کد خبر: ۴۷۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ 08 June 2019

وسعت دریاچه ارومیه ۸۴۰ کیلومترمربع افزایش یافت

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: گستره این دریاچه با افزایش ۸۴۰ کیلومتری در همسنجی با زمان مشابه سال گذشته به سه هزار و ۲۵۴ کیلومترمربع رسید.
 به گزارش سازه نیوز، رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: گستره این دریاچه با افزایش 840 کیلومتری در همسنجی با زمان مشابه سال گذشته به سه هزار و 254 کیلومترمربع رسید.

فرهاد سرخوش با اعلام اینکه دریاچه ارومیه نسبت به کمترین تراز ثبت شده برای آن یک متر و 90 سانتی متر بالاتر آمده، افزود: تراز این دریاچه اکنون یکهزار و 271 متر و 92 سانتی متر برآورد شده که 106 سانتی متر بیشتر از زمان مشابه سال 1397 است.

وی اضافه کرد: دریاچه ارومیه با افزایش حجم آب و حل شدن نمک‌های رسوب شده در کف آن در بسیاری از نقاط عمیق‌تر شده است.

سرخوش دلیل اصلی افزایش تراز دریاچه ارومیه را بارندگی، رهاسازی آب سد‌ها و لایروبی و روان سازی انتقال آب به پیکره دریاچه (به جای مناطق حاشیه‌ای) عنوان کرد و گفت: دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است و با آغاز فصل گرما ورودی آب به آن تقریباً متوقف می‌شود.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه قبل از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط 40 سانتی متر کاهش می‌یافت، بیان کرد: برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرد.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده است، اضافه کرد: سال آینده چندین طرح انتقال آب به دریاچه به بهره برداری می‌رسد که نقش بسزایی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال / از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.


منبع: ایرنا