کد خبر: ۴۷۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ 22 May 2019

فوکر زمین‌گیر هما به همت مهندسان ایرانی اورهال شد

مدیر آشیانه مهندسی و تعمیرات هما از بازگشت یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ زمین‌گیر شده این شرکت به خطوط پروازی با تکیه بر توان مهندسان ایرانی خبر داد.
به گزارش سازه نیوز، محمود نادری مدیر آشیانه تعمیرات و مهندسی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) صبح امروز در جمع خبرنگاران از تعمیرات اساسی و اورهال یک فروند از هواپیماهای فوکر ۱۰۰ متعلق به این شرکت که در سال‌های گذشته زمین‌گیر بوده است، خبر داد و گفت: تعدادی دیگر از فوکرهای ۱۰۰ متعلق به هما، مانند همین هواپیمای اورهال شده، مشکل موتور و ارابه فرود دارند که باید تهیه و تعویض شوند تا بتوانند به چرخه پرواز بازگردند.

وی ادامه داد: هواپیمایی که امروز اورهال و همچنین تست‌های پروازی آن به پایان رسیده و ظرف چند روز آینده وارد خط پروازی می‌شود، دو سال و نیم زمین‌گیر بود و هر دو ارابه فرود آن نیاز به تعمیر داشت. یکی از ارابه‌های فرود را توانستیم با استفاده از تعویض و تعمیر قطعات، نوسازی کنیم ولی یکی دیگر از ارابه‌های فرود، به طور کامل تعویض شد. همچنین موتور هواپیمای فوکر ۱۰۰ که ۲۹ اسفند سال گذشته در فرودگاه مهرآباد در پرواز قشم تهران دچار سانحه شد را باز و روی این هواپیما نصب کردیم.

کارشناس تعمیر و نگهداری هواپیما یادآور شد: مراحل اورهال و تهیه قطعات و نصب آنها بر روی این هواپیما بین سه تا چهار ماه طول کشید و علاوه بر انجام تست‌های زمینی، تست‌های پروازی نیز بر روی آن انجام شده و در حال حاضر مجوز پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده است.

به گفته نادری، در حال حاضر در میان ناوگان عملیاتی هما، یک فروند فوکر ۱۰۰ عملیاتی وجود دارد که با افزوده شدن این هواپیمای اورهال شده، به دو فروند افزایش می‌یابد. علی‌رغم آنکه شرکت سازنده هواپیماهای فوکر از ۲۰۱۳ اعلام کرد که دیگر ضمانت قطعات فوکرهای هما را پذیرا نخواهد بود، با این حال توانستیم با کمک دانش و مهارت مهندسان ایران‌ایر، این هواپیما را با کمترین هزینه و بدون اعزام به خارج، اورهال کنیم و استانداردهای بین‌المللی کلیه قطعات تعمیر شده، دریافت شده است.

وی افزود: هواپیماهای فوکر ۱۰۰ هواپیماهای میان‌برد هستند که قابلیت پرواز حداکثر تا پنج ساعت را دارا بوده و در نتیجه می‌توانند در خطوط پروازی کشورهای همسایه مانند باکو، استانبول و دبی به پرواز دربیایند. این فرودگاه‌ها نیز به دلیل تائید ایمنی قطعات تعویض و تعمیر شده این هواپیما، از سوی نهادهای بین‌المللی، اجازه فرود را از نظر رعایت موارد ایمنی صادر خواهند کرد.

مدیر آشیانه تعمیرات و نگهداری هواپیماهای ایران‌ایر تصریح کرد: دو فروند ایرباس زمین‌گیر متعلق به ایران‌ایر نیز قرار است در کارگاه‌های تعمیرات ایران‌ایر قرار گرفته و برای عملیات حج امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرند. این ایرباس‌ها به دلیل مشکل موتور، زمین‌گیر هستند اما در نظر داریم با تهیه قطعات مورد نظر از منابع داخلی یا خرید از منابع خارجی، آنها را برای عملیات حج امسال آماده کنیم.

نادری با اشاره به توان بالای مهندسان تعمیر و نگهداری هواپیمای ایران‌ایر و اذعان کارشناسان شرکت‌های تولیدکننده هواپیما در دیگر کشورها به این توانایی، افزود: به دلیل استفاده از نیروهای فنی و قطعات سایر هواپیماهای زمین‌گیر شده در مراحل تعمیر هواپیماهای اورهال شده، هزینه تعمیرات برای ایران‌ایر بسیار پایین بود و در نتیجه استفاده از آنها در خطوط پروازی کاملاً به صرفه و اقتصادی است.

به گفته وی، هواپیمای تازه بازگشته به خطوط پروازی هما، بین ۲۵ تا ۲۶ سال کارکرد پروازی دارد اما این هواپیما تا جایی که قطعات آن اجازه بدهد، امکان پرواز دارد.

مدیر آشیانه مهندسی و تعمیرات هما در پاسخ به این پرسش که چرا دو فروند هواپیمای ایرباس ۳۳۰ هما که در دوره پسابرجام خریداری و به ناوگان هما افزوده شد، در مرحله چک C قرار گرفته است، توضیح داد: از آنجا که این هواپیماها سیکل پروازی بالایی دارند و روزانه ۱۰ ساعت در پروازند، در هر یک ماه و نیم باید مورد بازبینی و چک A قرار گیرند؛ در نتیجه طبق استانداردهای بین‌المللی، بعد از هر ۶ مرتبه چک A، باید یکبار چک C بر روی هواپیما انجام شود به همین دلیل مجبور شدیم تا هر دو ایرباس ۳۳۰ را تحت چک C قرار دهیم.

نادری ادامه داد: ATRهایی که در دوره پسابرجام خریداری شد نیز پس از اتمام سیکل‌های پروازی مورد نظر در مراحل چک A و C قرار می‌گیرند اما در حال حاضر هیچ‌یک از ایرباس‌ها زمین‌گیر نیستند و همه آنها عملیاتی شده‌اند. یک فروند از ATRهایی که در آشیانه تعمیرات قرار دارد، چک C آن به پایان رسیده و منتظر صدور مجوز سازمان هواپیمایی کشوری برای بازگشت به خطوط پروازی است.

این کارشناس تعمیر و نگهداری هواپیما خاطرنشان کرد: اگر قرار بود هواپیمای فوکر ۱۰۰ که از سوی مهندسان و کارشناسان ایران‌ایر، بازسازی و نوسازی شده، برای انجام همین مراحل به خارج از کشور اعزام شود، هزینه‌ای بیش از ۱۰ برابر هزینه فعلی بر ایران‌ایر تحمیل می‌کرد.



منبع: مهر