کد خبر: ۴۶۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ 16 April 2019

تقلای بازار مسکن برای شکستن قیمت ها

بازار مسکن در کلانشهر مشهد گرفتار رکودی است که نوسان قیمت ارز و افزایش نرخ نهاده های ساختمانی بر عمق آن افزوده است و خروج از این رکود و شکستن قیمت ها نیاز به تزریق نقدینگی، افزایش مولفه های تشویقی و تدبیر دولت دارد.
به گزارش سازه نیوز، مسکن در کلانشهر 3.5 میلیون نفری مشهد سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت، از یک سو افزایش قیمت ارز، نرخ نهاده های ساختمانی را به شدت افزایش داد و از سوی دیگر تقاضا برای مسکن بویژه اجاره آن افزایش یافت.
در مجموع نوسانات نرخ ارز بازار مسکن را از حالت معمول خود خارج کرد و کارشناسان را به این باور رساند که باید برای این موضوع راهی دیگر اندیشید تا بتوان بازار را با عرضه بیشتر مسکن و ابزارهای تشویقی برای خرید آن از حالت فعلی خارج کرد.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد در باره وضعیت بازار مسکن در این کلانشهر طی سال گذشته گفت: افزایش نرخ ارز منجر به افزایش قیمت نهاده های تولید مسکن شد و این مهم قیمت مسکن را تا سه برابر افزایش داد.
علی مرادزاده افزود: در سال های 95 و 96، هزینه تمام شده ساخت مسکن در مشهد برای هر مترمربع هفت هزار تا 9 هزار ریال بود اما این قیمت در سال گذشته به 20 میلیون تا 30 میلیون ریال رسید.
وی اظهار داشت: افزایش قیمت مسکن باعث شد عده ای از خریداران به دلیل کاهش توان مالی برای خرید مسکن از گردونه بازار خارج شوند و این مهم تاثیر مستقیم بر کاهش معاملات مسکن داشت و موجب تعطیلی بسیاری از بنگاه های معاملات املاک در مشهد شد.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد گفت: رکود مسکن مشکل سه تا چهارساله بازار مشهد بود اما در سال گذشته این رکود به شدت عمیق شد.
مرادزاده افزود: از ابتدای سال گذشته تعداد کسانی که درخواست ابطال پروانه از صنف مشاوران معاملات املاک در مشهد داشتند رو به افزایش نهاد به طوری که تنها در ماه های بهمن و اسفند سال گذشته 80 دارنده پروانه کسب از این اتحادیه، کسب و کار خود را تعطیل کردند.
وی در باره پراکنش افزایش نرخ مسکن در کلانشهر مشهد طی سال گذشته اظهار داشت: رشد قیمت مسکن در همه مناطق این کلانشهر اتفاق افتاد اما این رشد در منطقه 12 شهرداری مشهد که منطقه ای نوساز به شمار می رود، بیشتر از سایر مناطق بود.
وی گفت: در سال های 95 و 96، قیمت هر مترمربع از خانه های منطقه 12 مشهد بین 10 میلیون تا 15 میلیون ریال بود اما این قیمت در سال گذشته به 50 تا 60 میلیون ریال رسید.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد در باره نرخ اجاره مسکن در سال گذشته نیز افزود: پارسال قیمت اجاره مسکن در این کلانشهر بین 15 تا 30 درصد افزایش داشت اما این افزایش در مقابل افزایش بسیار نرخ مسکن چندان محسوس نبود.
وی ادامه داد: در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت نهاده های تولید مسکن، ساخت و سازها در کلانشهر مشهد به شدت کاهش یافت و بازار مسکن در این شهر با کمبود عرضه و افزایش اجاره بها مواجه شد.
مرادزاده در باره تاثیر تسهیلات خرید مسکن در رونق این بازار اظهار داشت: پیش از افزایش قیمت ارز افراد می توانستند با دریافت وام 450 میلیون ریالی از بانک، خانه ای در منطقه نوساز الهیه مشهد (منطقه 12 شهرداری) به قیمت یک میلیارد تا 2 میلیارد ریال خریداری کنند و سهم وام در خرید خانه حدود یک دوم بود.
