کد خبر: ۴۷۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ 01 June 2019

نقش دولت در بازار مسکن

یک کارشناس اقتصادی معتقد است احتمال حضور تقاضای سرمایه گذاری در بازار مسکن طی سال جاری افزایش پیدا می­ کند.
به گزارش سازه نیوز ،جعفر قادری کارشناس اقتصادی با بیان اینکه وضعیت بازار مسکن در سال جاری متفاوت با سال گذشته است، اظهار کرد: با توجه به افزایش نرخ تورم در سال جاری از یک سو، ممکن است تقاضای سوداگری در بخش مسکن شدت گیرد. زیرا نرخ تورم مهم ترین محرک تقاضای سوداگری است. از سوی دیگر با توجه به شرایط بازار ارز، بخشی از نقدینگی انباشته در بخش مذکور ممکن است به سمت بازار مسکن سرازیر می شود.

وی ادامه داد: نکته دیگر تغییرات قیمت مسکن طی یکسال گذشته است. مطابق با آمار متوسط قیمت مسکن طی یکسال حدود 70 درصد افزایش یافته است. افزایش قابل توجه قیمت مسکن می تواند به عنوان یک محرک برای سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان شهری نقش ایفا کند.

این کارشناس اقتصادی واکنش متولی بخش مسکن در وضعیت جدید بازار را مهم دانست و گفت: هر اقدامی در جهت ساماندهی بازار مسکن باید با توجه به این وضعیت انجام شود. به عنوان مثال تلاش دولت باید این باشد که مسکن گرفتار تقاضای سوداگری نشود. بنابراین سیاست هایی که می تواند این تقاضا را کاهش دهد برای بازار قابل توصیه است. یعنی سیاست های مقابله با سوداگری تنبیهی باشد. از سوی دیگر برای سرمایه گذاران سیاست ها باید از جنس تشویقی باشد. سیاست‌های اعتباری و مشوق‌هایی همچون پرداخت تسهیلات به سازندگان مسکن می‌تواند منجر به افزایش انگیزه ساخت و ساز مسکن شهری و سرمایه‌گذاری مازاد در بخش مستغلات شهری شود.

وی با تاکید بر آنکه هر تصمیم دولت مزایا و تبعاتی ممکن است در بخش مسکن به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: سیاستگذاری مناسب برای تخصیص کارای منابع سرمایه‌ای در این شرایط بسیار مهم است. در این بین چنانچه بتوان سیاست‌های حمایتی، همچون پرداخت تسهیلات، را صرفا بر حمایت از سرمایه‌ گذاری در نوسازی بافت ‌های فرسوده، سرمایه ‌گذاری در شهرها و شهرک‌ های جدید و سرمایه ‌گذاری در ساختمان و تاسیسات عمومی متمرکز کرد، ضمن ایجاد رونق در بخش ساختمان، نگرانی از شکل‌گیری سیکل‌های تجاری جدید و انباشت سرمایه در بخش مستغلات شهری نیز برطرف خواهد شد.

قادری در عین حال عنوان کرد: سیاست اخیر دولت در کمک به بهسازی بافت فرسوده در صورتی که به شکل صحیح اجرایی شود می تواند راهبرد خوبی برای افزایش عرضه مسکن باشد.اتفاقا این سیاست در حوزه ای در حال انجام است که بخش زیادی از مردم میان درآمد یا کم درآمد هستند.

وی در پایان تاکید کرد: اعتقاد دارم دولت کارفرما و سرمایه­ گذار خوبی نیست و تجربه هم نشان داده هر وقت دولت به صورت مستقیم وارد بازاری شده وضعیت بازار بجای آرام ­تر شدن متلاطم شده است. بنابراین نمی­ توان به دولت توصیه کرد که خود عرضه­ کننده مسکن شود و کار را در دست بگیرد./ منبع : هیبنا