کد خبر: ۴۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ 20 April 2019

سدها جلوی سیلاب را در تمام کشور می‌گیرند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با بیان اینکه سدها در سیلاب اخیر به دلیل جانمایی غلط در مازندران در جلوگیری از سیل اثر نداشته‌اند، گفت: احداث سدهای بزرگ در مازندران ضروری نیست.
به گزارش سازه نیوز، بهرام نوایی‌فر با اشاره به نقش عوامل مؤثر بر کنترل سیلاب همانند سد، اظهار کرد: احداث سد در نقاط مختلف کشور باید بر اساس موقعیت اقلیمی آن مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در خوزستان احداث سد دز بر روی رودخانه کارون در کنترل سیلاب بسیار مؤثر بود، تصریح کرد: به عنوان مثال احداث سد گتوند به دلیل عدم جانمایی مناسب نقش چندانی در کنترل سیلاب نداشته است، همچنین بخش وسیعی از این سد نمکی است و زمانی که با آب مخلوط شود، به دلیل شوری برای کشاورزی مضر خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با اشاره به اینکه در حال حاضر احداث سدهای بزرگ در مازندران ضروری نیست، گفت: سدهای کوچک که تأمین منابع آبی کشاورزی را به عهده دارند باید در اولویت قرار گیرد و آب‌بندآن‌ها نیز کارایی خود را داشته باشد.

نوایی‌فر با تاکید بر لزوم مدیریت منابع آبی در کشور کم‌آبی چون ایران، اظهار کرد: آب بسیاری از دریاچه‌ها همانند ارومیه و برخی تالاب‌ها خشک شده که قطعاً به احداث سد بر می‌گردد اما بخشی نیز متأثر از تغییر اقلیم و گرم شدن زمین است.

وی با اشاره به اینکه احداث سد، نسخه واحد کنترل سیلاب در تمام کشور نیست، تصریح کرد: در برخی مناطق حوضه آبریز تأثیر منفی احداث سد بیشتر بوده اما فوایدی را نیز به همراه داشته است به طوری که وجود سدها آثار مخرب ناشی از سیل را کاهش می‌دهد اما نمی‌توان از احداث آن به عنوان یک نسخه واحد یاد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با تاکید بر اینکه باید مطالعات جامع و کامل در حوزه سدسازی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: سدها نقش خود را در کنترل سیلاب در برخی مناطق به خوبی نشان دادند به طوری که اگر سد سلیمان تنگه ساری نبود، کنترل سیلاب به خوبی صورت نمی‌گرفت و آسیب بیشتری وارد می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر توجه به آب‌بندان‌ها در مازندران کمرنگ است، اظهار کرد: نقش آب‌بندان‌ها و احداث سدهای لاستیکی که در بابلسر و آنچه در پائین‌دست سد سلیمان تنگه انجام شده در کنترل سیلاب غیرقابل انکار است.




منبع: ایسنا