کد خبر: ۴۶۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ 17 April 2019

سیلاب ۴۵۰۰ میلیارد ریال به سلسله خسارت وارد کرد

حدود سه هفته است که از اولین سیلاب لرستان می گذرد بسیاری از مشکلات در حال رفع و رجوع است اما هنوز مردم مناطق سیل زده مشکلاتی چون قطعی آب و برق دارند با توجه به آنکه هوا رو به گرماست مشکلات بی سر پناهی مردم بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد چرا که با وجود هوای گرم و آب راکد شاهد افزایش بیمارهای عفونی و روده ای بویژه در منطقه پلدختر خواهیم بود. در ادامه آخرین وضعیت مردم سیل زده لرستان را به حضورتان می رسانیم.
به گزارش سازه نیوز،  فرماندار سلسله در دیدار با مدیرعامل بانک توسعه تعاون کشور، گفت: سیلاب چهار هزار و پانصد میلیارد ریال به شهرستان سلسله خسارت وارد کرد.

شریف خسروی، در دیدار با مدیرعامل بانک توسعه تعاون کشور با بیان اینکه بر اثر جاری شدن سیل بیش از چهار هزار و 500 میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌های این شهرستان وارد شد که عمدتاً خسارت به مزارع و اراضی کشاورزی بود، اظهار کرد: در بارندگی‌های اخیر، حجم سیلاب شهر الشتر به‌تنهایی 510 مترمکعب در ثانیه بود که اگر مدیریت نمی‌شد می‌توانست خسارات بسیاری به بار آورد.

وی با بیان اینکه با اعلام سازمان هواشناسی، ستاد مدیریت بحران شهرستان از یک هفته پیش از شروع بارش‌ها در حوزه پدافند غیرعامل ورود کرد، افزود: با حضور بخشداران و همکاری دهیاران تمامی رودخانه‌ها، انهار و گذرهای آب لایروبی و در مسیرهایی که احتمال ریزش کوه و یا رانش جاده وجود داشت، تجهیزات راهداری و اکیپ‌های امدادی مستقر شدند تا حادثه ناگواری رخ ندهد.

خسروی با اشاره به مسدود بودن راه ارتباطی روستای چشمه طلا از دهستان قلایی به دلیل شکسته شدن پل ارتباطی این روستا در سیلاب اخیر، عنوان کرد: پیش از شروع بارش‌ها در این روستا، یک دستگاه بولدوزر و یک اکیپ امدادی از هلال‌احمر مستقرشده بود که خوشبختانه اکنون راه نفر رو این روستا برقرارشده و تجهیزات فرستاده‌ایم که راه ماشین‌رو آن نیز تا چند روز آینده ایجاد شود.

وی ادامه داد: در شهرستان سلسله باوجود رانش‌های زمین قطعی گاز نداشتیم، تنها برق چند روستا قطع شد که سریعاً با کمک نیروهای اداره برق، مشکل این روستاها فوراً برطرف و 15 روستایی نیز که قطعی آب آشامیدنی پیدا کرده بودند به‌سرعت رفع مشکل شدند.

فرماندار سلسله با اشاره به فعالیت مستمر و بدون وقفه اعضای مدیریت بحران شهرستان طی 72 ساعت حالت بحرانی شهرستان، خاطرنشان کرد: طی مدت وقوع سیل در شهرستان، شهرداری‌های الشتر و فیروزآباد با ایجاد کانال‌های حائل و لایروبی جداول و کانال‌ها اجازه ندادند که سیلاب به شهر ورود کرده و برای مردم مشکل ایجاد نماید.

وی تصریح کرد: حدود 100 پل ارتباطی و 150 کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی شهرستان نیز دچار خسارت شده‌اند و یک نفر هم براثر تخریب پل نوساز کاکارضا جان خود را از دست داد که ناشی از کم‌کاری پیمانکار طرح بوده و پرونده قضایی آن در دست بررسی است.

وی ادامه داد: پیمانکارانی که با زد و بند با ناظرین خسارت‌های سنگین بر دولت تحمیل کرده‌اند باید جوابگو باشند تا درس عبرتی برای سایرین باشد.

خسروی ادامه داد: خسارت کسانی را هم که در حریم رودخانه‌ها اقدام به کشت و یا ساخت‌وساز کرده‌اند اعلام نکردیم تا این قبیل افراد نیز درس عبرت بگیرند که به حریم رودخانه‌ها تجاوز نکنند.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون کشور، گفت: به‌منظور کمک به سیل‌زدگان لرستان، 2500 فقره تسهیلات در قالب قرض‌الحسنه و جعاله تعمیر مسکن پرداخت می‌شود.