وی افزود: پس از افزایش نرخ ارز، قیمت همان خانه در منطقه الهیه مشهد به پنج میلیارد ریال و وام بانکی برای خرید خانه به یک میلیارد ریال افزایش یافت به این معنا که سهم وام در خرید مسکن به یک پنجم رسید و این امر رغبت و توان مردم را برای خرید مسکن کاهش داد.
وی گفت: پارسال براساس آمار موجود، 60 هزار نفر از متقاضیان تسهیلات بانکی برای خرید مسکن در سراسر کشور از دریافت آن انصراف دادند زیرا آورده آنان برای خرید مسکن نسبت به افزایش قیمتها کاهش یافته بود.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد پیش بینی کرد، امسال تا پایان ماه رمضان بازار مسکن از رکود فعلی خارج نمی شود و بعد از این ماه، فصل نقل و انتقالات اجاره نشین ها آغاز می شود و قیمت اجاره مسکن به شدت افزایش می یابد.
مرادزاده افزود: افزایش 15 درصدی برای نرخ اجاره مسکن در مشهد در سال جاری منطقی است اما بیشتر از این میزان فاجعه بار خواهد بود و در صورتی که دولت نرخ اجاره مسکن را با مولفه هایی مانند مالیات بر درآمد و مالیات بر مستغلات و مباحث تعزیراتی کنترل کند، افزایش اجاره بر قیمت مسکن اثر خواهد گذاشت.
سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته در پی رشد قیمت ارز و طلا، شاخصه های حوزه مسکن نیز به عنوان یکی از مقوله های سرمایه گذاری در شهر مشهد رشد کرد.
رضا نوروزی افزود: با این حال سود حاصل از معاملات در بازار سکه و ارز، زودبازده و بسیار بیشتر از سود حاصل از معاملات در حوزه مسکن است.
وی اظهار داشت: صدور پروانه های ساختمانی در مشهد طی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 15 درصد افزایش داشت و تقریبا ساخت و ساز رونق گرفت.
وی گفت: در سال گذشته رونق ساخت و ساز و معاملات مسکن در منطقه 12 شهرداری مشهد نسبت به سایر مناطق این کلانشهر بیشتر بود.
نوروزی افزود: رونق ساخت مسکن در سال 1396 نیز نسبت به سال های 94 و 95، رشد پلکانی با شیب تند داشت و این مساله باعث افزایش تمایل اشخاص به خرید مسکن شد که در سال 97 نیز تداوم داشت.
وی اظهار داشت: پیش بینی کارشناسان حوزه مسکن برای سال جاری، عدم کاهش قیمت مسکن است زیرا قیمت نهاده های تولید مسکن مانند هزینه نیروی انسانی، مصالح ساختمانی و هزینه های جانبی کاهش نیافته است.
وی گفت: به دلیل کاهش نیافتن قیمت مسکن در سال جاری، تقاضا برای ساخت و خرید خانه نیز کاهش می یابد، ضمن اینکه رشد قیمت مسکن در سال جاری شیب ملایم تر خواهد داشت اما به هیچ وجه قیمت آن کاهش نمی یابد.
نوروزی افزود: سیل اخیر باعث بی خانمان شدن عده ای از مردم در پنج استان کشور شد که به ناچار به شهرهای بزرگی مانند مشهد مهاجرت خواهند کرد و براساس پیش بینی ها مهاجرت این افراد نرخ اجاره مسکن در کلانشهر مشهد را افزایش خواهد داد.
وی در باره تاثیر تسهیلات بانکی بر افزایش قدرت خرید مسکن اظهار داشت: تسهیلات بانکی با نرخ سود 18 درصد جوابگوی نیاز مردم نیست و به همین دلیل در پی افزایش نرخ مسکن در سال گذشته، خریداران مسکن از تسهیلات بانکی استقبال خوبی نداشتند.
وی گفت: هم اکنون سهم تسهیلات بانکی در قیمت تمام شده مشهد چندان مناسب نیست و برای رونق بازار و ساخت و ساز مسکن باید تسهیلات با اندازه و سود مناسب به متقاضیان عرضه شود.



منبع: ایرنا