کد خبر: ۴۶۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ 16 April 2019

راه‌های تامین مالی بازار مسکن از طریق بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به این که به دلایل مختلف از جمله کاهش منابع درآمدی و بودجه‌ای، دولت توان دادن وام‌های بالا با بهره کم را به سازندگان ندارند، بازار سرمایه می تواند محل مناسبی برای تامین مالی سازندگان مسکن باشد.
به گزارش سازه نیوز، ابراهیم فرخ‌نژاد با اشاره به رشد اخیر شاخص بورس و قیمت‌ها در بازار سرمایه گفت: یکی از دلایل رکوردشکنی شاخص بورس و قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای رکود حاکم بر سایر بازارها از جمله بازار مسکن، ارز، طلا و خودرو است و به دلیل این که نقدینگی میل به سمت بازارهایی دارد که سود بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران کند، از این رو شاهد ورود نقدینگی جدید به بازار سهام هستیم.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که جدای از این که رشد شاخص بورس و قیمت‌ها در بازار سهام تحت تاثیر وضعیت کلان اقتصادی و سایر بازارها است، افزود: هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه می‌تواند علاوه بر تامین مالی مناسب و ارزان شرکت‌ها و صنایع، از واسطه‌گری و دلالی در سایر بازارها بکاهد و به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کند
وی تصریح کرد: در این زمینه بازار مسکن به عنوان یکی از نیازهای اساسی کشور ، همواره یکی از بازارهایی بوده است که تحت تاثیر شرایط اقتصادی و تورم دچار تغییرات قیمتی بوده و به نوعی شرایط زندگی اقشار جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران افزود: علاوه بر این با توجه به افزایش چشمگیر قیمتها که سال گذشته در این بازار اتفاق افتاد شرایط خانه‌دار شدن مردم سخت تر شده است. از این رو بررسی تجربه کشورهای جهان نشان می‌دهد در چنین شرایطی که افزایش چشمگیر قیمتها دراقتصاد رخ می‌دهد و قیمت مسکن افزایش پیدا می‌کند، به طور معمول متولیان امر روی به دادن وام‌های ارزان و کم‌بهره به سازندگان و فعالان ساخت‌وساز مسکن می‌آوردند تا با این کار هزینه تمام شده ساخت مسکن را کاهش دهند.
وی ادامه داد: بر این اساس با توجه به این که به دلایل مختلف از جمله کاهش منابع درآمدی و بودجه‌ای، دولت توان دادن وام‌های بالا با بهره کم را به سازندگان ندارند، بازار سرمایه می‌توان محل مناسبی برای تامین مالی سازندگان مسکن باشد.
فرخ‌نژاد افزود: از سوی دیگر برخی از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه نیز مربوط به صنایع ساختمانی هستند که سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید سهام این شرکت‌ها به‌صورت غیرمستقیم به تامین مالی مسکن در کشور کمک کنند و خود نیز از این رهگذر با افزایش قیمت سهام کسب سود کنند.
وی اضافه کرد: همچنین نگاهی به شرایط بازار مسکن در کشور نشان می‌دهد در حال حاضر مسکن لوکس در مناطق مختلف تهران ساخته شده و این مسکن‌ها خریداران خاص خود را دارد.
وی افزود: از سوی دیگر برای بخش دیگری از اقشار جامعه که کم‌درآمد هستند نیز مسکنی تحت عنوان مسکن مهر ساخته شده که این واحدها در حاشیه شهر بوده و بخشی از آنها نیز بدون سکنه هستند.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران اضافه کرد: در این میان عده‌ای از افراد هستند که درآمد آنها از اقشار کم‌درآمد بیشتر بوده و از سوی دیگر نیزتوان مالی لازم برای خرید مسکن‌های لوکس را ندارند که می‌توان از این افراد به عنوان اقشار متوسط نام برد که بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و بخش زیادی از افراد بدون خانه و مسکن نیز از این قشر هستند. بر این اساس ما نیز به عنوان یکی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه برنامه ویژه‌ای را برای خانه‌دار شدن این قشر از جمعیت کشور داریم.
وی افزود: تامین مالی صنایع مختلف از طریق بازار سرمایه علاوه بر این که به کاهش هزنیه تمام شده تولیدات شرکتها و بنگاه‌ها منجر می‌شود، هدایت نقدینگی به سمت بازار سهام را به دنبال دارد که این امر علاوه بر کاهش دلالی و جولان نقدینگی در سایر بازارها و تورم ناشی از آن، موجب تعمیق بازارسرمایه در کشور می‌شود.