می‌کنند؛ این محدودیت‌ها مطرح نیست.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه در شرایط فعلی که در برخی زمینه‌ها مانند پوشاک می‌توانیم ادعای خودکفایی کنیم نباید مصرف کالاهای خارجی را ترویج کنیم، تصریح کرد: البته نباید مرزهای کشور را ببندیم و اجازه ندهیم که هیچ کالایی وارد کشور شود.



منبع: ایسنا