کد خبر: ۴۶۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ 24 April 2019

ساختمان برخی از موزه های کشور ایمن نیست

مدیرکل امور موزه‌های کشور با تاکید بر این که تمام مخازن در مکان های امن تعبیه شده است، گفت: ساختمان برخی از موزه های کشور ایمن نیست.
به گزارش سازه نیوز، محمد رضا کارگر افزود: ساختمان بیشتر موزه های کشور مکان یابی شده و در جاهایی ساخته شده که کمتر در معرض بلایا طبیعی قرار گرفته است اما برخی از موزه ها به عنوان مثال کاخ گلستان به دلیل قدمت می تواند مقاومت کمتری داشته باشد.
وی افزود :البته تلاش شده مخازن موزه ها در مکان های امن بنا شده است و مقررات مشخصی برای جابجایی اشیا در هنگام حوادث وجود دارد.
کارگر،گفت: اشیا تاریخی نیز طوری چیدمان شده است که در مواقع اضطراری هنگام جابجایی آنها و انتقال آنها به مکان های امن وجود داشته باشد.

کارگر افزود: خوشبختانه با اجرای اقدامات پیشگیرانه بارندگی‌های اخیر و سیل هیچ‌گونه خسارتی به موزه‌های کشور وارد نکرده است.
وی تصریح کرد: با توجه به حجم گسترده بارندگی و جاری شدن سیل، برای احتیاط برخی مخازن موزه‌ها خالی و یا جابه جا شد تا در صورت نفوذ آب به موزه، آثار تاریخی آسیب نبیند.
کارگر یادآور شد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان‌های درگیر سیل با ایجاد سیل بند و با استفاده از گونی‌های شن مانع از نفوذ آب به موزه‌ها شدند، برخی موزه‌ها هم برای جلوگیری از بروز خسارت احتمالی در زمان جاری شدن سیل تعطیل شدند تا امکان اجرای اقدامات پیشگیرانه وجود داشته باشد.
مدیرکل امور موزه‌ها اضافه کرد: برخی اماکن تاریخی مانند قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد که کاربری موزه‌ای نیز داشتند همچنان تعطیل هستند که به محض انجام امور کارشناسی و تکمیل بررسی‌ها، این موزه نیز بازگشایی می‌شود.
وی گفت: تمام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از نفوذ آب و خسارت سیل به موزه‌ها در استان‌های خوزستان، کرمانشاه و لرستان به طور کامل اجرا شده است و نگهداری و حفاظت از آثار تاریخی در اولویت برنامه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان‌ها و اداره‌کل موزه‌ها است.



منبع: ایرنا