کد خبر: ۴۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ 16 April 2019

۴۰ هزار واحد مسکونی غیرمقاوم در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی غیرمقاوم در استان وجود دارد، گفت: در جلسه اخیر مدیریت بحران استان از فرمانداران استان خواسته شد که نهضت مقاوم‌سازی آغاز و مطالبه عمومی در این خصوص انجام شود.
به گزارش سازه نیوز، سهراب رئیسی 27 فروردین‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان با اشاره به سالگرد چهل سالگی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اظهار کرد: امروز این بنیاد به نبوغ و تحول و چهل سال افتخار و خدمت بی‌منت، علی‌رغم نارسایی‌های موجود، می‌بالد.

وی با اشاره به نزول رحمت الهی، اضافه کرد: این بارش‌ها خسارت‌هایی را نیز به همراه داشت که بنیاد مسکن به عنوان دبیر و رئیس کارگروه تخصصی تأمین مسکن هم‌پای سایر کارگروه‌های فعال در شورای هماهنگی مدیریت بحران، به یاری آسیب‌دیدگان در مناطق مختلف استان می‌پردازد.

رئیسی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همچنین با ارسال 8 دستگاه ماشین‌آلات سنگین به مناطق سیل‌زده لرستان جهت رفع انسدادها، سهمی نیز در مساعدت آسیب‌دیدگان این استان داشته ضمن اینکه، تمام تجهیزات و نیروهای این بنیاد در حال حاضر در حال آماده‌باش هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش تیم‌های ارزیاب تا کنون 3100 واحد مسکونی در سطح استان دچار خسارت سیل شده‌اند، ادامه داد: از این تعداد حدود 1000 واحد کاملاً تخریب شده‌اند که این آمار تا پایان کار تیم‌های ارزیاب افزایش خواهد یافت.

رئیسی با تأکید بر اینکه تمام واحدهای خسارت دیده واحدهایی هستند که نکات فنی در ساخت و سازشان رعایت نشده بود، بیان کرد: تمامی این واحدها به صورت غیر مقاوم و ناپایدار ساخته شده و یا کف‌وبر برایشان رعایت نشده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به تأمین منابع تسهیلات برای واحدهای آسیب‌دیده، اضافه کرد: حدود 26 میلیارد تومان برای بازسازی این واحدها لازم است که جای نگرانی برای تخصیص تسهیلات وجود ندارد و بانک‌های عامل آمادگی ورود به کار را برای اعطای تسهیلات دارند.

رئیسی با اشاره به اینکه حدود 40 هزار واحد مسکونی غیر مقاوم در استان وجود دارد، ادامه داد: در جلسه اخیر مدیریت بحران از فرمانداران استان درخواست شد که نهضت مقاوم‌سازی آغاز و مطالبه عمومی در این خصوص انجام شود.

وی در خصوص خطرپذیری استان با توجه به مطالعات انجام شده، یادآوری کرد: سه چهارم پهنه استان از لحاظ پهنه‌بندی خطر، در مناطق با خطر نسبتاً بالا، بالا و بسیار بالا قرار دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص مناطق خطرپذیر استان، گفت: حدود 17 روستا در دهستان موگویی با مجموع 3300 جمعیت و برخی روستاها در شهرستان‌های فارسان و لردگان، در نقاط پرخطر واقع هستند و نیاز به بررسی جهت تثبیت و پایداری دارند که با سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی، تصمیمات خوبی در این خصوص اتخاذ شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با بیان اینکه حدود 85 روستای پرخطر در استان جابجا شده‌اند، افزود: برای بقیه روستاها نیز بستر لازم فراهم است اما ساکنان حاضر به همکاری نیستند و بنابراین باید فرهنگ‌سازی در این بخش صورت بگیرد چرا که فرهنگ، زیر بنای توسعه است.

وی با اشاره به مشکلات روستای سرآقا سید، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های متولی ضابطه‌ای جهت مقاوم‌سازی این روستا ندارند و مطالعات در این خصوص باید انجام و مشکل واحدهای مسکونی این روستا برای همیشه حل شود.

رئیسی در تشریح ساز و کار اعطای تسهیلات مقاوم‌سازی مساکن در روستاها و شهرها، گفت: مسئولان محلی در روستاها و شهرها به صورت متمرکز درخواست‌های مردم را جمع‌آوری می‌کنند و گروه‌های ارزیاب با بررسی مورد به مورد، در مورد تخصیص میزان تسهیلات به هر واحد تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی در خصوص طرح‌های مختلف اجرا شده و یا در دست اجرای بنیاد مسکن استان، گفت: اجرای 17 پروژه طرح هادی با تخصیص اعتبار 8 میلیارد تومان، پروژه 30 واحدی مسکن شهری در منظریه شهرکرد با تخصیص 5 میلیارد تومان اعتبار، پروژه مقاوم‌سازی 3662 واحد مسکونی، افتتاح سایت مسکن مهر اردل با اعتبار 650 میلیون تومان، کلنگ‌زنی 101 پروژه طرح هادی با تخصیص اعتبار 21 میلیارد تومان، 3 پروژه مسکن شهری در منظریه با پیش‌بینی 7 میلیارد تومان منابع در قالب تسهیلات و آورده‌های متقاضیان و ساخت سه مسجد در سه پروژه مسکن مهر با اختصاص 600 میلیون تومان، از جمله مهم‌ترین برنامه‌ها است.

رئیسی با اشاره به ادامه روند ساخت و ساز مسکن در سال جدید، تأکید کرد: این پروژه‌ها با پرداخت تسهیلات و اعتبارات عمرانی به متقاضیان سبب اشتغال‌زایی و تحقق شعار «رونق تولید» در سال جدید خواهد شد.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده نیاز به مسکن در شهرها و روستاهای استان ارزیابی شده و تا کنون 32 هزار متقاضی جهت دریافت تسهیلات ارزان قیمت ساخت مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که با پایش اطلاعات این افراد، سامانه‌ای جهت اختصاص تسهیلات راه‌اندازی خواهد شد.

رئیسی در خصوص خیرین مسکن‌ساز، خاطرنشان کرد: یک پروژه 6 واحدی در فارسان و پروژه 24 واحدی مسکن در بروجن از سوی خیرین در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته ضمن اینکه، پرداخت تسهیلات بلاعوض جهت تهیه ودیعه و رهن و اجاره مسکن برای افراد نیازمند در سال جاری ادامه دارد.

منبع: ایسنا