 حجت‌الله مهدیان در دیدار با فرماندار سلسله با اشاره به سیل اخیر و خسارت‌های فراوانی که به استان لرستان وارد کرده است، اظهار کرد: با هماهنگی ستاد مدیریت بحران لرستان شرایطی برای دریافت تسهیلات به سیل‌زدگان ایجاد کرده‌ایم که به نفع آن‌هاست و لازم است که شهرستان نیز سهم خود را از این تسهیلات دریافت کند.

وی با اشاره به چگونگی این تسهیلات، عنوان کرد: یک هزار فقره از این تسهیلات، قرض‌الحسنه 50 میلیون ریالی با نرخ چهار درصد و بازپرداخت 60 ماهه و یک هزار و 500 فقره نیز جعاله تعمیر مسکن 150 میلیون ریالی با بازپرداخت پنج‌ساله است.

مهدیان با اشاره به تسهیلات خرید کالای ایرانی، خاطرنشان کرد: در قالب این طرح نیز بدون محدودیت به تمام متقاضیان تسهیلات 500 میلیون ریالی با بازپرداخت 36 ماهه پرداخت می‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون کشور با اشاره به اینکه طرح وفاق، فرصت خوبی برای همدردی با سیل‌زدگان است، گفت: در این طرح افرادی که می‌خواهند به سیل‌زدگان کمک کنند اما بضاعت مالی آن‌ها اجازه نمی‌دهد، می‌توانند در قالب گروه به بانک معرفی شوند که از 5 میلیون ریال تا سقف 50 میلیون ریال به آنان پرداخت و به‌حساب نهادهای حمایتی برای کمک به سیل‌زدگان واریز می‌شود که برای ادارات دولتی که می‌خواهند در کمک به سیل‌زدگان سهیم باشند، فرصت بسیار خوبی است.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: سیل 620 میلیارد تومان خسارت به شهرستان‌های دورود و ازنا وارد کرده است.

مجید کیان‌پور اظهار کرد: در سیل اخیر در شهرستان‌های دورود و ازنا 38 روستا درگیر شدند که برخی از آنها در مسیر رودخانه بودند.

وی ادامه داد: 20 روستا مستقیم با سیلاب درگیر شدند و تعدادی از آنها در معرض رانش زمین قرار گرفتند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: راه ارتباطی اصلی 14 روستا قطع شد و بین 20 تا 25 دهنه پل به طور کامل آسیب جدی دیدند.

وی از تخریب 350 هکتار از باغات این شهرستان خبر داد و گفت: در شهرستان دورود 65 مزرعه شیلات و در ازنا بیش از 25 مزرعه شیلات کاملاً آسیب دیدند و درمجموع بیش از 90 مزرعه شیلات آسیب دیدند.

کیان‌پور بیان کرد: 10 نقطه روستایی و 2 نقطه شهری در دورود و 3 نقطه روستایی در ازنا دچار رانش شدند که بین 5 تا 6  نقطه وضعیت بحرانی دارند.

وی گفت: کارشناسان و موسسه سوانح بحرانی پیگیر هستند و کار مطالعاتی این نقاط را شروع کردندکه ممکن است چند روستا با موقعیت‌ حاد باید جابه‌جا شوند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ممکن است روستای قلعه رستم ازنا و روستای تی در شهرستان دورود را بخواهیم جابه‌جا کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: از مجموع 1145 روستای بی‌برق ناشی از سیل فقط 13 روستای صعب‌العبور باقیمانده است.

  فریدون خودنیا گفت: با تلاش همکاران شرکت و تلاش دیگر استان‌ها 10 روستای دیگر در سخت‌ترین شرایط و با عبور از عرض رودخانه کشکان در ناحیه شاهیوند برق‌دار شدند .

وی ادامه داد: علیرغم تلاش‌های فراوان متأسفانه مسیرهای خدمات‌رسانی به‌قدری سخت و نامناسب است که در بعضی نقاط همکاران تیرهای چوبی را بر روی شانه‌های خود گذاشته و پس از حمل 40 تا 50 متر از مسیر  آن‌ها را نصب می‌کنند .

این مسئول ادامه داد: امروز در دو منطقه از رودخانه کشکان به دلیل شدت جریان آب غواصان موفق نشدند سیم‌های برق را به آن‌طرف رودخانه انتقال دهند که مجبور شدیم به روش‌های پرمشقت دیگری این مهم را انجام دهیم.

خودنیا گفت: شب گذشته پس از ساعت 22 اکیپ‌های اجرایی را به 10 گروه کاهش دادیم و در صورت مساعد بودن هوا و شرایط فیزیکی مسیر امروز احتمال برق‌دار شدن 10 روستای دیگر وجود دارد و فقط 3 روستا باقی می‌ماند.

مدیرعامل برق لرستان اظهار کرد: در حال حاضر فقط یک مگاوات میزان خاموشی روستاهای بی‌برق است که تمام تلاش خود را بکار خواهیم بست تا این میزان به صفر برسد.



منبع: ایسنا
برچسب ها: سیل، خسارت