کد خبر: ۴۶۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۱ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ 21 May 2019

وام بازآفرینی شهری به بانک ابلاغ شد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تسهیلات مورد نیاز ساخت مسکن در محلات بازآفرینی شهری به بانک ابلاغ شده است و مردم می توانند برای دریافت آن مراجعه کنند.
به گزارش سازه نیوز،  سید محمد پژمان شامگاه دوشنبه در حاشیه سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی افزود: اولویت نخست با انبوه ساز است ولی دیگر متقاضیان نیز می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.
وی گفت: از 400 هزار واحد مسکونی اقدام ملی، 100 هزار واحد در بافت فرسوده ساخته می شود که زمین های مورد نیاز فراهم خواهد شد و امیدواریم امسال در بسیاری از نقاط کشور ساخت این واحدها آغاز شود تا حداقل در مدت دو سال بتوانیم آنها را به اتمام برسانیم.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران سقف تسهیلات اعطایی ساخت مسکن در محلات بازآفرینی شهری را برای کلانشهرها و مراکز استان ها 50 میلیون تومان و برای بقیه شهرها 40 میلیون تومان با سود 9 درصد عنوان کرد.
وی گفت: از بانک مسکن تعهد گرفته شده، چنانچه متقاضی تمایل به افزایش درصد سود داشته باشد تا مبلغ 100 میلیون تومان و اگر از فناوری نوین در ساخت مسکن استفاده کند تا 110 میلیون تومان هم تسهیلات پرداخت شود.
پژمان ادامه داد: یک هزار و 500 میلیارد تومان از پایان سال گذشته به پروژه های بازآفرینی شهری در کشور اختصاص یافت و برای این میزان اعتبار حدود یک هزار و 400 پروژه پیش بینی شده که عملیات اجرایی برخی از آنها آغاز شده است.
وی گفت: برخی پروژه های نیمه تمام نیز با این اعتباری که اختصاص یافته است، امسال به بهره برداری می رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت موضوع بازآفرینی شهری گفت: 140 هزار هکتار از شهرهای کشور با جمعیت 20 میلیون نفر در محدوده بازآفرینی شهری قرار دارند.
او بیان کرد: نوسازی این بافت ها کار ظریف و پیچیده ای است چون قرار نیست مردم را از خانه هایشان بیرون و بعد منازل را تخریب کنیم بلکه هدف این است تا مردم محور کار باشند.
پژمان با اشاره به ماهیت اجتماعی بازآفرینی شهری افزود: شرط موفقیت این طرح استقبال و همکاری مردم است تا از تسهیلات و امکانات پیش بینی شده استفاده کنند و کار به سرانجام برسد.
وی گفت: هر سلول از خانه های مردم که در بافت فرسوده نوسازی شود یک پروژه بوده ولی در بعضی بخش ها نیاز است خدمات و امکانات برای مردم آماده شود.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه کمبود خدمات یکی از نقیصه های محدوده بافت های فرسوده و ناکارآمد است گفت: امید است با اجرای پروژه های جدید بتوانیم شرایط خدماتی این محدوده ها را بهتر کنیم.
وی مشکل عمده در بافت های ناکارآمد و فرسوده را مسکن عنوان کرد و افزود: در این خصوص نقش مردم بسیار مهم و کلیدی است و رسانه ها نیز می توانند در تشویق مردم کارساز باشند.
پژمان اعطای ودیعه مسکن برای مدتی که شخص مجبور به ترک منزل خود باشد را یکی از حمایت ها در ساخت مسکن جدید برای بافت های ناکارآمد و فرسوده برشمرد و گفت: همچنین تسهیلات با سود 9 درصد برای ساخت منزل در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و شهرداری ها نیز بدون عوارض یا با تخفیف عمده پروانه صادر می کنند.
وی با بیان اینکه هرچه زودتر مردم اقدام کنند دولت هم بیشتر اشتیاق پیدا می کند اضافه کرد: در حال حاضر کار ما سخت است به خاطر اینکه در مقطعی برخی اقدامات نسنجیده موجب آزردگی و تضعیف اعتماد مردم شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اختلال در وعده ها موجب تردید در مردم شده اما این مقداری که امروز به مردم وعده داده می شود واقعی است و اگر امروز کشور در تنگنای منابع مالی نبود شخص رئیس جمهوری علاقه مند بود که در بازه زمانی کوتاه آنقدر تسهیلات به مردم بدهد تا با مشارکت مردم کار را به سرانجام برسد.
وی با ابراز امیدواری از اینکه در شهر بیرجند برای سال 98 حداقل بین یک هزار تا 2 هزار پروژه در بافت های فرسوده و ناکارآمد اجرایی شود گفت: امیدواریم با کمک شهرداری و مردم بتوانیم در اراضی خریداری شده واحد مسکونی جدید احداث کنیم.
پژمان گفت: برای شهرهای دیگر استان هم در سفرهای بعدی به صورت واضح تر و بر اساس علاقه مندی مردم پروژه تعریف می شود.
خراسان جنوبی یک هزار هکتار بافت فرسوده ناکارآمد، سکونتگاه غیررسمی و بافت تاریخی دارد که 90 هزار نفر معادل 30 درصد جمعیت شهری در این محلات ساکن هستند.
وزیر راه و شهرسازی ظهر (دوشنبه) با هیات همراه برای افتتاح و کلنگ زنی 20 طرح با اعتبار 670 میلیارد تومان وارد خراسان جنوبی شد.
محمد اسلامی در این سفر یک روزه در بیرجند مرکز استان حضور داشت و معاونان وی به شهرستان های نهبندان، طبس، فردوس و درمیان سفر کردند.





منبع: ایرنا