کد خبر: ۴۶۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ 11 May 2019

اخذ عوارض و مالیات بیشتر از گرانفروشان بازار مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت می تواند برای املاک سقف قیمتی را تعیین کرده و اعلام کند که اگر مالک می خواهد ملک خود را بالاتر از قیمت مصوب بفروشد، باید عوارض و مالیات بیشتری را پرداخت کند.
به گزارش سازه نیوز، یوناتن بت کلیا عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از وضعیت بازار مسکن به ویژه در حوزه اجاره، گفت: به نظر مشکل کنونی بازار مسکن ناشی از عدم برنامه ریزی متولیان این حوزه برای تولید مسکن است  و مسئولان تنها به دنبال درمان موقتی مسائل هستند.


نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت ها در سال های گذشته سیاست های متفاوتی را در حوزه تولید مسکن در پیش گرفته اند، به طوری که اجرای مسکن مهر، مسکن اجتماعی، مسکن امید و بازآفرینی شهری بخشی از اقدامات صورت گرفته در عرصه تولید مسکن است.

وی ادامه داد: بنابراین این رویکرد نشان می دهد که دولت ها در ادوار مختلف یک استراتژی جامع و کلان در عرصه تولید مسکن نداشتند تا به تدریج میزان عرصه و تقاضا مسکن به یک تعادل مناسب برسد.

بر اساس گزارش ها، در شرایط کنونی حدود 3 هزار و 500 واحد خانه خالی در کشور وجود دارد، اما عملا هیچ اقدامی برای ساماندهی این بخش صورت نمی گیرد

بت کلیا با اعلام اینکه آمار خانه های خالی از سکنه در کشور به بیش از 3 میلیون واحد رسیده است، گفت: بر اساس گزارش ها، در شرایط کنونی حدود 3 میلیون و 500 هزار واحد خانه خالی در کشور وجود دارد، اما عملا هیچ اقدامی برای ساماندهی این بخش صورت نمی گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: قطعا اگر در چند سال اخیر دولت به مسئله خانه های خالی از سکنه ورود کرده و نسبت به ساماندهی این بخش اقدام می کرد، امروز بخشی از تقاضای مردم برای خرید و اجاره مسکن مرتفع می شد.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی مردم به ویژه مستأجران برای اجاره مسکن با مشکلات بسیاری روبه رو هستند و در این شرایط مالکان، به میزان دلخواه، رقم اجاره را بالا می برند.

بت کلیا ادامه داد: دولت در شرایط کنونی قادر است که راه کار مناسبی را برای مدیریت قیمت بازار مسکن اجرایی کند، به صورتی که دولت می تواند برای املاک سقف قیمتی را تعیین کرده و اعلام کند که اگر مالک می خواهد ملک خود را بالاتر از قیمت مصوب بفروشد، باید عوارض و مالیات بیشتری را پرداخت کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: مجلس آمادگی دارد که در صورت ارائه لایحه ای از سوی دولت برای ساماندهی بازار مسکن، آن را به سرعت بررسی و به تصویب برساند./منبع:خانه ملت