کد خبر: ۴۷۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ 08 June 2019

قیمت مسکن به سال ۹۶ باز نمی‌گردد

یک کارشناس مسکن می‌گوید: قیمت مسکن به عقب باز نمی‌گردد و قیمت‌ها شکسته نخواهد شد. البته تنها ممکن است که ۱۰ درصد قیمت مسکن که ناشی از انتظار تورمی است، فروکش کند.
به گزارش سازه نیوز، متوسط قیمت مسکن تهران در اردیبهشت ماه سال 98 با 112 درصد افزایش به بیش از 12 میلیون تومان به‌ازای هر متر مربع رسیده است. از سوی دیگر، تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت ماه 98 نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 37 درصدی داشته است. آیا جهش قیمت مسکن در تهران ادامه‌دار است؟

یک کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که با توجه به رشد 112 درصدی قیمت مسکن، جهش دوباره قیمت‌ها ادامه‌دار است یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: رشد قیمت مسکن همچنان ادامه‌دار به نظر می‌رسد. شرایط اقتصاد کشور در حالت معلق قرار دارد. اخیرا وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها دستور داد که با اهتمام ویژه و با محوریت سازمان ملی زمین و مسکن حداکثر توان و تلاش خویش را برای احداث پروژه‌های آماده‌سازی زمین، انبوه‌سازی و خدماتی با مشارکت بخش‌خصوصی به کار گیرند.چنانچه این اقدامات جنبه عملیاتی به خود بگیرد قطعا شاهد اتفاق‌های خوبی در بخش مسکن هستیم.

فرهاد بیضایی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه با افزایش ساخت‌وسازها آیا قیمت مسکن به عقب باز خواهد گشت؟ افزود: قطعا قیمت مسکن به عقب باز نمی‌گردد و قیمت‌ها شکسته نخواهد شد. البته تنها ممکن است که 10 درصد قیمت مسکن که ناشی از انتظار تورمی است، فروکش کند. به عبارت دیگر قیمت مسکن به سال 96 باز نخواهد گشت؛ این در حالی است که روند رشد قیمت‌ها کُندتر از گذشته شده است.


او با اشاره به وضعیت قیمت مسکن در شهرستان‌ها اظهار کرد: با رشد 112 درصدی قیمت مسکن در تهران قیمت ملک در شهرستان‌ها هم گران شد. در حقیقت موج گرانی که سال 97 در بخش مسکن تهران رخ داد، امسال با تاخیر به شهرستان‌ها رسیده است.

بیضایی همچنین گفت: علت رشد قیمت مسکن به افزایش قیمت زمین باز می‌گردد. چنانچه وزارت راه و شهرسازی بتواند راه حلی برای تعدیل قیمت زمین در تهران داشته باشد قیمت مسکن حدود 40 درصد کاهش می‌یابد./ منبع:تجارت نیوز