کد خبر: ۴۶۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ 11 May 2019

تامین زمین رایگان راهی برای کاهش قیمت مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مبلغ تسهیلات ارائه شده به منظور خرید مسکن کم است افزود: در شهر تهران وام صد میلیونی نمیتواند کمکی به شخص خریدار مسکن کند و از طرف دیگر زمانی که مبلغ بالا میرود شخص وام گیرنده با حقوق مشخص و ثابت نمیتواند به درستی پاسخگوی بازپرداخت اقساط خود باشد.
به گزارش سازه نیوز، شادمهر کاظم زاده؛  عضو کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت مسکن در سال 98 و طرح های جدید برای ساخت واحدهای مسکونی با بیان اینکه متاسفانه دولت در این چندان سال اخیر برنامه مشخص و اجرایی  در حوزه مسکن برای تامین نیاز بازار نداشته است افزود: عرضه و تقاضا در بازار امروز تعادل ندارد چرا که دولت برنامه مدونی که در چهارچوب برنامه ششم و برنامه های سنواتی بوده را اجرا نکرده است.

وی ادامه داد: بعد از طرح مسکن مهر که یک طرح بزرگ بود همه هم و غم دولت به اصلاح نواقص و تکمیل زیرساخت های آن معطوف بوده و اگر هم کار جدیدی انجام داده در خصوص باز آفرینی بافت های فرسوده بوده ولی در کلان شهرها به ویژه برنامه اجرایی مشخصی وجود ندارد.

نیاز مسکن در کشور 4-3 میلیون واحد مسکونی است
در مجموع در شرایط فعلی نیاز مسکن کشور بین سه تا چهار میلیون واحد مسکونی می باشد اما طرح های ارائه شده توسط دولت اجرایی نمی شوند

عضو کمیسیون عمران تصریح کرد: براساس برآورد و سرشماری که در سال 95 انجام شد حدود بیست و سه میلیون واحد مسکن در کل کشور وجود داشته که از این عدد حدود دو میلیون به دلایل مختلف مورد استفاده قرار نگرفته اند. در مجموع در شرایط فعلی نیاز مسکن کشور بین سه تا چهار میلیون واحد مسکونی می باشد اما طرح های ارائه شده توسط دولت اجرایی نمی شوند یا قانون بازآفرینی بافت های فرسوده که در سال دویست و هفتاد محله و در پنج سال، هزار و سیصد و پنجاه محله است مطابق برنامه پیش نمی رود.

وی با تاکید بر اینکه مبلغ تسهیلات ارائه شده به منظور خرید مسکن کم است افزود: در شهر تهران وام صد میلیونی نمیتواند کمکی به شخص خریدار مسکن کند و از طرف دیگر زمانی که مبلغ بالا میرود شخص وام گیرنده با حقوق مشخص و ثابت نمیتواند به درستی پاسخگوی بازپرداخت اقساط خود باشد، این مسئله مهمی است که دولت و مجلس باید به راهکار مناسبی برسند.

نماینده مردم دهلران و دره شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: شاید بهترین راهکار برای ساماندهی بازار مسکن، تامین زمین  به شکل رایگان باشد که بتواند قیمت مسکن را پایین آورد./منبع:خانه ملت