کد خبر: ۴۶۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ 12 May 2019

از تعداد جرایم تا پیامک‌های اشتباهی عوارض الکترونیکی ۴ آزادراه

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ضمن توضیح درباره‌ی پیامک‌هایی که اشتباها به مالکان خودروهای عبوری از آزادراه‌های دارای عوارض الکترونیکی ارسال شده است، اعلام کرد: از ۲۸ اسفندماه سال گذشته تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری ۲۶ میلیون خودرو از عوارض الکترونیکی چهار آزادراه تهران–ساوه، قزوین–زنجان، کرج–قزوین، تهران–قم عبور کرده‌اند و در مجموع تردد ۵.۵ میلیون پلاک خودرو ثبت شده است که از این تعداد کمتر از ۵۰ هزار خودرو به دلیل عدم پرداخت الکترونیکی عوارض، جریمه شده‌اند.
به گزارش سازه نیوز، سید حسین میرشفیع  در ارتباط با پیامک‌های ارسال شده به مالکان خودرو در مورد عبور از عوارض الکترونیکی آزاد راه‌های قم – تهران، تهران – ساوه، قزوین – کرج و قزوین – زنجان، اظهار کرد: اگر پیامکی به صورت اشتباهی برای مالک خودرویی ارسال شده باشد جای نگرانی وجود ندارد و مالکان خودرو می‌توانند با ارسال شماره پلاک خودروی خود به ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ درخواست بازبینی کنند تا این مشکل برطرف شود.

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که شماره پلاک خودرویی اشتباهاً خوانده شده باشد و یا پس از آنکه مالک یک خودرو عوارض الکترونیکی خود را پرداخت کرده باشد مجدداً برای وی پیامکی مبنی بر عبور از عوارض الکترونیکی آزادراه‌های مربوطه ارسال شده باشد که در مورد دوم نیازی به پرداخت مجدد وجود ندارد.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین تاکید کرد که اگر مالک خودرویی اشتباهاً عوارضی را پرداخت کرده باشد جای نگرانی وجود ندارد و این رقم یا به حساب وی بازگردانده شده و یا برای آن پلاک ذخیره می‌شود که نیازمند پیگیری مالکان از طریق ارسال پیامک به شماره ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ است که می‌توانند درخواست مورد نظر خود را به صورت متن به این شماره ارسال کنند.

میرشفیع با اشاره به مالکان خودرویی که از سوی بانک مسکن برای آنها پیامکی در مورد عبور از عوارض الکترونیکی آزاد راه‌ها ارسال شده است، خاطر نشان کرد: این موضوع مربوط به افرادی است که تگ بانک مسکن خرید کرده باشند و یا از قبل با این بانک در ارتباط بوده‌اند که اگر شارژ خود را انجام نداده باشند برای آنها پیامک ارسال شده است که در این مورد فرد باید از طریق این بانک پیگیری مربوطه را انجام دهد.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تاکید بر این‌که اشکالات فنی سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض در حال اصلاح است، گفت: وضعیت به حالت پایداری رسیده و اگر اشتباهی در این زمینه رخ داده باشد با بازبینی و اصلاح مشکل برطرف شده و حقی کسی ضایع نخواهد شد.

 از بامداد ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۹۷ عوارض چهار آزادراه تهران – ساوه، قزوین – زنجان، کرج – قزوین، تهران – قم الکترونیکی شد و روش پرداخت عوارض در این چهار آزادراه از تاریخ مذکور به صورت الکترونیکی درآمد تا پلاک خودرو توسط دوربین‌های مربوطه خوانده شود. بنابراین تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸، به مالکان خودرو فرصت داده شده تا عوارض الکترونیکی این چهار آزادراه را پرداخت کنند و در صورتی که نسبت به این مساله اقدام نکنند به میزان ۳۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

افرادی که با چنین نرم‌افزارهایی آشنایی ندارند دستگاه‌های کارت‌خوان (POS) در مجتمع‌های خدماتی در نظر گرفته شده تا از این طریق عوارض خود را پرداخت کنند. این در حالی است که دستگاه‌های مربوطه در محل عوارضی‌ها استقرار نیافته تا از این طریق ترافیکی در محل عوارضی‌ها ایجاد نشود. اگر شماره تلفن مالک خودرویی در سامانه پلیس ثبت و یا بروز نشده باشد از طریق اپلیکیشن‌های مربوطه می‌تواند بدهی خود را استعلام و پرداخت کند و علاوه بر این کیف پول خود را شارژ کند.

همچنین مهلت پرداخت الکترونیکی عوارض ۴۸ ساعته است و مالکان خودرو پس از ۱۰ اردیبهشت‌ماه از هر آزادراهی که عبور می‌کنند باید ظرف این مدت عوارض‌شان را پرداخت کنند و در غیر این صورت مشمول جریمه ۳۰ هزار تومانی خواهند شد.

تمامی افراد می‌توانند با مراجعه به سایت aaniro.ir نسبت به چگونگی پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها کسب اطلاع کنند. علاوه بر این از این پس برای پرداخت عوارض آزادراه‌ها نیاز به خرید تگ از بانک مسکن نیست و با توجه به روش‌های اعلامی کلیه صاحبان خودرو می‌توانند عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها را پرداخت کنند.

با توجه به آغاز به کار چهار سامانه دریافت عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها از بامداد ۲۸ اسفندماه سال جاری جهت اخذ مبالغ مربوط که شامل آزادراه‌های تهران–ساوه، قزوین–زنجان، کرج–قزوین و تهران–قم می‌شود صاحبان خودرو می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های تاپ، کیپاد، اوتول یار، سایت nspay.ir و بانک پارسیان و دستگاه‌های پوز پاسارگاد محدوده آزادراه‌ها عوارض خود را پرداخت کنند.



منبع: ایسنا